ایجاد تحول اساسی با تکیه بر ظرفیت جوانان انقلابی میسر خواهد بود
کد خبر: 4034309
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴

ایجاد تحول اساسی با تکیه بر ظرفیت جوانان انقلابی میسر خواهد بود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص فرصت دادن به جوانان و حرکت به سمت گام دوم انقلاب گفت: قطعاً می‌توان با تکیه به ظرفیت جوانان مستعد انقلابی نسبت به تحول اساسی در شهرداری اقدام کرد.

علی اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز به گزارش ایکنا از فارس، علی اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 17 بهمن در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با بیان اینکه دغدغه اعضای شورا با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری، فرصت دادن به جوانان و حرکت به سمت گام دوم انقلاب بوده است، گفت: قطعاً می‌توان با تکیه به ظرفیت جوانان مستعد انقلابی نسبت به تحول اساسی در شهرداری اقدام کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته که شاهد حضور افراد متخصص در سکان‌داری شهر و مناطق بودیم، چه بسا شهرداران متعهد و متخصص که در عین تلاش با کاریزما و ویژگی‌های مشخص در بازه‌های زمانی موفق به حل برخی مشکلات به صورت مقطعی شده‌اند اما با وجود این تجربیات بسیاری از مشکلات تاکنون حل نشده است.

سلطانی با بیان اینکه انتظار مردم از شورای انقلابی و شهردار گام دوم  تحول در سیستم شهرداری است، گفت: ضرورت این تحول وجود برنامه مشخص و اجرا توسط افراد با انگیزه و مستعد است نه افرادی که در گذشته سالیان سال تجربه در مدیریت اجرایی را داشتند.

سخنگوی شورای شهر شیراز ادامه داد: این افراد با سوابق خود و فرصت‌هایی که در اختیار داشته‌اند، تمامی ایده‌های خود را اجرایی کرده‌اند و مشکلات کماکان پابرجاست. چه بسا با وجود مدیران گذشته شهرداری الکترونیک به سرانجام می‌رسید. شهرداری که سال‌های سال از آن حرف به میان آمده و قرار بود مشکلات مردم در مراجعه به شهرداری تسهیل کند و سرعت انجام کارها را بالا ببرد اما با وجود راه‌اندازی آن شاهد زمان‌بر بودن صدور پروانه‌ها بالغ بر یک سال هستیم.

وی یادآور شد: متاسفانه با ساخت پل‌های مختلف شاهد ترافیک هستیم و سال‌های سال است در صدور پروانه مردم شهر دچار مشکل عدیده هستند و در پایان کار مشکل دوچندان است. مشکلات حقوقی شهرداری سر به فلک کشیده و در اکثر پرونده‌های ماده 38 شهرداری محکوم شده است.

سلطانی گفت: در باغات شهر با وجود قوانین مختلف هر ساله شاهد کاهش مساحت باغات بودیم، به نحوی که ظرف مدت 15 سال غریب به 50 باغ‌های قصردشت کاهش یافته و تبدیل به ساختمان شده است. پیش از این نیز توسط یکی از اعضای شورا تذکراتی در خصوص به‌کارگیری مدیران داده شده اما توسط شهردار هیچ‌گونه توجهی نکرده است.

وی با بیان اینکه بارها در جلسات مختلف خصوصی و غیر خصوصی به شهردار در خصوص دقت به‌کارگیری جوانان و متخصصین با ایده‌های جدید و ابتکار عمل تذکر داده شد اما جز توجه اندکی متاسفانه هیچ توجهی صورت نپذیرفت، گفت: بارها در خصوص برخی تخلفات مختلف در مناطق و سازمان‌ها تذکرات مکرر خدمت شهردار عرض کردیم اما متاسفانه هیچ اقدام جدی صورت نگرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز خطاب به شهردار گفت: انتظار مردم در رأی داده شده اصلاح روند است. این اصلاح روند شدنی نیست مگر با اصلاح فرآیندها و در هم ریختن ساختارها. متاسفانه برای این مهم تاکنون هیچ عمل قابل توجهی مشاهده نشده است. شهرداری با روند قبل همان اژدهای هفت سر فساد به فرمایش مقام معظم رهبری خواهد بود. باید ساختارها را تغییر داد. باید فرآیندها را اصلاح کرد و این کار با افراد شجاع و جوان و متخصص امکان‌پذیر خواهد بود نه افرادی که سال‌ها با این روند خو گرفتند و سازگار شدند و سال‌های پایانی خدمت خود را می‌گذارنند نه با کسانی که به ساختار کنونی شهرداری اخت شده‌اند و عادت کرده‌اند. اگر شما تصمیمی به اصلاح فرآیندها ندارید، شفاف اعلام کنید چون در زمان حضورتان در شورا بر این مشکل آگاه بودید و نظر مساعد داشتید.

