آيت‌الله میرزامحمدباقر نظام درگذشت
کد خبر: 3839455
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

آيت‌الله میرزامحمدباقر نظام درگذشت

گروه معارف ـ مؤسس و تولیت حوزه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) شهرستان فسا و یكی از علمای برجسته فارس بر اثر بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آيت‌الله میرزا محمدباقر نظام، از علمای استان فارس و مؤسس و تولیت مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ع) شهرستان فسا شب گذشته، 10 شهریورماه پس از عمری خدمت به مکتب اهل بیت(ع) بر اثر بیماری به ملكوت اعلی پیوست.
آن عالم ربانی مدتی در بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) شهرستان فسا بستری بود تا اینكه بعد از تحمل یك دوره طولانی بیماری، به لقاءالله پیوست.
مرحوم آيت‌الله میرزا محمد باقر، فرزند مرحوم آیت‌الله میرزا محمود نظام شیرازی، نماینده تام‌الاختیار مراجع عالیقدر نجف، قم و نیز حضرت امام خمینی در مسائل شرعی و نوه مرحوم آیت‌الله نظام العلما از نوادگان مرجع فقید مرحوم آیت‌الله حسین آل عصفور بحرانی، برادر زاده مرحوم حاج شیخ یوسف بحرانی؛ صاحب کتاب جاودان حدائق الناظره فی عتره الطاهره در شهر سامرا و خانواده علم و اجتهاد متولد شد.
آن مرحوم نوه دختری آیت‌الله میرزا محمود شیرازی از اساتید برجسته حوزه که شاگردانی چون آیت‌الله‌العظمی خویی، آیت‌الله محلاتی، آیت‌الله سید حسام‌الدین فال اسیری و... را به عالم اسلام تقدیم کرده‌اند، نیز به شمار می‌آید.
آن عالم ربانی تا 4 سالگی را در سامرا گذراند و سپس همراه خانواده به شهر مقدس نجف عزیمت کرد و در مکتب‌خانه‌های قدیم این شهر قرآن، خط، حساب مقدماتی و مقداری از دروس فارسی را فرا گرفت. سپس به مدرسه علوی ایرانیان نجف رفت و به دلیل هوش سرشار، مستقیم پشت میز کلاس چهارم دبستان نشست.
در سال 1336 برای اولین بار به ایران سفر کرد و 3 ماه را در فسا و 6 ماه را در شیراز گذراند و دوباره به نجف اشرف بازگشت و تا کلاس هشتم را در این شهر به تحصیل پرداخت و دوباره نجف را به مقصد فسا ترک کرد و تا کلاس دوازدهم را در دبیرستان‌های فردوسی و ذوالقدر فسا سپری کرد.
آيت‌الله میرزامحمد باقر نظام برای اخذ دیپلم وارد دبیرستان شرافت ایرانیان بغداد شد و بعد از اخذ دیپلم دوباره به ایران بازگشت و خدمت سربازی را در وطن گذراند. تحصیلات مقدماتی را در نجف اشرف و سطح را به مدت 5 سال در حوزه علمیه شیراز فرا گرفت و مقداری از خارج فقه و اصول را نیز از محضر آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی کسب فیض کرد.
در سال 1353 وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر آیات عظام گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، فاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی، مرتضی حائری و سید رضا صدر بهره فراوان برد و به درجه اجتهاد رسید.
وی از مبارزان برجسته انقلاب در فسا و استان فارس به شمار می‌آمد که از سال 1342 در کنار مرحوم والد عظیم الشأنش اقدامات گسترده‌ای را علیه رژیم پهلوی به سرانجام رساند.
برخورد با فرقه ضاله بهائیت در سال 1345 به واسطه تحریم نوشابه‌های شرکت پپسی‌کولا، مبارزه با بدعت‌های فرقه ضاله بهائیت مبنی بر تبدیل منزل علی محمد باب به قبله‌گاه بهائیون و جلوگیری از احداث میقات، توزیع مایحتاج زندگی بین عشایر و مستضعفان شهرستان فسا جهت مقابله با قحطی و خشکسالی 1350سال، جلوگیری از مصادره سلاح‌های مراکز نظامی و توقیف آن‌ها در جریان پیروزی انقلاب برخی از اقدامات مرحوم نظام و پدر بزرگوارش در آن روزهای پرهیاهوست.
مرحوم نظام از سال 1364 با رحلت پدر بزرگوارشان، امامت مسجد جامع فسا را عهده دار گردید که تا آخرین روزهای حیات پربرکت شان ادامه داشت.
یادآور می‌شود، تأسیس مدرسه علمیه حضرت جواد الائمه(ع) فسا و تعلیم و تربیت مشتاقان معارف اسلامی از دیگر فعالیت‌های این عالم مجاهد است.
انتهای پیام

captcha