ارتباط ظاهر و باطن دنیا را با هم ببینیم / ضرورت ورود نخبگان بسیج برای حل مشکلات
کد خبر: 4016360
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
آیت‌الله دژکام:

ارتباط ظاهر و باطن دنیا را با هم ببینیم / ضرورت ورود نخبگان بسیج برای حل مشکلات

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: یکی از نکاتی که در خصوص تفکر در قرآن کریم به آن تأکید شده است، مسئله ارتباط ظاهر عالم و باطن آن است که ببینیم آیا عالم باطنی هم دارد یا فقط ظاهری است که ما می‌بینیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 5 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: اصل این است که انسان باید اهل تفکر باشد و اگر ذکر بگوییم و فکر نداشته باشیم نتیجه چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال کار اجتماعی و سیاسی و انقلابی باشیم اما فکر نداشته باشیم نتیجه مطلوبی به دستمان نمی‌آید، افزود: اگر مسیر ما می‌خواهد رو به رشد و رو به کمال باشد، مسلماً باید تفکر را اهمیت دهیم، یکی از نکاتی که در خصوص تفکر در قرآن کریم به آن تأکید شده است و خدای متعال در سوره مبارکه نور آیات را در راستای اینکه ما به فکر بیفتیم نازل فرموده است و ما را از این مائده الهی بهره‌مند کرده است، مسئله ارتباط ظاهر عالم و باطن آن است که ببینیم آیا عالم باطنی هم دارد یا فقط ظاهری است که ما می‌بینیم؟

انتقاد از رویکرد رسانه‌ها در نمایش بعد ناپیدای عالم

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه جوان‌ترها و بسیجیان باید این پرسش را از خود بپرسند، آیا پشت این پیداها ناپیدایی هم هست و آن جنبه ناپیدا در این عالم چه نقش و اثری دارد، گفت: در آیات ابتدایی سوره بقره خداوند می‌فرماید «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...؛ آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند...» آیا ما عالم غیب را باور داریم یا خیر؟ در ادبیات روشنفکرانه احساس می‌شود که این روشنفکران غیب را باور ندارد و فقط ظاهر را باور دارند. ما نمی‌گوییم ظاهر وجود ندارد و تاثیر ندارد می‌خواهیم بگوییم پشت این پرده چیز دیگری هم هست و اصل حرف دین همین است. آیا آن بعد ناپیدا در این پیدا اثر نمی‌گذارد؟ اصل حرف اینجاست متاسفانه ادبیات ما در رسانه این را القا نمی‌کند که عالم یک بعد ناپیدا هم دارد و این ادبیات، ادبیات اشتباهی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در پیروی از قرآن کریم می‌گوییم غیبی در کار است و به پیروی از قرآن می‌گوییم عالم غیب در عالم شهادت اثر می‎‌گذارد، گفت: نباید برخی از افرادی که قلم به دست و روشنفکر هستند، گمان کنند چون ادبیات آن‌ها را برخی بخش‌های دنیا می‌پسندند و به آن نمره می‌دهند باید اینطور تحلیل کنند و تحلیل غیر معنوی ارائه دهند. این افراد باید از خداوند بترسند و باعث نشوند که مردم در برداشتشان از مسائل اجتماعی و سیاسی و طبیعی یک تحلیل غیر الهی و بیگانه از خود داشته باشد. اروپایی‌ها هم خودشان به زبان آمدند و گفتند این عالم یک باطنی دارد اما گاهی کسی که قلم به دست می‌گیرد و تحلیل ارائه می‌دهد، نمی‌بیند و نمی‌خواهد به آن اهمیت دهد.

وی با تصریح اینکه توقع ما این است که نقش خداوند را در این عالم ببینید و انسان را بنده خدا در نظر بگیرید و تحلیل کنید آیا این توقع بالایی است، گفت: اینکه ظاهر حیات دنیا را بررسی کنیم و آمار دهیم، کافی نیست. گرچه لازم است باید ارتباط این ظاهر با باطن را هم ببینیم و در رابطه با وجود مقدس حضرت ولی عصر(عج) این مسئله را مکرر می‌بینیم و در روایات است که چگونه می‌شود که حضرت قدرت عالم را در دست می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید ارتباط با عالم غیب را هم داشته باشیم و در تحلیل‌ها جنبه معنویت عالم را هم توجه کنیم، افزود: فرصت‌های ما محدود است. کوتاه نیایید و فکر کنید و نتیجه فکر خود را به دیگران عرضه کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تجمع‌ها در نقاط مختلف کشورمان برای آب گفت: اکنون با خشکسالی مواجه هستیم، اگر خشکسالی نبود کسی سر آب با هم دعوا نمی‌کرد. اکنون همه این دعواها بر سر آب است. در رابطه با خشکسالی تحلیل ارائه می‌دهید و عده‌ای در دنیا به دنبال رفع این مشکلات و مسائل مختلف مربوط به آن هستند اما ما می‌گوییم آیا عالم غیب اثری ندارد؟ آیا فقط بحث مثلا گاز گلخانه‌ای اثر می‌گذارد؟ قرآن کریم می‌فرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده فساد در خشكى و دريا نمودار شده است تا [سزاى] بعضى از آنچه را كه كرده‏ اند به آنان بچشاند باشد كه بازگردند» (آیه 46 سوره روم) همان‌گونه که جنبه فیزیکی کار تأثیر می‌گذارد، جنبه معنوی کار شما نیز اثر می‌گذارد.

وی با تأکید بر اینکه باورمان باشد که نافرمانی خدا اثر می‌گذارد و وضع زندگی ما را از نظر معیشت خراب می‌کند، گفت: اینکه یک مورد اختلاس می‌شود چند هزار میلیارد و آیا رانت‌خواری‌ها اثر ندارد و گناه نیست؟ برخی‌ها گمان می‌کنند یک آتش روشن کردند و فقط خودشان می‌سوزند. خیر این آتشی را که روشن کرده‌اند خشک و تر با هم می‌سوزند. آنکس که گناه کرده و آنکس گناه نکرده و نهی از گناه نکرده همه می‌سوزند.

تأکید قرآن بر تفکر بر جنبه‌های ظاهری و باطنی عالم

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: باید به فکر باشیم و تفکر برای این چیزهاست که ما تفکر می‌کنیم ببینیم جنبه فیزیکی عالم چه تاثیری در مسائل ما دارد و جنبه متافیزیک عالم چه تاثیری در زندگی ما دارد. این دو چطور با هم جمع می‌شوند. در شهر ملاصدرا  با کمال افتخار باید بگویم که این دانشمند بزرگ اسلامی یک تحلیل و مدل در جمع کردن ظاهر و باطن عالم با هم دارد، اما آن‌طور که باید حرف او به گوش عالم نرسیده است. حرف ملاصدرا باطل‌کننده حرف دکارت و کانت است که آن‌ها ارتباط بین دنیا و آخرت را قطع کردند. در مورد این موارد تفکر کنیم در مورد این موارد تفکر کنیم خداوند در آیه 8 مبارکه سوره روم می‌فرماید «أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ ۗ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ؛ آیا مردم نمی‌اندیشند که خداوند آسمان‌ها و زمین را جز به حق نیافرید؟ چرا در آیات قرآن و خلقت عالم هستی فکر نمی‌کنیم».

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن توصیه دوباره به رعایت تقوای الهی گفت: در هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، خدا را در نظر بگیرید. وقتی که شیطان ترغیب می‌کند که به معصیت الهی مشغول شوید خدا را در نظر بگیرید و به تقوای الهی مشغول شوید و بگویید ما دستور خدا را اجرا می‌کنیم. تقوا اطاعت از فرامین الهی است و اگر دستور خداوند را اطاعت نکنیم هم در دنیا و هم در آخرت ضرر می‌کنیم.

وی به فرا رسیدن سالروز تأسیس بسیج مستضعفین به فرمان امام راحل اشاره کرد و گفت: از روزی که امام راحل عظیم‌الشأن بسیج را تأسیس فرمود تا امروز برکات بسیج در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نصیب ملت ما و نصیب همه مسلمانان عالم شده است. ان‌شاء‌الله که این درخت تنومندتر باشد و سایه‌ش فراگیرتر و میوه‌اش بیشتر و همه بشریت از برکات بسیج بهره‌مند شوند که امام راحل فرمودند تفکر بسیجی باید در همه دنیا سیطره پیدا کند.

آیت‌الله دژکام از مسئولان سپاه فجر و سایر یگان‌های سپاه که زیرمجموعه بسیج را سامان و هدایت و حمایت کرده و این نسل نوخاسته انقلاب اسلامی را همیشه برای دفاع از ارزش‌های نظام پای کار نگه می‌دارند، قدردانی کرد و افزود: انصافاً مسئولان سپاه فجر تلاش می‌کنند برای اینکه نسل جدید ما همان‌طوری که خدا، پیامبر(ص) و امام زمان(عج) می‌خواهد، رهبرمعظم دوست دارد و می‌خواهد تربیت شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه بسیج می‌تواند راه حلی برای مسائل مختلف ارائه دهد، گفت: از نظر جهان‌بینی ما، عالم دنیا عالم زحمت است. بعضی‌ها گمان می‌کنند یک روزی را می‌خواهیم در آرمان خود بگذاریم که هیچ زحمتی نباشد، آن در این دنیا نیست، در آخرت آری ولی در دنیا نیست. پولدارترین‌ها، پرامکانات‌ترین‌ها هم زحمت را متحمل می‌شوند. چه کسی می‌گوید در این دنیا کسی پیدا می‌شود که هیچ زحمتی برای آن نباشد، چنین کسی پیدا نمی‌شود. همه گرفتاری یا مشکل دارند، زیاد و کم و ظاهر و باطن دارد، یکی اظهار می‌کند و یکی اظهار نمی‌کند اما همه این مشکل را دارند. دنیا به بلا پیچیده شده است و نمی‌شود که بلا نباشد.

بسیج برای کمک به ملت ایران تشکیل شده است

وی با تصریح اینکه خداوند متعال فرموده است، شما در این دنیا به هم کمک کنید و باری را از دوش یکدیگر بردارید. این کمک دادن اصل روحیه بسیجی است، گفت: اصلا بسیج برای چه تشکیل شده است؟ در بیانیه ماموریت بسیج همین مسئله است و بسیج برای کمک به ملت ایران تشکیل شده است. روحیه بسیجی، روحیه علویون و فاطمیون و حسینیون و حسنیون است. کسانی که پیروان اهل بیت(ع) هستند باید به هم نوعان خود کمک دهند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر یاری و دست‌گیری از مستمندان گفت: ما بسیجی شده‌ایم که به یکدیگر کمک دهیم و دست همدیگر را در مشکلات و سختی‌ها بگیریم.

وی با بیان اینکه یکسری مسائل است که بسیج خصوصاً نخبگان بسیج می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند چون اهل فکر و اندیشه هستند، گفت: اکنون مسئله بحران آب یک مسئله بسیار مهم است باید مسئله بحران آب را حل کنیم. روحیه بسیجی و تفکر برتر می‌تواند این مشکل را حل کند. منابع آب باید به گونه‌ای تقسیم شود که عادلانه بوده و همه راضی باشند و این کار باید انجام شود والا اکنون که نمی‌توانیم آب را بیافرینیم، اما همینی که هست باید درست و عادلانه توزیع شود. این توزیع عادلانه یک بازتعریف جدید بعد از چهار قرن می‌خواهد. امروز این کار را بزرگترهای اهل علم دانشگاهی بسیجی انجام دهید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نیاز کشور این است که بسیج در سطح نخبگانی باید در این عرصه به میدان بیاید و الا با این روش‌های پوسیده مشکل آب حل نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز 8 آذرماه اشاره کرد و گفت: ملت ما در رابطه با مذاکرات هسته‌ای باید اقتدار خودش را نشان دهد و حق خود را از این زیاده‌خواهان بگیرد و الا ادعاهای بی اساس آن‌ها بر علیه ما تمام نمی‌شود.  قدرت شماست که جلوی این‌ها را می‌گیرد. برخی به نظرشان رسید می‌توان دیپلماسی را بدون قدرت پیش برد اما مشاهده کردیم که شکست خوردند.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: باید قدرت خود را در میدان اعلام کنید تا دشمنان شما در مقابل حساب ببرند و سر جای خود بنشینند، این هم باز کار بسیجی‌ها است و همه مردم به پاخاسته ایران اسلامی امروز مثل روز اول ایستاده و محکم فریادشان این است که تا وقتی که آمریکا می‌خواهد ظلم کند و دارد ظلم می‌کند فریاد ما مرگ بر آمریکاست.

عدالت در حقوق‌ها رعایت شود

وی مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی در داخل کشور را یادآور شد و افزود: مردم گرفتاری دارند که این را هم رهبر معظم انقلاب چندین بار فرموده‌اند که با یک کار جهادی و بسیجی مسئله حل می‌شود. اینکه برگردیم و گمان کنیم دولت با یک کار مقطعی می‌تواند مسئله را حل کند خیر. باید از ریشه یکسری مسائل تغییر کند و تغییر دادن از ریشه و بنیان کار غیر بسیجی و تفکر غیر بسیجی نیست. دیگران احتیاط می‌کنند و دستشان را کنار می‌کشند اما بسیجیان همانطور که در عرصه جنگ و هشت سال دفاع مقدس وارد شدند و  کشور را در ناحیه نظامی به نقطه‌ای بردند که دیگران حساب کار به دستشان بیاید در رابطه با مسائل اقتصادی هم باید اینچنین شود، نیاز به یک جراحی بزرگ است که از عهده تفکر بسیجی بر می‌آید.

امام جمعه شیراز با اشاره به بحث عدالت توزیعی که عدالت در حقوق‌ها باید باشد، گفت: مقام معظم رهبری هم چندین بار تذکر داده‌اند، حقوق کسی نباید بیشتر از حقش باشد. تعبیرهایی داریم و گاهی می‌گوییم حقوق نجومی از کجا نجومی می‌شود؟ برای آن تعریفی نیست. حق یک پزشک یا بازاری یا کارمند یا مدیر چقدر است. بعضی از این‌ها خصوصاً مدیران دولتی می‌بینیم حقوق چندین برابر چیزی است که حق است و این نباید باشد و مسلما نباید این‌گونه باشد. حال اینکه چگونه این را تبیین و اجرا کنیم؟ این روحیه و تفکر بسیجی در مدیریت مدیریت جامعه اسلامی را می خواهد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این حال و روحیه را در رئیس‌جمهور می‌بینیم و امیدوار هستیم دیگران هم که تصمیم‌گیران رده دوم و سوم هستند، نشان دهند که پای کار هستند، گفت: بسیج نهادی است که اگر در ابعاد مختلف به میدان بیایند، این عرصه را با مدیریتی که در عرصه بسیج رخ می‌دهد، میدان‌داری می‌کنند و به نتایج مطلوبی می‌رسیم.

انتهای پیام
captcha