روزه‌داری موجب افزایش احتمال ابتلا به كرونا نمی‌شود + توصیه‌های تغذیه‌ای
کد خبر: 3964980
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶

روزه‌داری موجب افزایش احتمال ابتلا به كرونا نمی‌شود + توصیه‌های تغذیه‌ای

یكی از سؤالاتی كه در شرایط شیوع كرونا ممكن است پیش آید این است كه آیا روزه‌داری ممكن است احتمال ابتلا به كرونا را افزایش دهد. در این نوشتار پاسخ به این سؤال را از قول یكی از كارشناسان علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شیراز می‌خوانیم.

به گزارش ایکنا از فارس، به تازگی مطالعاتی در رابطه با اثرات روزه‌داری بر سلامت انجام شده و نتایج اکثر این مطالعات نشان می‌دهد که روزه‌داری در افرادی که کمتر از ۶۵ سال سن دارند و سابقه بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند، می‌تواند یکی از راهکارهای ارتقادهنده سطح سلامت باشد.

بر اساس مطالعات جدید، روزه‌داری اثرات منفی بر سیستم ایمنی نداشته و سبب افزایش احتمال بروز بیماری کرونا نمی‌شود، زیرا ثابت شده که در شرایط روزه‌داری، سطح ایمنوگلوبین‌ها که فاکتورهای ایمنی بدن هستند، افزایش می‌یابد. بنابراین، به شرط اینکه هیچ وعده غذایی شامل افطار، شام و سحر حذف نشود و مواد مغذی و مایعات کافی استفاده شود، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان سحر

وعده سحری، مهم‌ترین وعده‌ای است که فرد روزه‌دار باید استفاده کند و حذف آن باعث ضعف و کمبود مواد مغذی خواهد شد. توصیه می‌شود وعده سحری، کم حجم و پرکالری و در کنار آن کم نمک، کم چرب و کم شیرینی باشد؛ زیرا نمک، چربی‌ها و شیرینی از عوامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

اگر وعده سحری شیرین استفاده شود، ترشح انسولین در بدن افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند یکی از عوامل احساس گرسنگی زودرس در افراد باشد. برای وعده سحری باید منابع کربوهیدرات‌‌های پیچیده و دارای فیبر انتخاب شود که قند خون را به آهستگی افزایش می‌‌دهند؛ مانند غلات کامل، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها که فیبر موجود در آن‌ها، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی در طول روزه‌داری کمک می ‌کند.

با توجه به اینکه خشکی دهان و کم‌آبی بدن از عوامل خطر بیماری کرونا هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری، مایعات بیشتری استفاده شود و در کنار آن میوه‌ها، سالاد، سبزی خوردن، لیموترش یا سبزی‌هایی که آب میان‌بافتی بیشتری دارند استفاده شود؛ مثل کاهو، خیار، گوجه فرنگی و در مقابل مصرف نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها، چای پررنگ و قهوه توصیه نمی‌شود.

استفاده از سایر مواد غذایی پرفیبر مانند دانه چیا، تخم شربتی، حبوبات، جو دوسر در وعده سحر به‌دلیل اینکه تأمین آب بدن برای مدت طولانی‌تر و همچنین جلوگیری از یبوست را به همراه دارد، توصیه می‌شود. مصرف حبوبات که به کاهش گرسنگی نیز کمک می‌کند توصیه می‌شود و بهتر است برنج مخلوط با حبوبات مصرف شود.

توصیه می‌شود در وعده سحری از مصرف هرگونه شیرینی، زولبیا، بامیه و موارد مشابه و غذاهای سرخ شده و چرب پرهیز شود، زیرا علاوه بر اینکه عامل تضعیف سیستم ایمنی است، تشنگی در طول روز را هم بیشتر می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان افطار

وعده افطار بهتر است با یک مایع گرم مثل آب گرم، چای کمرنگ یا شیر گرم شروع شود و در کنار آن از یک منبع کربوهیدرات ساده مثل عسل، کشمش، مویز، خرما یا انجیر استفاده شود.

استفاده از غذاهای سبک مثل نان سبوس‌دار با پنیر و سبزی یا مغزها، شیر برنج، فرنی، انواع سوپ و آش کم‌چرب و یا انواع سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم و هویج انتخاب‌های مناسبی برای وعده افطار هستند.

توصیه می‌شود مصرف مواد قندی و شیرین مثل حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه که دارای مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع و ترانس علاوه بر قند هستند، محدود شود زیرا علاوه بر اینکه عامل دریافت انرژی اضافی است، به تضعیف سیستم ایمنی هم منجر می‌شود.

نکته آخر اینکه، پس از شام و تا قبل از خواب، مصرف میوه و مایعات کافی برای جبران کم‌آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن باید درنظر گرفته شود. توصیه شده است که بین افطار تا سحر ۸ تا ۱۲ لیوان مایعات که بیشتر آن باید از آب تأمین شود، استفاده شود و مصرف فراوان سبزی و میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به‌دلیل اینکه منبع خوبی از مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است، باید مورد توجه باشد.

شبنم باقری، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

انتهای پیام
captcha