توان بازدارندگی كشور از كجا حاصل شد/ ساخت تمام تجهیزات نیروهای مسلح در داخل
کد خبر: 3844291
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

توان بازدارندگی كشور از كجا حاصل شد/ ساخت تمام تجهیزات نیروهای مسلح در داخل

گروه اجتماعی ـ معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوری اسلامی به تبیین وضعیت امروز نیروهای مسلح پرداخت و گفت: امروز ساخت، تعمیر، تولید قطعه، تاكتیك و آموزش و تربیت نیروهای مسلح دست خودمان است و این‌ها می‌شود یك توان بازدارندگی بسیار قوی كه هر دشمنی می‌خواهد نسبت به ما تعرضی داشته باشد، وقتی حساب كند می‌بیند كه به ضررش است و هیچ‌گاه این تعرض را انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوری اسلامی امروز، اول مهرماه در برنامه تلویزیونی شبكه فارس با یادآوری نقش امام در دوران دفاع مقدس گفت: از صبح تا ظهر روز 31 شهریور 59 چندین فرودگاه كشورمان از جمله مهرآباد تهران مورد اصابت موشك‌های دشمن قرار گرفت.
وی افزود: افراد زیادی در آن زمان ترسیده بودند اما امام(ره) فرمودند اتفاقی نیفتاده است، دیوانه‌ای سنگی در چاه انداخته است و آن را باید سرجایش نشاند.
سیاری ادامه داد: چند روز بعد از جنگ یك گروه آمدند و گفتند مذاكره كنیم؛ امام هم فرمودند ما اهل جنگ نیستیم و صدام به كشور خود بازگردد و خاك ایران را ترك كند. جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در گرو همین مبارزات است و اگر 20 سال هم جنگ طول بكشد ما ایستاده‌ایم.


بزرگترین دلیل پیروزی دفاع مقدس، نقش امام و پشتیبانی مردم بود

معاون هماهنگ‌كننده ارتش با بیان اینكه یك حركت بسیار زیبای امام این بود كه جنگ را مردمی كرد؛ جنگ مردمی نامش عوض شد و تبدیل به دفاع مقدس شد، گفت: بزرگترین دلیل پیروزی ما آن نقش امام(ره) و بعد پشتیبانی مردم بود. یعنی اگر جنگ مردمی نشده بود و مردم در صحنه نبودند شكست می‌خوردیم.
وی گفت: 220 هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب شد. چند درصد این شهدا جوانان بود و از كدام استان‌ها؟ از تمام استان‌ها ما شهید تقدیم انقلاب كردیم به عنوان مثال فارس 15 هزار شهید دارد و این‌ها شوخی نیست. مردم وقتی اتحاد و انسجام داشته باشند و وطن و كشور خودشان را بخواهند و به شرف و ناموس خود نگاه كنند، مگر اجازه می‌دهند كه دشمن یك سانتی‌متر از خاك این كشور را غصب كند.


اشاره به وضعیت نیروهای مسلح در زمان آغاز جنگ

سیاری با اشاره به وضعیت نیروهای مسلح از جمله ارتش گفت: برای نسل جوان خیلی خوب است كه بدانند وقتی وارد جنگ شدیم تجهیزات خوبی داشتیم و خیلی از آن‌ها هم نو بود اما اشكالش این بود كه ساخت ایران نبود و وارداتی بود و برای آن‌ها گلوگاه تعریف كرده بودند كه اگر مثلا هواپیمایی با كمبود قطعه روبه‌رو شد حتماً دست نیاز به سوی بیگانگان دراز كنند تا به آن‌ها قطعه بدهند یا تعمیرات اساسی را اجازه نمی‌دادند نیروهای ایرانی انجام دهند.
معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: سلاح و تجهیزات مدرنی كه ما داشتیم، بیگانگان در اختیار خودشان نگه داشته بودند و زمانی كه انقلاب شد و این‌ها از كشور اخراج شدند فكر می‌كردند كه ما نمی‌توانیم از این سلاح و تجهیزات استفاده كنیم، شاید یكی از دلایلی هم كه صدام فكرد كرد ارتش آماده نیست همین بود.
وی اضافه كرد: اما به‌همت همه عزیزان ارتش در كمترین زمان ممكن این تجهیزات آماده شد به عنوان مثال علی‌رغم اینكه آسیب‌های زیادی به بدنه ارتش وارد شده بود، فكر كردند كه ارتش ایران آماده نمی‌شود اما همین نیروی زمینی در كمترین زمان ممكن از پیشروی دشمن به داخل خاك كشور جلوگیری كرد و این اولین مأموریت نیروی زمینی است.
سیاری بیان كرد: در روز دوم جنگ، یك عملیاتی نیروی هوایی انجام می‌دهد به نام عملیات كمان 99 كه در آن 140 فروند نیروی هوایی، تمام فرودگاه‌های عراق را زدند. همچنین نیروی دریایی در 7 آذر 59 نیروی دریایی عراق را شكست می‌دهد و این نتیجه پای كار آمدن عزیزان ارتشی و ایثارگران است لذا با این وضعیت وارد دفاع مقدس شدیم.


