روز میمند در تقویم فارس ثبت می‌شود
کد خبر: 4053946
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲

روز میمند در تقویم فارس ثبت می‌شود

شهردار میمند با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در این شهر در حال آماده سازی است، گفت: روز میمند در تقویم فارس با رایزنی‌های در حال انجام، ثبت می‌شود.

علی‌اکبر حسن‌زاده، شهردار میمندبه گزارش ایکنا از فارس، میمند فارس با ۳۰ هزار جمعیت، خاستگاه گل و گلاب در فارس است که هر سال در اردیبهشت ماه گردشگران زیادی را نیز از همین طریق جذب می کند، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان از نخستین تولیدکنندگان گلاب و عطر در جهان هستند که این کار در سرزمین پارس صورت می‌گرفته‌است. قدیم‌ترین ذکر نام این صنعت نشان دهنده آن است که مهد و آغاز تولید گلاب از میمند فارس بوده‌است، قدیمی‌ترین سند تاریخی در کتاب کتاب صورالاقلیم نوشته ابوزید سهل بلخی (۳۲۲ هـ ق) است.

به همین دلیل مسئولان بخش میمند در حال تلاش هستند هشتم اردیبهشت را به عنوان روز میمند در تقویم فارس نامگذاری کنند، البته سال‌ها قبل نیز این پیشنهاد برای روز سیزدهم اردیبهشت پیشنهاد شده بود که علی‌رغم قول مسئولان استانی این قول به دست فراموشی سپرده شد.

علی‌اکبر حسن‌زاده، شهردار میمند امروز، 10 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در این شهر در حال آماده سازی است، گفت: روز میمند در تقویم فارس با رایزنی‌های در حال انجام، ثبت می‌شود.

وی با اشاره به استناد تاریخی و مستنداتی که خاستگاه گل سرخ و گل محمدی را میمند فارس عنوان کرده‌اند، گفت: برای نخستین بار گل سرخ از میمند به سایر نقاط کشور صادر شده است، گل و گلاب در آیین ما تقدس دارد و برای شست‌وشوی اماکن مقدس و قبور امامزادگان جلیل‌القدر از گلاب استفاده می‌کنیم.

حسن‌زاده با اشاره به استقبال گردشگران از هوای عطر آگین میمند، افزود: اقدامات زیادی برای معرفی آیین گلاب‌گیری انجام شده و برای ثبت این آیین روز هشت اردیبهشت را به عنوان روز میمند درنظر گرفتیم و در حال پیگیری برای ثبت آن در تقویم استان فارس هستیم.

وی، میمند را یکی از نقاط ویژه گردشگری فارس دانست و گفت: آب و هوای اردیبهشت میمند و همچنین قرار گرفتن در شاهراه اصلی فارس یکی از ویژگی های این شهر است، میمند با توجه به اینکه منبع اصلی گلاب کشور است می‌تواند سبب ارزآوری برای کشور شود.

شهردار میمند با اشاره به اقدامات شهرداری برای توسعه این شهر، افزود: پارک ۱۱۰ هکتاری میمند با پیشرفت ۲۵ درصدی یکی از این اقدامات است که ۲۰میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تسهیلات از صندوق توسعه درنظر گرفته شده است، برای تکمیل نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، مطالعات احداث کارخانه گلاب‌گیری نیز در ورودی شهر میمند با ۱۲ هزار هکتار زمین آماده جذب سرمایه گذاری است که سبب اشتغال زایی می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۲ بوم‌گردی در این شهر راه اندازی شده است که این دغدغه مهمانان و مسافران جهت اشکان را مرتفع کرده است، ما آمادگی میزبانی از مسافران را داریم، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تعداد بوم‌گردی‌ها به ۲۰ مورد برسد، سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این شهر را دارند مورد استقبال شهرداری قرار می‌گیرند و امکانات ویژه‌ای برای آن‌ها مهیا خواهد شد.

میمند تامین‌کننده‌ ۶۰ درصد مواد اولیه گیاهان دارویی کشور است

محمد رئیسی، نایب رییس اتحادیه باغداران که خود یکی از تولیدکنندگان گلاب و عرقیات میمند است و ۱۲ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند، نیز نبود زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته را یکی از عدم پیشرفت این شهر دانست و افزود: میمند تأمین کننده ۶۰ درصد مواد اولیه داروهای گیاهی کشور است. هر ساله ۵۰۰ تن بهار نارنج، کیالک، آویشن و غیره به سایر نقاط کشور صادر می‌شود، اما در دریافت اعتبارات و دستیابی به جایگاه واقعی مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به خام‌فروشی گل به دلیل نبود اسانس‌گیری و تقطیر، گفت: اکنون ۱۵ کارگاه صنعتی و ۱۱۰ کارگاه سنتی در میمند فعالیت می‌کنند، ۴۰ درصدگلاب مصرف داخلی و ۶۰ درصد به کشورهای همسایه صادر می‌شود، همچنین ۹۰ نوع عرقیات دارویی در میمند تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن صادراتی است.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: صنعت شیشه‌گری نیز دوباره در میمند احیا شده است و در حال حاضر دو کارگاه شیشه‌گری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات اسانس گل به فرانسه متذکر شد و گفت: ما در برندسازی کوتاهی کردیم ولی به خاطر ادعای موقوفه بودن میمند هیچ سرمایه‌گذاری ورود می‌کند، در حال حاضر ۵ هزار نفر در صنعت گل و گلاب‌گیری به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کردند و در کنار باغ‌های گل، عسل نیز تولید می‌شود اما با وجود همه این ظرفیت‌ها ادعای موقوفه بودن این شهر برای سرمایه‌گذاران دلسردی به‌وجود آورده است.

