ضرورت شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی برای معرفی هویت فرهنگی شیراز
کد خبر: 4021231
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
امام جمعه شیراز بیان کرد:

ضرورت شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی برای معرفی هویت فرهنگی شیراز

امام جمعه شیراز به ضرورت شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی برای معرفی هویت فرهنگی شیراز، گفت: شیراز باید جایگاه خود را پیدا کند و جایگاهی که از آن در تاریخ، نام برده شده است، ضایع نشود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، امروز، ۲۴ آذرماه در سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، ضمن اشاره به شبکه مساجد و احیای هویت فرهنگی و اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد، جامعه پردازی را پایه مطلب مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم دانست و گفت: بحث احیای هویت فرهنگی و اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد، یک کار جامعه‌پردازانه است.

وی، با بیان اینکه در سالهای گذشته به تناسب اینکه مدیر چه دغدغه‌هایی داشته است، اقداماتی انجام شده است اما اگر بنا باشد یک کار از همین سنخ را ادامه داده شود، به مشکل می‌خوریم، ادامه داد: با این روند، در آینده باز هم رهبری می‌فرمایند جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین، همین امروز زمان جامعه‌پردازی است و باید برای کار مؤثر فرهنگی، برنامه دقیق و جامع داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام، با تأکید بر اینکه باید مسجد را به جایگاه حقیقی خودش در صدر اسلام برگردانیم، گفت: در صدر اسلام، لشکر از مسجد حرکت می‌کرد و مبدأ همه تحولات اجتماعی و فرهنگی بود؛ این جایگاه حقیقی مسجد است که محور شهر و تمدن باشد. شهر خدامحور، در مسجد معنا پیدا می‌کند که این جایگاه را در زمان پهلوی تغییر دادند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، با بیان اینکه باید خط مشی برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اجرا مشخص شود تا در طول سالیان آتی رو به جلو حرکت کنیم، افزود: اکنون که باید خط مشی تغییر کند؛ باید این خط مشی را بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی به گونه‌ای ترسیم کنیم که حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران و دارالاولیا بودن شهر شیراز مشخص شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه صدها چهره بزرگ در شیراز دفن شده‌اند که همه غریب هستند و هویت آنها گم شده است، گفت: می خواهیم با طرح عملیاتی که شروع می‌کنیم، همه این بزرگواران را در نظر بگیریم.

وی با تصریح اینکه تغییر خط مشی هدف اول است، گفت: باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی مربوطه استان را پای کار بیاوریم و به دنبال تغییر خط مشی باشیم و جلوی سرایت تفکر لیبرال در کار فرهنگی گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه در این خط مشی، محور، امام و رهبری است، گفت: در این شهر دیده می‌شود که نگاه‌های دیگری نیز وجود دارد اما نمی‌توانیم غیر از مسیر واحدی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده، مسیر دیگری برویم، چون عمق نگاه رهبری آنقدر وسیع است که همه را پوشش می‌دهد.

وی، با بیان اینکه باید نیروی انسانی خود را در مسجد بسازیم و رشد دهیم، گفت: امام مسجد باید به گونه ای توجیه شود که بپذیرد مدیر مسجد است نه رئیس؛ یعنی آن قدر نفوذ معنوی خود را افزایش دهد که هر کدام از فعالان مسجد در موضوعات مختلف با او مشورت کنند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، مسجد مشیر، مسجد جامع عتیق و حتی مسجد شهدا در شیراز، یک تریبون بین‌المللی هستند، گفت: این مساجد نیاز به مدیر در تراز انقلاب اسلامی و بین‌المللی دارد و باید از آن ها استفاده شود تا فرهنگ خود را بین‌المللی کنیم.

آیت‌الله دژکام در پایان با تصریح اینکه در این طرح یکی از مسائل، شناسایی ظرفیت‌های بین‌المللی در رابطه با هویت فرهنگی شیراز است، گفت: شیراز باید جایگاه خود را پیدا کند و جایگاهی که از آن در تاریخ، نام برده شده است، ضایع نشود.

انتهای پیام
captcha