اعلام زمان برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموزی و فرهنگیان عشایر کشور
کد خبر: 4055714
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

اعلام زمان برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموزی و فرهنگیان عشایر کشور

نخستین یادواره شهدای دانش‌آموزی و فرهنگیان عشایر کشور از سری برنامه‌های کنگره ملی شهدای عشایر کشور در ۲۱ اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

نشست خبری فرمانده سپاه عشایر فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سیدمحمد شکوهی، فرمانده سپاه عشایر فارس، ظهر امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری نخستین یادواره شهدای دانش‌آموزی و فرهنگیان عشایر کشور خبر داد و گفت: این یادواره در ساعت 10 صبح روز چهارشنبه، 21 اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مراسم سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین سخنرانی خواهد کرد، افزود: کنگره ملی بزرگداشت 10 هزار شهید عشایر کشور طی روزهای 22 تا 24 خردادماه سال جاری به میزبانی شهرکرد برگزار خواهد شد و برای این کنگره ملی، دو پیش یادواره در سطح ملی تدارک دیده شده است که کنگره ملی شهدای دانش‌آموزی و فرهنگیان عشایر نخستین پیش یادواره آن خواهد بود.

شکوهی با یادآوری دومین پیش یادواره نیز مربوط به شهدای زن عشایر کشور است که در تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه به میزبانی لرستان برگزار خواهد شد، گفت: از جمعیت 10 هزار شهید عشایر کشور، 2 هزار شهید متعلق به استان فارس است که 12 و نیم درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهد و از این 2 هزار شهید، 92 شهید تنها متعلق به دبیرستان شبانه‌روزی شهید بهشتی شیراز است.

فرمانده سپاه عشایر فارس با ذکر این نکته که بزرگترین جمعیت عشایر کشور متعلق به فارس است، گفت: از جمعیت 2 هزار شهید عشایری استان فارس، 410 شهید فرهنگی و دانش‌آموز هستند که از این تعداد 340 شهید دانش‌آموز و 70 شهید فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه برای یادواره ملی شهدای دانش‌آموز و فرهنگیان عشایر هم تاکنون دو پیش یادواره برگزار کرده‌ایم، گفت: یکی یادواره شهدای دبیرستان عشایری شهید بهشتی بود که در بهمن سال 1400 برگزار شد و دیگری شهدای منطقه ششده قره بلاغ فسا بود که در هفته گذشته هم این برنامه برگزار شد.

شکوهی به برگزاری اهداف برگزاری این یادواره شهدا اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گذشت در جامعه، حفظ ارزش‌ها و باورهای دینی که عمده مخاطبان دانش‌آموزان هستند، تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و بزرگداشت این فرهنگ، شناساندن جامعه عشایری به مردم استان فارس و کشور که در دوران دفاع مقدس چه رشادت‌های انجام داده‌اند، دمیدن خون تازه به کالبد جامعه‌ای که امروز درگیر دنیاگرایی و فرهنگ غرب شده است، از جمله اهداف برگزاری این یادواره هستند.

فرمانده سپاه عشایر فارس با بیان اینکه در کنار برگزاری این یادواره خدمات محرومیت‌زدایی به جامعه عشایر ارائه خواهد شد، گفت: در روز برگزاری یادواره رزمایش کمک‌های مؤمنانه به منظور توزیع 4 هزار بسته معیشتی میان جامعه عشایر اجرا خواهد شد چراکه به دلیل خشکسالی‌ها معیشت جامعه عشایر که ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد، دچار مشکل شده است.

وی با یادآوری اینکه در برگزاری این یادواره آموزش و پرورش عشایری و اداره‌ کل عشایری استان ما را یاری داده‌اند، افزود: در این یادواره خانواده شهدای استان‌های فارس، کرمان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان میهمان استان فارس هستند و به این دلیل هم یادواره را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار کردیم تا معرفی بیشتری از این حرم به مردم استان‌های دیگر صورت گیرد.

شکوهی اظهار کرد: در سال جاری سردار شهید حسین فرصت از عشایر ایل بهارلو شهرستان داراب استان فارس به عنوان شهید شاخص عشایر کشور معرفی شده است که این شهید بزرگوار فرمانده گردان مقداد لشکر 33 المهدی در دوران دفاع مقدس بوده است که در سال 62 در عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران به شهادت رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز مظلوم واقع شده است، گفت: این مدرسه معراج و قدمگاه شهدای ما در دوران دفاع مقدس بوده است و افرادی از اینجا به جبهه اعزام شده‌اند که همه نخبه بودند لذا لازم است تا مسئولان توجه و رسیدگی بیشتری به این مدرسه داشته باشند. البته صحبت‌هایی با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس شده است تا موزه شهدا در این مدرسه راه‌اندازی شود و امیدواریم این مهم تحقق یابد.

فرمانده سپاه عشایر فارس همچنین به بخشی از فعالیت‌های این ناحیه از سپاه در یک‌سال اخیر اشاره کرد و افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 14 مرحله رزمایش کمک‌های مؤمنانه به منظور توزیع بسته معیشتی میان جامعه عشایر استان اجرا کرده‌ایم. همچنین از دیگر اقدامات می‌توان به ساخت منزل عشایری، ساخت و مرمت مدارس عشایری، ارائه خدمات درمانی رایگان در مناطق عشایری، تأمین امنیت و همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم با همکاری سایر نهادها اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha