کد خبر: 4021422
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

آموزه‌های دینی از طریق فضای مجازی نشر پیدا کند

مدیر حوزه‌های علمیه فارس گفت: حتما باید توجه به فضای مجازی در دستور کار سازمان ها و نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی قرار بگیرد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب، هجمه‌ای که دشمن از طریق فضای مجازی وارد می‌کند، خنثی کنیم و به صورت فعال و ایجابی، آموزه‌های دینی را به نسل جوان منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین روش‌های جدید تبلیغ در عصر کنونی با توجه به شرایطی که شبکه‌های اجتماعی پیش روی جوانان و نوجوانان گذاشته است، پرداخت و گفت: رسالت تبلیغ و ترویج معارف توحیدی، رسالت اصیل انبیاء الهی بوده است.

وی، با بیان اینکه راهبرد ارشاد و تبلیغ، یک راهبرد دینی و کهن است،اظهار کرد: در شیوه های این راهبرد و روش های استفاده از آن، شرایط زمانی، مخاطبان، مجموعه تحولاتی که در جامعه اتفاق می افتد، مؤثر است.

استوار میمندی، به رشد سریع رسانه‌های جمعی و ارتباط های عمومی و ایجاد ذائقه‌های جدید در عصر کنونی اشاره کرد و گفت: شرایط عصر کنونی اقتضا می‌کند که ما در تبلیغ معارف دینی از روش های نوین هم استفاده کنیم؛ البته به این معنا نیست که روش‌های سنتی تبلیغی کنار گذاشته شود بلکه روش‌های سنتی هنوز هم مخاطبان خود را دارد و می‌تواند آثار خود را به جا بگذارد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، با تأکید بر اینکه امروز اکتفا کردن به روش های سنتی اشتباه است، بیان کرد: اکتفا کردن به روش‌های سنتی قطعا باز ماندن از یک حرکت تمدنی است که باید در بستر تحولات در جامعه کنونی ایجاد کنیم.

استوار میمندی، با یادآوری اینکه امروز یکی از عرصه های تبلیغ معارف دینی، تبلیغ چهره به چهره است، اظهار کرد: تبلیغ چهره به چهره، به روان‌شناسی مخاطب و قدرت برهان و استدلال، شناخت تحولات روز و یادگیری شیوه بیان نیاز دارد و نباید از آن غفلت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، با تأکید بر استفاده از ابزار رسانه برای تبلیغ گفت: در کنار تبلیغ چهره به چهره، استفاده از ابزار رسانه مثل فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، تولید کاراکتر ها و مجموعه های هنری که در آن امکان انتقال مفاهیم دینی وجود داشته باشد و استفاده از ظرفیت های انیمیشن، ادبیات داستانی، فیلم داستانی، مستند سازی، تبلیغ چند رسانه ای در قالب پاورپوینت و... می‌تواند موثر باشد.

این استاد حوزه، با بیان اینکه تمرکز بر تبلیغ دانش آموزی و تربیت کودکان و نو جوانان، یکی از محورها است، گفت: گاهی اوقات در تبلیغ از کودک و نوجوان و عرصه های دانش آموزی غافل شده ایم که این باید مورد توجه قرار بگیرد و باید با استفاده از روش های نوین و با زبان کودک با آن ها ارتباط بگیریم.

وی، در پایان با تأکید بر اینکه در عصر کنونی، بی‌توجهی به فضای مجازی که در واقع تبدیل به زندگی حقیقی بسیاری از بخش‌های جامعه شده است، اشتباه است، گفت: حتما باید توجه به فضای مجازی در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی قرار بگیرد تا بتوانیم با برنامه ریزی مناسب، هجمه‌ای که دشمن از طریق فضای مجازی وارد می‌کند، خنثی کنیم و به صورت فعال و ایجابی، آموزه‌های دینی را به نسل جوان منتقل کنیم.

انتهای پیام
captcha