به گزارش ایكنا از فارس، نشست علمی همراه با پرسش و پاسخ طلاب با موضوع «بررسی ناصبیگری در وهابیت» امروز، 12 دیماه در حوزه علمیه نخبگان شیراز برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی، مدرس حوزه علمیه در این نشست ابتدا چند شاهد تاریخی در مورد رجال مورد وثوق علما اهل سنت ارائه کرد و گفت: فرد اول، ابراهیم ابن یعقوب جوزجانی کتابی دارد پیرامون رجال و بسیاری از اهل سنت از ایشان نقل کردهاند و ایشان همعصر احمدابن حنبل بودهاند و گفتهاند ایشان ناصبی است! احمدابن حنبل بسیار با ایشان مکاتبه داشته است.
وی افزود: یک فرد دیگر، عبدالله ابن شقیق نیز یکی از ناصبیها هست که علمای اهل سنت درباره او مخالف بودن و دشنام دادن او به امیرالمؤمنین(ع) را در مورد ویژگی این فرد ذکر کردهاند.
طبسی ادامه داد: نفر دیگر شخصی است بنام حریزبن عثمان که طبق یک نقل ایشان صبح و شب امیرالمؤمنین(ع) را لعن و دشنام میداد! اما باز علمای اهل سنت ایشان را نیز ثقه مینامند!
وی اضافه كرد: با این وجود که اینها دشنام میدادند به امیر المؤمنین(ع)، اکثر علمای اهل سنت اینها را ثقه نامیدهاند و توثیق کردهاند، متأسفانه مبنای نگاه بسیاری از اینها در توثیق افراد صَبّ و بدگوئی از علیبن ابیطالب(ع) است و کتاب صحیح بخاری، متاسفانه از این راویان زیاد دارد.
طبسی در ادامه کتابی را پیرامون شناخت بیشتر وهابیت معرفی و سپس به معنی ناصبیگری اشاره كرد و گفت: این واژه در لغت به معنی اقامه کردن است اما در اصطلاح شیعه چهار معنی برای آن ذکر کردهاند؛ اول، در روایات شیعه هر شخصی که به جنگ و ستیز علنی و ظاهری با اهل بیت(ع) بپردازد و به اصطلاح شمشیر بکشد را ناصبی گویند؛ دوم، فردی که دشنام و لعن کند و با این طریق با اهل بیت(ع) ستیز کند را ناصبی گویند؛ سوم، کسی که با شیعیان به خاطر پیروی از اهل بیت(ع) مقابله کند را ناصبی گویند و چهارم، کسی که از جبت و طاغوت پیروی کند را ناصبی گویند.
این مدرس حوزه علمیه اظهار كرد: با توجه به این روایات در تعیین مفهوم و مصداق ناصبی، اکثریت علمای شیعه اعتقاد دارند که مستضعفین اهل سنّت ناصبی نیستند و احکام ناصبی برآنها مترتب نمیشود، فلذا علمای شیعه عموم اهل سنّت را مصداق ناصبی نمیدانند.
طبسی در ادامه برخی از شبهات وهابیت را مطرح و پاسخهائی اجمالی ارائه كرد و طلاب را به رجوع به منابع جهت فهم پاسخ دقیق شبهات ارجاع داد.
وی در پایان تأكید كرد كه طلاب باید از لحاظ علمی و مطالعاتی تلاش کنند و بتوانند از ولایت امیرالمؤمنین(ع) و ساحت اهل بیت(ع) دفاع کرده و خود را از لحاظ علم و تقوا مجهّز كنند.
انتهای پیام