وی با بیان اینکه متأسفانه مدیریت شهری امروز در فقر به‌کارگیری جوانان و نخبگانی مستعدی است که سال‌ها در خفقان سیاست‌های مختلف اعم از سیاست‌زدگی تا سلایق شخصی و باندبازی‌های متعدد بوده‌اند، افزود: این دوره، دوره‌ای بود که امید در دل جوانان متخصص و نخبه شهرداری ایجاد شده بود که با یک فرآیند مناسب ضمن ارزشیابی پرسنل در انتخاب مدیران ارشد و میانی اصلاح  رویه رخ دهد اما متاسفانه با ساختاری مجهول این انتصاب‌ها در حال رخ دادن است و هیچ نظام ارزشیابی رویت نشد است.

سلطانی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی بارها تذکرات مختلفی داده شد در خصوص بحث ساخت و سازهای غیرمجاز درحریم شهر شیراز و طرح حریم‌بان راه‌اندازی شود اما متاسفانه تاکنون خبری در خصوص راه‌اندازی حوزه حریم‌بان ارائه نشده و ساخت و سازهای بی‌رویه در حال احداث است.

وی با بیان اینکه بارها در خصوص تخلفات شهرداری تذکراتی داده شد، گفت: چگونه ممکن است جلوی چشم شهرداری یکی از مناطق روبه روی ساختمان منطقه ساختمان و رستوران غیرمجاز و بدون مجوز ساخته می‌شود. یک نفر جلوی کار را نگیرد. در باغات گویم در طول چند سال گذشته ساختمان‌های چند طبقه بدون مجوز ساخته می‌شود و تخلفات منطقه هیچ اقدام نکنند. چرا شهردار ورود نمی‌کند. این ثروت افزوده برای برخی اشخاص با سهل‌انگاری و ترک فعل کدام مدیر و پرسنل صورت گرفته است چرا با ساخت و ساز بی رویه و ایجاد شهری در حریم شهرداری برخورد نمی‌کنید. اعتراض روزانه ساکنین مستضعف آن در فاصله کمتر از 5 کیلومتری شیراز برای حداقل امکانات حاصل همین غفلت‌هاست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینکه تغییر کاربری باغات قصردشت به مسکونی و تغییر کاربری‌های مختلف از فضای سبز گرفته تا آموزشی به مسکونی و تجاری به ضرر چه کسی است، جز مردم، باز هم خطاب به شهردار گفت: بدون اصلاح فرآیند و به‌کارگیری افراد مستعد چگونه قرار است با این مقابله کنید. اصلا قرار است مقابل کنید یا مثل برخی مسئولان اسبق رها کنید. اگر شما رها کنید، اینجانب رها نمی‌کنم.

سلطانی یادآور شد: در طول چند ماه استقرار شورا بارها در خصوص مصوبات اجرا نشده و مورد نیاز شهر شیراز با شهردار نامه‌نگاری کرده‌ام و بارها در خصوص کارهای عقب مانده و مطالبات مردم در هر فرصت با ایشان صحبت کردم اما متاسفانه به جای پاسخ، گزارش دریافت کردم. گزارش را که ما داریم از شهردار توقع می‌رفت از مدیران خود بابت عدم اجرا و پیگیری مطالبه کند نه اینکه گزارشات مدیران را ارسال کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: متاسفانه بارها توسط اعضای شورا نسبت به زمان و نحوه پاسخگویی به شهردار اعتراض شده است. روند کار بهبود نشده هیچ، پاسخ ها نیز مناسب نبوده و نیست و زمانی که با اعتراض مواجه می‌شوید، پاسخ داده می‌شود که حجم نامه‌های شورای ششم در طول این مدت معادل کل نامه‌های شورای پنجم است.

وی خطاب به شهردار شیراز گفت: آیا عملکرد و پیگیری شورا به جای پاسخ دادن باید با گزارش‌دهی مواجه باشند. اعضای شورا نماینده مردم هستند و قسم یاد کردند پیگیر مشکلات مردم باشند. وقتی این مشکلات به شما انتقال داده می‌شود این پاسخ ابدا در خور شأن مردم شیراز و نمایندگان نبوده و نیست. اگر شما فرصت نمی‌کنید به مشکلات مردم که توسط نمایندگان آنان پیگیری می‌شود پاسخ دهید و پیگیری کنید باید نسبت به تغییر ساختار اقدام کنید. این روند تحت هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، نه پاسخ‌ها نه روند حال حاضر.

