تفکر در تمام امورات مادی و معنوی باشد
کد خبر: 4005138
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
آیت‌الله دژکام:

تفکر در تمام امورات مادی و معنوی باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، یکی از گام‌های سلوک معنوی را تفکر دانست و بر ضرورت تفکر در تمام امورات مادی و معنوی اعم از کسب علم و انجام عبادات تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 23 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت گفت و افزود: امروز روز عزا و مصیبت برای شیعیان و منتظران است که بدین مناسبت بعد از نماز جمعه حرکت عزاداری به سمت حرم شاهچراغ(ع) خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در هفته‌های گذشته سخن درباره معنویت و سیر و سلوک معنوی بود؛ گام اولی که همه ما برداریم این است که باید همه ما از خواب غفلت بیدار شویم. باید برای خدا از خواب غفلت بیدار شویم. این خواب غفلت است که برای دنیا گریبان می‌دریم اما برای آخرت، شرمنده اعمال و رفتارمان در پیشگاه خدا نیستیم. چرا در جامعه ما مواردی چون شرابخواری و ربا و سگ گردانی و بی‌حجابی اتفاق می‌افتد؛ به دلیل غفلت است لذا قدم اول در معنویت این است که از خواب غفلت بیدار شویم.

آیت‌الله دژکام، قدم دوم برای کسب معنویت را تفکر برشمرد و گفت: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند لَيسَتِ العِبادَةُ كَثرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما العِبادَةُ كَثرَةُ التَّفَكُّرِ في أمرِ اللّه؛ بسیاری از ما می‌خواهیم عبادت کنیم اما روح عبادت چیست؟ امام حسن(ع) فرمودند: روح عبادت به زیادی و کثرت نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه عبادت آن است که در کار خدا زیاد فکر کنیم. آیا ما فکر می‌کنیم که کار خدا چیست؟ جهان آفرینش یکی از کارهای خداست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه فکر کردن در کار خدا باید دل ما را روشن کند، افزود: کار خدا در عرصه آفرینش در علوم طبیعی و فیزیک و زیست شناسی بحث می‌شود پس چرا ما با خواندن این کتاب‌ها یاد خدا نمی‌افتیم؛ چون فکر نمی‌کنیم، فقط حفظ می‌کنیم. اگر یاد خدا باشیم و فکر کنیم همه این‌ها نشانه‌ای از خداست.

وی اظهار کرد: عده‌ای خیانت کردند و کار خدا را بررسی کردند اما نگفتند درباره کار خدا سخن می‌گوییم. این شد که یک جوان وقتی کتاب علمی دست می‌گیرد و آن را می‌خواند، متوجه نمی‌شود درباره کار خدا درس می‌خواند. البته اساتیدی داشته و داریم که در حین درس، به دانشجویان می‌گویند که این علوم و چیزهایی که می‌خوانیم، بیان کار خدا و عظمت آفرینش اوست. باید در آسمان و زمین و انسان و حیوان باید بیندیشیم ولی با این نکته که اینها کار خداست. باید چشم دلمان را باز کنیم تا اقرار به خداوندگاری خدای متعال در ما شکل بگیرد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه دستورات خداوند نیز کار خداست‌، افزود: در قرآن کریم چقدر درباره نماز و روزه و حج و عدالت و امر به معروف و نهی از منکر آیه داریم؛ باید درباره اینها فکر کنیم. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید در کار خدا کثیر فکر کنید. نماز ما اگر با فکر و تامل باشد ما را بالا می‌‍‌برد اما اگر توجه نکنیم به چیزی که می‌خوانیم، نماز ما موجب تعالی نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر نمازمان را با توجه و تامل بخوانیم ما را به اوج می‌رساند اما برای نمازمان چقدر اهمیت قائلیم و برای آن وقت می‌گذاریم؛ برخی از ما نمازمان را خیلی سریع و خلاصه می‌خوانیم اما برای فلان جلسه که هیچ نفعی برای دنیا و آخرتمان ندارد چقدر وقت می‌گذاریم؛ امیدوارم همه ما در کار خدا بیش از گذشته فکر کنیم و به معنویت دست یابیم.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه در گام نخست از زحمات شبانه‌روزی نیروی انتظامی قدردانی کرد و افزود: اگر نیروی انتظامی نباشد چقدر با ناامنی و دزدی و غیره مواجه می‌شویم؛ مواجهه با نا امنی ما را متوجه قدر و اهمیت امنیت می‌کند. در انفجار اخیر مسجد شیعیان افغانستان که جمعی از نمازگزاران مظلوم این کشور به شهادت رسیدند، با همه ما نشان می‌دهد امنیت چقدر اهمیت دارد.

