برنامه‌های فرهنگی فارس در سال جدید مسجدمحور خواهند بود
کد خبر: 4041164
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

برنامه‌های فرهنگی فارس در سال جدید مسجدمحور خواهند بود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس با اشاره به رونمایی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در این استان گفت: در این نقشه 86 برنامه فرهنگی برای سال آینده در سطح استان فارس برنامه‌ریزی شده است که تمام این برنامه‌ها مسجدمحور و محله پایه خواهند بود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس امروز، 16 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز تأسیس کانون‌های مساجد گفت: هم اکنون یک هزار و 252 کانون فرهنگی در سطح مساجد استان مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه 82 هزار و 384 نفر در این کانون‌ها عضویت دارند که اسامی آن‌ها در سامانه کانون‌ها ثبت شده است، افزود: همچنین 680 کتابخانه در سطح مساجد استان فعال هستند که یک هزار و 240 نفر در آن‌ها عضویت دارند.

امیدی از راه‌اندازی جشن کتاب در سال جدید به پیشنهاد استاندار خبر داد و افزود: به یاری خدا در سال آینده برای هر شهرستان این جشن را برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم ساماندهی بهتری برای کتب اهدایی به کتابخانه مساجد داشته باشیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس به تدوین و تصویب و رونمایی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: در این سند 86 برنامه فرهنگی برای سال 1401 تعریف شده است که تمام دستگاه‌های فرهنگی موظف به اجرای این برنامه‌ها هستند.

وی با ذکر این نکته که این برنامه‌ها با موضوع خانواده محوری است، گفت: طرح تعالی خانواده یکی از این برنامه‌هاست که به بحث آموزش خانواده‌ها می‌پردازد و کانون‌های مساجد هم به عنوان مجری اصلی این طرح و سایر طرح‌های فرهنگی مدنظر محسوب می‌شوند.

امیدی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های فرهنگی از ظرفیت شبکه مساجد در سطح استان استفاده خواهد شد، گفت: 4 هزار و 738 مسجد در استان درگیر این طرح‌ها خواهند شد و بناست که این برنامه‌های فرهنگی در سال جدید مسجدمحور و محله پایه خواهند بود یعنی بناست محله‌های اسلامی تولید شود.

وی، طرح تعالی خانواده را یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی دانست که از ظرفیت مساجد استفاده خواهد شد و افزود: در سطح کشور 12 هزار میلیارد تومان برای طرح مذکور پیش‌بینی شده است که سهم فارس در این زمینه قابل توجه خواهد بود.

امیدی  در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های قرآنی کانون‌های مساجد در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان عمده فعالیت‌های قرآنی مسجد با محوریت تفسیر قرآن خواهد بود و در این زمینه به تفسیرهای کوتاه پرداخته خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس، توزیع قرآن بین مساجد استان، برپایی حلقه‌های معرفتی قرآنی و تقویت مبانی فکری را از دیگر برنامه‌های قرآنی مساجد در ماه رمضان عنوان کرد و گفت: به مناسبت نیمه شعبان هم جشن‌های متعددی در کانون‌های مساجد استان اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های بزرگداشت 18 اسفند سالروز تأسیس کانون‌های مساجد پرداخت و گفت: مکاتبه با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برای سخنرانی ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه درباره این مناسبت، برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد تأسیس، دیدار با خانواده شهی علی اکبر رنجبر، گلباران قبور مطهر شهدا، زیارت و تجدید میثاق اعضای کانون‌های مساجد شیراز با حضرت شاهچراغ(ع)، دیدار با شخصیت‌های برجسته استان از جمله برنامه‌های این سالروز هستند.

امیدی، کاشت نهال به یاد شهدا، توزیع بسته‌های معیشتی، افتتاح کانون در مساجد استان، بازدید از کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فعال، بازدید از کتابخانه‌های مساجد، حضور اعضای کانون‌های مساجد در نماز جمعه، نصب بنر در میادین اصلی شهر، مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری میزگرد رادیویی با محوریت جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، برگزاری مراسم بزرگداشت در سطح کانون‌ها و غیره را از دیگر برنامه‌های این مناسبت عنوان کرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس همچنین به فعالیت‌های انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سالی که گذشت اجرای سه‌شنبه‌های تکریم به منظور تجلیل از مادران و همسران و پدران شهدا بود که به صورت حضوری یا مجازی برگزار شدند.

وی، اکران فیلم‌های جشنواره عمار، همکاری در اجرای هفته هنر انقلاب اسلامی، اجرای برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی و ملی، مشارکت در برگزاری سومین رویداد ملی فهما و کسب رتبه‌های برتر در آن، اجرای وبینار آموزشی رابطین کانون‌های مساجد، جلسه هماهنگی طرح مسجدمحوری به میزبانی شورای شهر شیراز، بزرگداشت دهه کرامت اجرای اختصاصی رایگان نمایش برق ماندگار، برگزاری وبینار به مناسبت اربعین حسینی، مرحله استانی پانزدهمین مسابقات قرآنی مدهامتان، اجرای برنامه‌های دهه فجر و غیره را از جمله برنامه‌های انجام شده در سالی که گذشت اعلام کرد.

امیدی در ادامه با بیان اینکه 11 کانون مساجد استان در سومین رویداد ملی فهما که در سال جاری برگزار شد در سطح کشور حائز رتبه‌های برگزیده شدند، گفت: کانون منتظران ظهور کازرون به عنوان کانون برتر و منتخب رواق قلم، کانون موسی‌بن جعفر(ع) مرودشت به عنوان کانون برتر و منتخب رواق نمایش، کانون شهدای سلطان آباد شیراز به عنوان کانون برتر و منتخب رواق کارآفرینی، کانون فاطمه الزهرا(س) زرقان به عنوان کانون برتر و منتخب رواق فیلم انتخاب شدند.

به گفته وی، کانون شهید علی اصغر اتحادی شیراز به عنوان کانون برتر و منتخب رواق نور، کانون فداییان ولایت اقلید به عنوان کانون برتر و منتخب رواق سرود، کانون شهید رابع استهبان به عنوان کانون برتر و منتخب رواق رسانه، کانون سپهبد شهید قاسم سلیمانی کوهچنار به عنوان کانون برتر و منتخب رواق دانش، کانون شهید رجایی کازرون به عنوان منتخب رواق همدلی، کانون سیدالشهدا(ع) کازرون به عنوان کانون منتخب رواق کتاب، کانون سربازان ولایت شیراز به عنوان منتخب رواق ترنج و کانون حسین عبداللهی شیراز به عنوان منتخب رواق فناوری در رویداد مذکور انتخاب شدند.

انتهای پیام
captcha