سلطانی گفت: در طول عمر کوتاه شورای ششم طرح‌های مختلفی به تصویب رسیده است و مقرر شد منابع لازم در سال 1401 لحاظ شود اما جای تاسف است که شهرداری تقریباً هیچ توجه جدی به مصوبات نداشته است و در بودجه منابع مورد نیاز پیشنهادی می‌توان گفت تقریبا بودجه نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروز شیراز به برکت عملکرد مدیران سیاسی عقب‌ماندگی جدی در تمامی حوزه‌ها دارد البته شورای ششم در طول مدت کوتاه خدمت خود توانسته به مصوبات مختلفی را به تصویب برساند، گفت: این در حالی است که در بودجه 1401 توجه چندانی به پروژه‌های مختلف نشده است؛ پروژه‌های گردشگری، پارک بزرگ شیراز، پارک آبی، باغات بانوان و خانواده سینماهای محله‌ای باغ پرندگان و آسفالت کوچه‌های خاکی و ده‌ها پروژه دیگر این نحوه ارائه بودجه حاکی از عدم توجه شهرداری به مصوبات شورا و بی‌توجهی به نظر کمیسیون‌هاست. این رویه نه در شأن شوراست و نه نمایندگان مردم و نه در شأن اهالی شیراز.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: نمایندگان مردم به دنبال ارتقای شیراز بوده و هستند. شیرازی متناسب با رویکردهای شورای ششم و درهمین راستا طرح در حال تصویب و برنامه‌ریزی است. این بی‌توجهی شهردار به مصوبات و عدم برنامه‌ریزی جهت تحقق این اهداف حاکی از احاطه شهردار توسط اشخاصی است که با تفکرات خود سدی برای پیشرفت شهر شیراز هستند لذا با توجه به شناخت اینجانب از شهردار در زمان حضور در شورا مستعدا تقاضای تغییر در رویه را داریم. این بار کج به مقصد نمی‌رسد.

سلطانی با تصریح اینکه یکی از رویه‌های جدی شورا بحث عدالت توسعه شهری است، گفت: نگاه جامع اعضای شورای شهر و اینجانب مبنی بر عدالت شهری است آن هم در تمام ابعاد. امروز شاهد کمبود برخی امکانات و خدمات در مناطق مختلف شهر هستیم که نتیجه سال‌ها بی‌توجهی شهرداران به منطقه شرقی و جنوبی شهر شیراز است. امروز در بودجه پیشنهادی شهرداری قریب به 50 درصد بودجه شامل مناطق مرکزی و غربی و متوجه دو منطقه شهرداری است. تخصیص منابع مناسب برای این عقب‌ماندگی مابقی مناطق بر عهده چه کسی است؟ این محصول بی‌توجهی مدیران مختلف بوده اعم از مدیران شهرسازی شامل طرح تفضیلی و ضابطه‌ها و معیارهای تشویقی تا حوزه خدمات زیباسازی و ورزش و زیرساخت‌های مورد نیاز.

وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم با ذکر در دو دوره از شوراهای مختلف، اعلام نهضت‌های آسفالت هنوز کوچه‌های خاکی زیادی در سطح شهر و منطقه شرقی و جنوبی یافت می‌شود. پیاده راه‌های خاکی و نامناسب در شرایطی خود را نمایان می‌کند که برای سنگ فرش ارم و میدان شهرداری با بودجه چند میلیاردی اجرا شده و در حال تکمیل است. اگر همین بودجه به یک منطقه شهرداری با جمعیت چند صد هزار نفری تخصیص یافته بود، دیگر شاهد کوچه خاکی یا پیاده راه خاکی نبودیم. متاسفانه در بودجه ارائه شده توسط شهرداری رویکردها تغییری نکرده و به جز منطقه 7 بقیه مناطق مستعد پیشرفت دارای اعتبار مطلوبی نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در این بودجه توجه مناسبی به مناطق مستعد 9 و5 و 4 و3 و2 نشده است، گفت: با این بودجه پیشنهادی و تناقص رویکرد شهردار با اعضای شورا کار به سرنجام خوبی نخواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه ما برای خدمت به مردم محروم و ایجاد عدالت در خدمات شهر شیراز آمده‌ایم، افزود: این بودجه مشکل سالیان سال شهروندان را حل نخواهد کرد. انتظار می‌رود فرصت و زمان و هزینه بیشتری برای توسعه عدالت شهری از سوی شهردار شیراز مدنظر قرار گیرد.

سلطانی گفت: با عنایت به مشکلات عدیده در سنوات گذشته در حوزه شهرسازی در باغات قصردشت امروز طرح تحقیق و تفحصی از معاونت شهرسازی به ریاست شورا ارائه شد تا بتوانیم  ضمن بررسی ابعاد مشکلات در همین حوزه علاوه بر رصد اشکالات قانونی در این حوزه متخلفان احتمالی نیز شناسایی شده و بر اساس قانون اقدامات لازم صورت گیرد. امیدواریم شهردار نیز مانند اعضای شورای شهر در خصوص برخورد با تخلفات و فسادهای افراد درب دستگاه شهرداری در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام کند تا شاهد برخورد مناسب با مفسدین این حوزه و بقیه حوزه‌های شهرداری باشیم.

انتهای پیام
captcha