آیت‌الله دژکام به سفر رئیس‌جمهور به شیراز اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به شیراز قریب ۱۵ وزیر نیز در استان فارس و شهر شیراز حاضر شدند و با عموم مردم استان ارتباط گرفتند و برنامه‌های خوبی نیز در پیش گرفته شد. استانداری و صدا و سیمای مرکز فارس (و دیگر رسانه‌ها) ابعاد این سفر را برای مردم به خوبی توضیح دهند تا مردم از نتایج و دستاوردهای این سفر مطلع شوند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری اینکه در سفر رئیس جمهور به مرودشت همراهشان بوده است، گفت: اگر من برای رئیس جمهور نامه هم می‌نوشتم، به این اندازه که خود ایشان آمد و با گرفتاری‌های مردم روبه‌رو شد و خود از نزدیک این موارد را مشاهده کرد فایده نداشت. رئیس جمهور دیروز از کارخانه‌ای در مرودشت بازدید کرد و بابت مسائل پیش آمده در آنجا متاثر شد و من به ایشان گفتم از این دست کارخانجات در فارس بسیار است.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی موجب می‌شود زمانی که قرار است برنامه‌ریزی شود و بودجه توزیع شود، مسئولان تصمیم‌گیر در خصوص مسائل استان فارس دید واقع بینانه‌تری داشته باشند، افزود: یک فایده مهم دیگر این سفر، این بود که واقعیت موجود استان فارس را مسئولان اصلی تصمیم‌گیر کشور می‌بینند. از جمله استان‌هایی که در تهران و پایتخت می‌گویند وضع آن از هر جهت خوب است و مشکلی ندارد استان فارس است. الحمدلله؛ البته وضع فارس از جهات بسیاری خوب است اما در بسیاری از جهات نیز مشکلات عدیده و عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌هایی داریم. مزیت سفر رئیس جمهور و وزرا به فارس همین است که مشکلات را از نزدیک می‌بینند و درک می‌کنند.

آیت‌الله دژکام فایده دیگر سفر استانی را آشنا شدن دولت با ظرفیت‌های بسیار خوب استان فارس دانست و گفت: فارس در تامین منابع انرژی کشور چه نقشی دارد؟ فارس یکی از اصلی‌ترین منابع تامین انرژی است و حال که این‌گونه است باید بخشی از این درآمد نیز برای رفع محرومیت و توسعه استان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه فایده دیگر این است که مردم مستقیما با وزرا و مسئولان ارشد ارتباط می‌گیرند و رو در رو سخن می‌گویند، افزود: البته باید بدانیم که رئیس جمهور و مسئولان ارشد دولتی نمی‌توانند در همه امور مداخله کنند و کارهای قضایی و حقوقی باید به دستگاه قضا ارجاع شود. این بحث تقسیم کار اجتماعی را نخبگان باید برای مردم توضیح دهند تا توقع کاذبی در بین اقشار مختلف مردم ایجاد نشود. اقداماتی نیز برای توسعه و پیشرفت فارس در نظر گرفته شده است. در همین سفر قریب ۶۴۰۰ میلیارد تومان برای مسائل مختلف استان تخصیص یافته که در قالب پروژه‌ها و طرح‌های مختلف اجرا می‌شود.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه یک نکته مهم این است که این پول و بودجه باید به خوبی مدیریت با دقت خرج شود، گفت: متأسفانه گاهی اوقات در هزینه بودجه، ریخت و پاش می‌شود و یا با رانت و ویژه‌خواری و مواردی از این دست مواجه می‌شویم، درحالی که اگر پول را صحیح خرج کنیم خدا به آن برکت می‌دهد و موجب آبادی و تحول می‌شود. خدا چگونه به پول ما برکت می‌دهد؛ با حلال خوری. باید زحمت بکشیم و جهادی کار کنیم و پول را در مسیر صحیحش هزینه کنیم و ریخت و پاش نکنیم تا پول برکت پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورمان گفت: کشور ما اکنون در محاصره اقتصادی است، آنقدر بودجه نداریم که در مصرف آن بی‌دقتی کنیم؛ اگر در محاصره اقتصادی و تحریم هم نبودیم باز هم باید در مصرف بودجه دقت می‌کردیم. همه پیمانکاران و مجریان و مدیران حواسشان باشد که تقوا پیشه کنند و مال حلال بخورند.

آیت‌الله دژکام به دعای دیشب رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان برای بارش باران اشاره کرد و گفت: این حرکت صحیح است و باید از خدا برای حل مشکلات استمداد طلبید، البته همانطور که رئیس جمهور نیز گفتند به فکر رتق و فتق امور نیز بود.

وی همچنین با اشاره به رونمایی سند نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس به دست رئیس جمهور در جلسه شورای اداری شب گذشته گفت: این سندی است که جمع کثیری از فرهیختگان و نخبگان روی آن کار کردند و تلاش کردند تا به سرانجام رسید. اکنون ما در این عرصه دقیقا می‌دانیم به چه سمتی می‌خواهیم برویم و چه اتفاقی باید بیفتد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از امروز همه ما و دستگاه‌های مختلف استان موظفیم در عرصه فرهنگ با نگاه به این سند، اقدام و عمل کنیم، افزود: استان فارس تأثیرگذاری ویژه‌ای در عرصه فرهنگی دارد و امیدواریم این استان بتواند فرهنگ خود را به دیگر مناطق کشور صادر کند.

انتهای پیام
captcha