انتقاد از کاهش هر ساله بودجه‌های قرآنی
کد خبر: 3979829
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
کاتب پبشکسوت قرآن مطرح کرد؛

انتقاد از کاهش هر ساله بودجه‌های قرآنی

کاتب پیشکسوت قرآن استان فارس با طرح این سؤال که چرا تمسک به قرآن سر جای خود قرار نگرفته است، گفت: سؤال دیگری که در رابطه با فعالیت‌های قرآنی مطرح است این است که چرا در دولت جمهوری اسلامی هر سال بودجه‌های قرآنی کاهش می‌یابد.

انتقاد از کاهش هر ساله بودجه‌های قرآنی / اهل قرآن باشیمبه گزارش ایکنا از فارس، استاد محمد نعمتی، کاتب پیشکسوت قرآن، امروز، 3 تیرماه در مراسم افتتاحیه انجمن «کاتبان وحی» حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با طرح این سؤال که چرا تمسک به قرآن سر جای خود قرار نگرفته است، گفت: سؤال دیگری که در رابطه با فعالیت‌های قرآنی مطرح است این است که چرا در دولت جمهوری اسلامی هر سال بودجه‌های قرآنی کاهش می‌یابد و از همه این‌ها مهم‌تر این است که توجه به قرآن کار و اولویت کدام نهاد است؟

وی به افتتاح انجمن کاتبان وحی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره و از این اقدام قدردانی کرد و افزود: این کار به جایی بود که در حرم مطهر ایشان بنا شده است که کلاس کتابت قرآن برپا شود.

نعمتی بر ضرورت توجه به کار کتابت قرآن تأکید کرد و افزود: باید بررسی کنیم که در انجمن خوشنویسان تاکنون چند قرآن کتابت شده است. البته بودند اساتیدی که در این عرصه واقعاً تلاش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 6 نفر از بانوان در طول تاریخ کتابت قرآن، قرآن کتابت کرده‌اند که تمام آن‌ها از استان فارس بوده‌اند، گفت: تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم که یک بانو کل قرآن را کتابت کرده باشد.

این استاد برجسته و کاتب قرآن با یادآوری اینکه با قرآن بزرگ شده است، توجه به فعالیت‌های قرآنی و کتابت آیات وحی را از دغدغه‌های اصلی خویش معرفی کرد و افزود: اولین کلاس قرآن‌نویسی کشور را بنده برگزار کردم و بعدها یک کلاس به همت دفتر رهبر معظم انقلاب در تهران تشکیل شد.

نعمتی با بیان اینکه این مسائل نشان می‌دهد که ما به قرآن و کتابت آیات وحی توجه لازم نداریم، گفت: در تمام عالم اسلام قرآن‌ها با خط نسخ نوشته می‌شود زیرا این خط قابل خواندن است و جای اعراب‌گذاری دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی دوباره از تشکیل این انجمن بیان کرد: در این انجمن باید هم به نگارش قرآن و هم تذهیب توجه ویژه شود. به طور کلی دو مسئله در جهان اسلام به دلیل قرآن به وجود آمد یکی خوشنویسی که غیر از خط است. نخستین کسی که دستور خوشنویسی قرآن را دادند شخص پیامبر(ص) بودند.

نعمتی با تأکید بر اینکه خوشنویسی متعلق به اسلام است، گفت: افتخار ما شیعیان این است که اولین کاتب قرآن تاریخ مولا علی(ع) است و ما هم به عنوان شیعه علی(ع) باید دنباله‌رو ایشان باشیم.

وی مسئله سوم که بسیار مهم است را اهلیت دانست و افزود: باید اهل قرآن باشیم که به سوی آن بیاییم. بانوان کاتب قرآن استان فارس تنها کاتب نبودند بلکه حافظ قرآن هم بودند یعنی اهل قرآن هستند.

این استاد خوشنویسی استان فارس با یادآوری صبغه قرآنی این استان و شیراز گفت: شیراز پایگاه قرآن و قرآن‌نویسی و کلاً فضای آن قرآنی بوده است و نگاهی به برگ برگ تاریخ این دیار خود گواه این ادعاست.

نعمتی همچنین از عنایت تولیت آستان مقدس برای راه‌اندازی این انجمن قدردانی کرد و افزود: قرآن نور و ذکر است یعنی باید آن را دائماً بخوانیم و امیدوار هستیم.

وی به تذهیب قرآن اشاره کرد و گفت: در تذهیب قرآن عکس و تصویر نیست و اگر گل است این گل حقیقی نیست و تذهیب یکی از ارکان اعتقادی هنری جهان اسلام است و شیراز حق دارد به خود ببالد که یکی از تاج‌گذاران تذهیب در ایران و از مکتب‌داران این عرصه است.از چند سال پیش شروع کردیم به احیای مکتب تذهیب شیراز و همه کار کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha