جایگاه مراجع تقلید را با بی‌احتیاطی متزلزل نکنیم
کد خبر: 4009348
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
حجت‌الاسلام رصاف در گفت‌وگو با ایکنا:

جایگاه مراجع تقلید را با بی‌احتیاطی متزلزل نکنیم

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به انتشار مطلبی توهین‌وار به ساحت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی در یکی از رسانه‌ها و عکس‌العمل جامعه روحانیت در این رابطه، جایگاه مراجع تقلید را یک سنگر توصیف کرد که نباید اجازه دهیم این سنگر با بی‌احتیاطی و بی‌توجهی آسیب ببیند.

حجت‌الاسلام رصاف مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قمحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به انتشار مطلبی توهین‌وار به ساحت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در یکی از رسانه‌ها و عکس‌العمل جامعه روحانیت در این رابطه گفت: مراجع تقلید در طول تاریخ پناهگاه مردم بوده‌اند و به عنوان نائبان عام حضرت ولیعصر(عج) و کسانی که حجت بر مؤمنین بوده‌اند همواره مورد عنایت بوده و هستند.

وی جایگاه مراجع تقلید را یک سنگر توصیف کرد که نباید اجازه دهیم این سنگر با بی‌احتیاطی و بی‌توجهی آسیب ببیند و سپس افزود: کسی که نسبت به مراجع مطلب یا نقدی دارد، اگر نقد خود را به شکلی بیان کند که حالت توهین پیدا کند، عملاً ناخواسته باعث شده که دشمن را شاد کند، حتی اگر این فرد ادعای بصیرت هم داشته باشد.

رصاف ادامه داد: اگر کسی نسبت به مراجع تقلید نقدی دارد باید در گام نخست به خود آن مرجع این نقد را در میان بگذارد اما اینکه آن را رسانه‌ای کرده و به شکلی از کلمات و جملاتی که بوی توهین و جسارت بدهد، کار صحیحی نیست و این‌ها عملاً کاری است که دشمنان ما می‌خواهند. آنان می‌خواهند میان مردم و روحانیت؛ مراجع تقلید و مردم فاصله بیندازند و روحانیت و مراجع را از اعتبار ساقط کنند.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس یادآور شد: نمی‌خواهیم بگوییم کسی که نقد نوشته قصد داشته است کار دشمن انجام دهد بلکه از نظر خودش از سر دلسوزی نقد نوشته است اما در اینجا بی‌احتیاطی کرده و سزاوار است که عذرخواهی کرده و مطلب خود را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه حساسیتی که بزرگان به خرج داده‌اند به خاطر حفظ جایگاه ممتاز مراجع تقلید است، گفت: در زمان امام خمینی(ره) اگر کسانی به نام انقلابی می‌خواستند به مراجع توهین کنند امام(ره) برافروخته می‌شد و به شدت برخورد می‌کرد و اجازه نمی‌داد به جایگاه مراجع آسیبی وارد شود بنابراین همه خصوصاً کسانی که انقلابی هستند باید مراقبت کنند اگر به فرض مطلب یا موضعی را نپسندیدند، حرمت‌ها را حفظ کنند و به خاطر انتقادی که در مسئله‌ای داریم، نباید جایگاه مراجع را زیر سؤال ببریم.

رصاف تأکید کرد: مراجع تقلید در طول تاریخ همواره خیرخواه مردم بوده و دستورات دین را برای آنان مدنظر قرار داده‌اند به خصوص شخصیت بزرگواری مانند آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که واقعاً انسانی بسیار زلال، پاک و دلسوز هستند و آنچه که بیان کرده‌اند از سر دردمندی بوده است و سزاوار نیست که درباره چنین شخصیتی به گونه‌ای صحبت کنیم که به جایگاه مرجعیتشان اهانت شود.

انتهای پیام
captcha