تمام تجهیزات نیروهای مسلح در داخل كشور ساخته می‌شود
وی با طرح این سئوال كه اكنون با آن زمان چه فرقی كرده است، گفت: امروز همه تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح را در كشور می‌سازیم و دست نیاز به سوی دیگری دراز نمی‌كنیم. از سال 88 ناوشكن جماران را الحاق كردیم و در بندرعباس خط تولید ناوشكن داریم و همچنین خط تولید زیردریایی، تانك و نفربر داریم و دیگر هوابرد نیاز ندارد چتر از خارج بخرد و تعمیرات هواپیما در داخل انجام می‌شود و نیروی هوایی ما هواپیمای صائب و كوثر ساخته است و هواپیماهای دیگری در دست ساخت دارد.
معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوری اسلامی گفت: زمانی كه آمریكایی‌ها به طبس آمدند از خلأ راداری استفاده كردند اما امروز هیچ نقطه‌ای نیست كه پدافند هوایی ما پوشش نداشته باشیم. اینقدر سامانه پدافند هوایی داریم كه باید اسامی آن‌ها را لیست كنیم و باید بدانیم كه از كجا به كجا رسیدیم.


توان بازدارندگی كشور از كجا حاصل شد

وی تأكید كرد: امروز ساخت، تعمیر، تولید قطعه، تاكتیك و آموزش و تربیت دست خودمان است و این‌ها می‌شود یك توان بازدارندگی بسیار قوی كه هر دشمنی می‌خواهد نسبت به ما تعرضی داشته باشد، وقتی حساب كند می‌بیند كه به ضررش است و هیچ‌گاه این تعرض را انجام نمی‌دهد.


جوانان امروز باهوشترند

سیاری در ادامه با اشاره به نقش جوانان در حفظ انقلاب اسلامی گفت: جوانان دوران دفاع مقدس انصافاً خیلی خوب جنگیدند و با همت و غیرت و ایمان و تعهدی كه نسبت به انقلاب و تمامیت ارضی كشور و شرف و ناموس خود داشتند خوب جنگیدند و پیروزی هم به دست آوردند پس كار خودشان را كردند اما معتقدم جوانان امروز از جوانان آن دوران باهوش‌ترند. برخی‌ها می‌گویند ممكن است جوانان در صحنه نباشند اما من می‌گویم كه بیشتر در صحنه هستند چون باهوش‌ترند از علم و فناوری بیشتر برخوردارند و محیط شناسی آنان خیلی خوب است و آگاهی بیشتری دارند و مطمئن باشیم كه اگر اتفاقی بیفتد حتماً مانند قدیم در مقابل هر دشمنی می‌ایستند.
معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوری اسلامی همچنین به مقوله امنیت اشاره كرد و گفت: امنیت به راحتی به دست نمی‌آید. در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه اگر نگاه كنیم كشورهای همسایه دارای چه وضعیت امنیتی هستند و امنیت ما چگونه است و چطور به دست آمده است. خوب است كه رسانه به این مسئله بپردازد كه این همه مرزهای زمینی تماماً نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه در خط هستند و خط را رها نكردند و در این مرزها شبانه‌روز نیرو مستقر است و همچنین در نیروی هوایی آمادگی 24 ساعته وجود دارد. پدافند هم شبانه‌روز تمام پروازها را رصد و كنترل می‌كند و مرز دریایی و حتی زیر دریا هم به همین ترتیب است و اگر خدمات شبانه‌روزی نیروهای مسلح نباشد كه امنیتی باقی نمی‌ماند.
انتهای پیام

captcha