خاستگاه گلاب گیری و تقطیر شهر میمند است

مهریار اعتمادفر، پژوهشگر و تاریخ شناس هم با بیان اینکه نخستین خاستگاه صنعت تقطیر و گل سرخ یا گل محمدی میمند است، گفت: این گل در ابتدا به حالت وحشی در طبیعت وجود داشته است اما پسوند با زندگی با انسان تبدیل آن را تبدیل به خدمات فرهنگی کرده و باغ گل به وجود آمده است و در حقیقت ما از لحاظ فرهنگی و تبدیل گل به باغ میمند را خاستگاه این گل می‌دانیم.

وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله شهر میمند با توجه به کشفیات تاریخی گفت: در آن زمان لوله‌ای به نام استیل وجود نداشته است و از نی‌ها به عنوان لوله انتقال بخار در صنعت تقطیر استفاده می‌شده است، بر اساس گزارش‌های مورخین بزرگ گل سرخ از میمند به اصفهان، ترکیه، سوریه و بلغارستان صادر شده است.

بهمن بهمن‌نژاد، رئیس شورای شهر میمند نیز در ادامه این نشست، این شهر را گلخانه استان فارس دانست و گفت: در هر فصلی که به میمند سفر کنید شهر را پر از گل و شکوفه خواهید دید، ۱۷۰۰ هکتار گل محمدی در میمند کشت خواهد شد که ۲۵۰ هکتار آن دیمی است، همچنین ۵۰۰ هکتار نیز گل نسترن نیز در میمند کشت خواهد شد، انجیر با ۱۵۰۰ هکتار، انگور زرین بدون هسته، گردو و غیره نیز از دیگر محصولات این شهر است.

وی با بیان اینکه میمند در حوزه کشاورزی و گردشگری سرشار از پتانسیل است، ادعای موقوفه بودن میمند را علت عدم جذب سرمایه‌گذار در این شهر عنوان کرد و افزود: متولیان حرم شاهچراغ (ع) شهر میمند را موقوفه می‌دانند و به همین دلیل سرمایه‌گذاران تمایلی به همکاری ندارند در حالی‌که این ادعا بدون هیچ اسناد و مدارکی است و یکی از علل عقب ماندگی میمند همین دلیل است، چرا که سرمایه‌گذار نیاز به ملک دارد و با توجه به ادعای موقوفه بودن سرمایه‌گذار پشیمان می‌شود.

رئیس شورای شهر میمند از رسانه‌ها خواست تا مطالبات را به گوش مسئولان برسانند و ادامه داد: در اردیبهشت، روزانه هزاران نفر گردشگر وارد میمند می‌شود، اما عدم وجود زیرساخت‌ها و ناامن بودن جاده سبب تصادفات زیادی در ورودی‌های این شهر می‌شود، لذا ورودی میمند نیازمند بازسازی، بهسازی و عریض سازی است؛ در یکی از ورودی‌ها در دو هفته گذشته ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

بهمن‌نژاد همچنین از عدم اختصاص اعتبار کافی برای میمند گلایه کرد و گفت: به طور مثال بودجه پارک ۱۱۰ هکتار به شهرستان داده شده اما در اختیار میمند قرار نگرفته است، باید ادارات میمند مستقل شوند تا ما برای یک درخواست ماه‌ها در صف پاسخگویی شهرستان نمانیم.

مهدی مقدم، یکی از اعضای شورای شهر میمند نیز با اشاره به اشتغال‌زایی تولید گل و گلاب در میمند گفت: کارگران فصلی هر ساله وارد میمند می‌شوند، همچنین با برگزاری جشنواره شاهد حضور گردشگران هستیم اما نبود جاده مناسب مسیر را علاوه پر ترافیک بودن و عدم وجود شانه راه، به یکی از نقاط حادثه خیز تبدیل کرده است که جان هموطنان و گردشگران را به خطر می‌اندازد و در صورت حادثه نیز هیچ پزشک متخصصی در بخش نداریم و ساخت بیمارستان ۳۲ تختی میمند نیز در حد حرف باقی مانده است.

بهنام صیادنژاد، عضو دیگر شورای شهر میمند نیز اظهار امیدواری کرد: روز هشت اردیبهشت، روز میمند معرفی شود و مسئولان گردشگری و استانداری به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: این نامگذاری سبب جذب سرمایه‌گذاران خواهد شد، صنعت گل و گلاب کاشان با توجه به جغرافیای شهری و تبلیغات از گلاب میمند جلو افتاده است.

انتهای پیام
captcha