جای خالی نقد در انجمن‌های ادبی شیراز
کد خبر: 4019068
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

جای خالی نقد در انجمن‌های ادبی شیراز

در آیین رونمایی از مجموعه «دو فنجان حرم چشم» در شیراز از جالی خالی نقد در انجمن‌های ادبی این کلان‌شهر سخن به میان آمد.

مجموعه «دو فنجان حرم چشم»، شیراز به گزارش ایکنا از فارس، آیین رونمایی از مجموعه شعر «دو فنجان حرف چشم» اثر ثریا قنبری امروز، 16 آذرماه در حالی در شیراز برگزار شد که بیان نقدهایی به عملکرد انجمن‌های ادبی شیراز در حاشیه پررنگ‌تر از متنِ آن قرار گرفت و در آن از جالی خالی نقد در انجمن‌های ادبی شیراز سخن به میان آمد.

ثریا قنبری در این نشست خود را محصول انجمن‌های ادبی شیراز دانست و گفت: شعرهای من در ابتدا دل‌نوشته‌هایی بودند که با بیش از یک دهه رفت و آمد در انجمن‌های ادبی و آموختن از شاعران، سروده‌هایم به جایی رسیدند که جسارت انتشار آن‌ها را پیدا کردم.

وی رؤیا‌پردازی‌های عاشقانه و بیان دغدغه‌های جامعه را از انگیزه‌های انتشار این کتاب دانست و افزود: استفاده از واژه‌ها و ترکیب‌های نو در دو فنجان حرف چشم برای من بسیار مهم بوده و تلاش کردم حرف‌های تازه‌ای را نیز در شعرهایم بزنم.

پس از قرائت چند شعر توسط این شاعر، حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس با اشاره به سخنان قنبری گفت: قنبری از معدود کسانی که توانسته از سال‌ها حضور در انجمن‌های ادبی توشه‌ای بردارد.

وی با اشاره به قدمت حداقل چند صد ساله‌ انجمن‌های ادبی شیراز با توجه به مستندات موجود، تصریح کرد: تعارفات اغراق‌آمیز و جای خالی نقد آفت جان انجمن‌های ادبی شده‌اند و انجمن‌ها آن‌چنان‌که باید نتوانسته‌اند باری از دوش نحیف ادبیات بردارند.

وی در ادامه در معرفی «دو فنجان حرف چشم» گفت: سادگی در اولین کتاب قنبری موج می‌زند و آرزوهای دور و دراز عاشقانه، مخاطب را در بیم و امیدهای پرتلاطم زندگی فرو می‌برد.

دهقان با بیان اینکه شعرهای زنانه‌ ثریا قنبری جسور و بی‌محابا نیست، ادامه داد: رگه‌های شعر اجتماعی در این کتاب کم‌رنگ است و در چند شعر در باب آزادی و چند دلسوزیِ شاعرانه برای کارتون خواب‌ها و مادرانِ تنها خلاصه می‌شود.

این شاعر و منتقد ادبی افزود: قنبری گرچه در دو فنجان حرف چشم توانسته است تصویرهایی زنده و درخشان ارائه دهد اما از نظر زبانی و فرم هنوز به پختگی نرسیده است.

دهقان تأکید کرد: شاعر به قول مینا آقازاده، نویسنده‌ مقدمه کتاب، گاه از کلمات مطرود و متروک بهره‌هایی شاعرانه و زیبا برده است اما از طرفی نباید اجازه دهد تداومِ استفاده از عبارات و ترکیباتی که تکرارشان شعر را نخ‌نما می‌کند، سد راه رستاخیزِ واژه‌هایش باشد.

پس از بررسی چند شعر از «دو فنجان حرف چشم» توسط منصور پیروزان، کتاب با حضور جمعی از دبیران و اعضای انجمن‌های ادبی شیراز رونمایی و جشن امضای آن در سالن غزل تالار حافظ شیراز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha