نیازمند اقتدار در عرصه فرهنگ هستیم
کد خبر: 4048006
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

نیازمند اقتدار در عرصه فرهنگ هستیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید در بخش فرهنگی به وضعیتی برسیم که در بخش نظامی رسیده‌ایم، گفت: اکنون با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم و باید در قسمت فرهنگ نیز همان‌طور شود و برای مدیریت مسائل فرهنگی ـ اجتماعی، ساز و کارهای واضحی داشته باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، ۲۰ فروردین‌ماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان ضمن گرامیداشت یاد شهدا و هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم که رویکرد هنر متعهد دینی نتیجه خوبی داشته باشد.

 وی با بیان اینکه مسئولان استان در راستای پیشبرد کارهای حوزه هنری حمایت ویژه داشته باشند، تصریح کرد: حوزه هنری فارس امکاناتی بالقوه داشته اما مقداری از این جهت محدود شده است. باید ابزار حکمرانی فرهنگی را در دست داشته باشیم و امیدواریم با نگاه حمایت ویژه به این قضیه توجه شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» که به میزبانی شیراز برگزار شد، بر ضرورت حمایت از این کنگره از سوی شهرداری تأکید کرد.

آیت‎‌الله دژکام در ادامه با اشاره به سخنرانی خود در جمع اعضای خبرگان رهبری و رئیس جمهور گفت: در این نشست مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دادم و این جزو وظایفی است که رهبر معظم انقلاب به عهده اعضای خبرگان گذاشتند.  

وی با تصریح اینکه چگونگی اجرای برنامه‌های فرهنگی و اینکه چه مدیریتی در بخش فرهنگی کشور اعمال می‌شود موضوعی بود که با همکاری کارشناسان استان مورد مطالعه قرار گرفت، ادامه داد: در این سخنرانی، مدیریت فرهنگی را به مدیریت راهبری، اجرایی و فرآیندی تقسیم و وضعیت را در این سه قسمت گزارش کردم. در بحث مدیریت راهبردی در سال ١٣٩٠ نقشه مهندسی فرهنگی داشتیم و سندهای بالادستی تنظیم شده بود یعنی مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش از این، مسئله را در حیطه کاری خود تمام کرده بودند و این ١٠ سال مشکلی که در قسمت اجرایی وجود داشته این بوده است که ساز و کار لازم برای اجرایی شدن سندها را نداریم و سلیقه‌ای و لحظه‌ای کار شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه باید مشکلات این سازوکارها رفع شود، افزود: باید در بخش فرهنگی به وضعیتی برسیم که در بخش نظامی رسیده‌ایم. اکنون با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم و باید در قسمت فرهنگ نیز همان‌طور شود و برای مدیریت مسائل فرهنگی ـ اجتماعی، ساز و کارهای واضحی داشته باشیم.

 امام جمعه شیراز به موضوع امنیت اخلاقی اشاره و بیان کرد: یک قسمت از کار برخورد نیروی انتظامی است و مسائل دیگری را نیز باید پیگیری کنیم. در زمینه اخلاق جنسی بسیاری اوقات نظر مدیران با همدیگر متعارض است یعنی تعارض دیدگاه‌هایی در مسائل اخلاق جنسی داریم و این باید حل شود.

وی با یادآوری اینکه شهید مطهری یک جلد کتاب در زمینه اخلاق جنسی از نگاه اسلام در مقابل کتابی که در غرب توسط راسل نوشته شده بود، دارد، تصریح کرد: بعد از آن مشاهده نمی‌کنیم که کار فرهنگی عمیقی در این زمینه انجام شده باشد و اگر می‌خواهیم مسئله را حل کنیم باید در جاهایی چارچوب‌های فلسفی و فقهی که باید به آن عمل شود را مشخص و واضح کنیم.

آیت‌الله دژکام در پایان با بیان اینکه مدیران وقتی دیدگاه‌های متفاوت دارند باید به یک دیدگاه مرجع برسند، اظهار کرد: چارچوب‌ها باید بسیار واضح باشد و همه نیز بدانند ضمن احترام به نظر مراجع دیگر در بعد سیاسی ـ اجتماعی نظر مقام معظم رهبری ملاک است. در بحث فردی هر کس مقلد مرجع تقلید خود است اما در اقدام اجتماعی غیر از این نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha