چگونگی تحقق عدالت/ عقب‌ماندگی‌های فرهنگی جبران شود
کد خبر: 4010818
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
آیت‌الله دژکام بیان کرد:

چگونگی تحقق عدالت/ عقب‌ماندگی‌های فرهنگی جبران شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه وظیفه عدالت‌خواهی با تحقق عدالت فرق دارد، چرا که تحقق عدالت برنامه، روش و پیگیری می‌خواهد، گفت: تنها با شعار دادن نمی‌توانیم شاهد تحقق عدالت در جامعه باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 14 آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در زندگی باید همواره رضایت خداوند را مدنظر قرار دهیم.

وی تأکید کرد: فردی که در تمام امور روزانه و زندگی خود رضای خود را در نظر می‌گیرد، سعادت دنیا و آخرت را خواهد داشت، چرا که خشنودی خدای متعال اولویت اوست. این همان راه و منشی است که پیامبر(ص) و ائمه معصومین ما را به رعایت آن توصیه کرده‌اند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه خداوند همواره به وعده‌های خود عمل می‌کند، به وعده خداوند در خصوص انتقام از دشمنان مولای متقیان علی(ع) اشاره کرد و گفت: وعده خدا بی شک بسیار ارزشمند است و خدای متعال بهشت را به امام علی(ع) و دوستان وی خواهد داد. وعده خدای متعال به امیرمومنان (ع) یک وعده شخصی نیست بلکه یک وعده گروهی است.

وی یکی از مبانی که باید در سبک زندگی اسلامی بدان توجه کرد را موضوع عدالت‌خواهی توصیف کرد و گفت: وظیفه عدالت‌خواهی با تحقق عدالت فرق دارد، چرا که تحقق عدالت برنامه، روش و پیگیری می‌خواهد و تنها با شعار دادن نمی‌توانیم شاهد تحقق عدالت در جامعه باشیم بلکه باید چگونگی محقق شدن آن را پیدا کنیم.

امام‌‌جمعه شیراز همچنین با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی گفت: برای موفق شدن در ادامه راه انقلاب اسلامی باید به معنویت توجه ویژه داشته باشیم و موضوع تفکر ما باید پرسش‌های معنوی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاکیدات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فرهنگ و لزوم محوریت فرهنگ اصیل انقلابی در تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی برای رسیدن به نتیجه مطلوب اشاره و بر لزوم همیت و همراهی و تلاش همه مسئولان در بخش‌های مختلف برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقدامات حوزه فرهنگ تاکید کرد.

آیت‌الله دژکام به نامگذاری امروز به نام فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشورمان اشاره کرد و گفت: باید در خصوص ارتقای فرهنگی دائما تلاش کنیم، چرا که موضوع فرهنگ به انجام امور مستمر نیاز دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اهمیت غیر از اولویت است، گفت: ممکن است که اولویت امروز جامعه تلاش برای رونق اقتصادی و تولید باشد، اما در موضوع اهمیت، مهمتر از فرهنگ، دین و مسائل فرهنگی نداریم؛ همه تلاش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما باید بر محور فرهنگ اصیل دینی و اسلامی ما بچرخد تا ارزش پیدا کند.

وی یکی از اقدامات مهم نماز جمعه را ارتقای فرهنگی جامعه بیان و اضافه کرد: نماز جمعه باید در اولویت و مورد اهمیت ویژه قرار داشته باشد؛ همانگونه که امام راحل فرموند «اگر می‌خواهید تاثیر انقلاب در جامعه باقی بماند باید به موضوع فرهنگ انقلاب توجه کنیم» و مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت توسعه فرهنگ انقلابی در جامعه همواره تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه برای کار در زمینه فرهنگی باید دارای برنامه، روش و الگو باشیم و مدیران کل، نمایندگان دولت و دستگاه قضائی و مجلس و ... باید در این خصوص برنامه داشته باشند، گفت: ائمه جمعه و آموزش و پرورش نیز باید در خصوص برنامه‌های فرهنگی منطبق بر فرهنگ اسلامی و انقلابی برای جامعه اقدامات مستمر داشته باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری اینکه نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری باید تا سال ۱۴۰۴ کاملا عملیاتی می‌شد، گفت: این یعنی باید اکنون بخشی از نتایج اقدامات در عملیاتی شدن نقشه فرهنگی، در جامعه دیده می‌شد.

وی با تصریح اینکه مدیران انگار متوجه امر خطیر مهندسی فرهنگی نیستند، گفت: رهبر معظم در مسائل مختلف از فرهنگ تا سیاست و اقتصاد، هدف گذاری می‌کنند، اما مدیران به دنبال اجرا و عمل، نبوده و نیستند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه آنچه من اطلاع دارم از استان‌های مختلف، در اجرایی و عملیاتی کردن این نقشه عقب ماندگی داریم، گفت: اگر دلتان برای نسل‌های بعدی انقلاب می سوزد، باید میدان‌داری این حرکت فرهنگی را در دستور کار قرار دهید.

وی با ابراز خرسندی از اینکه فارس به عنوان پایتخت فرهنگی کشور، در این حوزه پیشرو بوده و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی را در سفر ریاست جمهوری رونمایی کرده است، گفت: برای اقدام و عمل به نقشه مهندسی فرهنگی، باید همه پای کار باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام جمعه در مسئله فرهنگی اثرگذار است و ائمه جماعات فارس می‌توانند در اجرایی و عملی شدن این برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ایفای نقش کنند اما از نظر ساختار قانونی، امام جمعه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی در خصوص بودجه برنامه‌های فرهنگی، ابزار لازم را در اختیار ندارد و از وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی خواستار توجه به این مهم هستیم.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: دبیر شورای فرهنگ عمومی باید بداند که نقشه مهندسی استان‌ها چیست و جهت‌گیری فرهنگی استان را بشناسد و باید همه ما برای عملیاتی شدن این مهم تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج در استان فارس و درخشش این استان در این عرصه گفت: جوانان ما در حوزه دیجیتال در جهان تلاش می‌کنند تا قدرت کشور را به دنیا نشان دهند و در این فعالیت‌ها نیز آنها رضایت خدا را در نظر دارند.

انتهای پیام
captcha