معرفت الهی؛ راز ماندگاری اعمال / دین را با تعقل بپذیریم
کد خبر: 3984959
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

معرفت الهی؛ راز ماندگاری اعمال / دین را با تعقل بپذیریم

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه عملی ماندگار و دارای ارزش است که همراه با معرفت باشد، گفت: اگر کار خیری بدون معرفت انجام دهیم، فایده‌ای ندارد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسمین حمیدرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز امروز، 27 تیرماه در مراسم سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) که در این مراسم برگزار شد، گفت: در روایت‌ها به نقل از امام باقر(ع) آمده است که آن حضرت فرمودند میان حق و باطل جز کمی عقل فاصله‌ای نیست.

وی با اشاره به اهمیت تعقل در زندگی، برکت تعقل را رسیدن به مقام معرفت خداوند دانست و افزود: اگر معرفت بالا رفت عمل انسال مقبول خواهد شد چنانچه امام باقر(ع) فرمودند هیچ عملی جز با شناخت و هیچ شناختی جز با معرفت محقق نمی‌شود.

حدائق با تأکید بر اینکه عملی ماندگار و دارای ارزش است که همراه با معرفت باشد، گفت: اگر کار خیری بدون معرفت انجام دهیم، فایده‌ای ندارد حتی نمازی اثر دارد زیرا اگر خداوند و دین خدا را شناختیم، قطعاً تحت تأثیر قرار خواهیم گرفت.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز همچنین گفت: یکی از دردهایی که جامعه امروز با آن رو به رو است درد دین تقلیدی است، شخصی که دین تقلیدی را می‌پذیرد مشخص می‌شود که در اصول اعتقادی خود لنگ می‌زند، در اصول دین توصیه شدیم که دین خود را با تعقل و تفکر بپذیرید، شناخت انسان را به عمل رهنمود می‌کند، هرکس شناخت نداشته باشد، عمل نیز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دعاهایی که از ائمه معصومین به ما رسیده است، بر اهمیت تعقل و تفکر تأکید شده است گفت: باید در خواسته‌های خود تعقل و تفکر داشته باشیم و امام محمد باقر(ع) هم همواره به این امر توصیه می‌کند.

حدائق آیاتی از قرآن کریم را یادآور شد و گفت: خداوند در آیات پایانی سوره معارج می‌فرماید ما جنس انسان را حریص آفریدیم اما باید آن را کنترل کرد، برخی حرص را کنترل می‌کنند و آن را در مسیر تعقل و علم‌آموزی استفاده می‌کنند که مایه رشد انسان می‌شود.

مدیر حوزه علمیه منصوریه روایتی از امام صادق(ع) در خصوص معرفت را مورد توجه قرار داد و افزود: حضرت فرمودند یکی از مسائلی که همه مردم به دنبال آن هستند و می‌خواهند به آن برسند عزت است که راه رسیدن به آن خدمت کردن به خالق است، هیچ کس به این جایگاه جز با معرفت نمی‌رسد.

انتهای پیام
captcha