تبیین نقش ولایت‌ فقیه در آزادسازی سوسنگرد/ 75 شهید از فارس در این عملیات تقدیم انقلاب شد
کد خبر: 3452881
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
ابراهیمی تشریح کرد:

تبیین نقش ولایت‌ فقیه در آزادسازی سوسنگرد/ 75 شهید از فارس در این عملیات تقدیم انقلاب شد

گروه اجتماعی: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با اشاره به نقش نیروهای ولایت‌مدار در مقابل افکار لیبرالی بنی صدر در آزادسازی سوسنگرد گفت: مقام معظم رهبری که در آن زمان سرباز ولایت فقیه بودند، طبق فرموده امام در این عملیات نقش مهمی ایفا کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، خداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، 24 مهر در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سی و پنجمین سالروز شکست حصر سوسنگرد و آزادسازی این شهر در دوران دفاع مقدس گفت: این حماسه در 26 آبان سال 59 به دست رزمندگان اسلام صورت گرفت.
وی با بیان اینکه رزمندگان استان فارس به خصوص شهرهای شیراز و کازرون در این عملیات نقش ارزشمندی را ایفا کردند، گفت: سابقه ایثارگری رزمندگان اسلام، عظمت سلحشوری تمام ملت ایران را به نمایش گذاشت.

تبیین اهمیت منطقه سوسنگرد در دفاع مقدس
ابراهیمی با یادآوری اینکه منطقه سوسنگرد یکی از مهم‌ترین محورهای حملات بعثی‌ها بود، گفت: یکی از معابری که از عراق به سمت خوزستان وجود داشت، همین محور سوسنگرد بود که حملات بعثی‌ها با درگیری‌های سخت بین مدافعان و مهاجمان صورت گرفت آن هم با حداقل امکانات ما به همین دلیل صدام گفته بود که ظرف 48 ساعت اهواز را تصرف خواهد کرد.
این یادگار دوران 8 ساله دفاع مقدس با تصریح اینکه به‌مناسبت سالروز آزادسازی سوسنگرد برنامه‌های متنوعی همه ساله برگزار می‌شود، گفت: یکی از این برنامه‌ها برگزاری هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس در استان فارس است که به یاری خدا این برنامه در روز سه‌شنبه، 26 آبان از سعات 8 تا 12 در محل تالار آزادی شیراز برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اهداف برگزاری مراسم‌های گرامیداشت این سالروز گفت: در این مراسم‌ها تبیین قدرت دفاعی، وحدت نیروهای مسلح، بسیج مردم در مقابله با تهدیدات بحث می‌شود ضمن اینکه تبیین نقش هدایت و فرماندهی الهی ولی فقیه در حیات معنوی کشور و خلق حماسه‌ها و پیروزی‌ها و نهادینه‌سازی روحیه ایثارگری با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی و تأثیرات آن در نهضت‌های بیداری اسلامی از جمله اهداف برگزاری مراسم‌های مذکور است.

اشاره به نقش مقام معظم رهبری و شهید چمران در آزادسازی سوسنگرد
تبیین نقش نیروهای ولایت‌مدار در مقابل افکار لیبرالی بنی صدر از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: یکی از موضوعات مهمی است که در سوسنگرد اتفاق افتاد خیانت بنی‌صدر بود که در آن زمان فرماندهی کل قوا را به عهده داشت و حاضر نبود تا یک تیپ را جهت کمک به نیروهای محاصره شده در سوسنگرد اعزام کند اما مقام معظم رهبری که در آن نماینده ولی فقیه در نیروهای مسلح بودند به همراه شهید چمران در رأس امور بودند و با پیگیری‌های خود موفق شدند تا بنی صدر را جهت اعزام تیپ زرهی برای کمک به این رزمندگان راضی کنند.
ابراهیمی با یادآوری اینکه دشمن 3 بار سوسنگرد را محاصره کرده بود که آخرین بار در 26 آبان‌ماه آزاد شد، گفت: در این محاصره قریب 158 نفر از رزمندگان شهرستان‌های کازرون و شیراز نیز در این محاصره حضور داشتند.

برگزاری سالروز پاسدار در سوسنگرد
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه فردا به‌عنوان سالروز پاسدار در سوسنگرد نام‌گذاری شده است، گفت: به دلیل اینکه در این محاصره 200 نفر از پاسداران حضور داشتند که با تمام قوا در مقابل بعثی‌ها ایستادگی کردند، این نامگذاری صورت گرفته است.

تقدیم 800 شهید در عملیات آزادسازی سوسنگرد
وی با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی سوسنگرد 800 شهید تقدیم  این انقلاب شد، گفت: 65 نفر از رزمندگان شهرستان کازرون و 15 نفر از رزمندگان شیراز در این عملیات شهید شدند و تعدادی نیز به فیض جانبازی نائل آمدند.
ابراهیمی با تصریح اینکه عملیات آزادسازی سوسنگرد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، گفت: سوسنگرد 7 فرمانده سپاه داشت که 6 نفر از آنان شهید شدند و شهدایی نظیر صفایی، سلطانی، هاشمی و غیره جهت حصر حماسه این شهر تقدیم شدند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه نقش هدایت مقام معظم رهبری در آزادسازی سوسنگرد بسیار مؤثر بود، گفت: اگر پیگیری‌های جدی معظم‌له  و شهید چمران نبود، مانع‌تراشی‌های بنی‌صدر مسلماً سرنوشت جنگ را به گونه دیگری رقم می‌زد.

لزوم تبیین نقش ولایت فقیه در دفاع مقدس
وی تأکید کرد: به‌همین دلیل ما می‌خواهیم در سالروز آزادسازی سوسنگرد نقش ولایتمداری و ولایت فقیه در دفاع مقدس را تبیین کنیم چنانکه امام راحل در آن زمان فرمودند که سوسنگرد باید تا 24 ساعت آینده آزاد شود لذا مقام معظم رهبری نیز به عنوان سرباز امام این مسئله را تبعیت کردند.

حضور 8 بانوی شیرازی در سوسنگرد در دفاع مقدس
ابراهیمی با بیان اینکه در سوسنگرد 8 نفر از بانوان شیرازی نیز حضور داشتند، گفت: جهادسازندگی فارس و همچنین تیپ 37 زرهی شیراز در این عملیات شرکت داشتند که از جمله شهدای آنان می‌توان به شهید گندمکار مسئول عملیات لشکر 92 و امیر قاسمی فرمانده یکی از تیپ‌های لشکر 92 زرهی را نام برد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با تصریح اینکه در این عملیات رزمندگانی از نقاط مختلف کشور حضور داشتند، گفت: این افتخاری برای استان‌های فارس، آذربایجان، خوزستان، لرستان و تهران است که رزمندگانی از آنان در این عملیات حضور داشتند.
وی از برگزاری مراسم آزادسازی سوسنگرد در مسجد جامع این شهر با حضور خانواده‌های شهدای این عملیات خبر داد و گفت: در این راستا خانواده‌های این شهدا از شهرستان‌های شیراز و کازرون و همچنین رزمندگانی که در این عملیات حضور داشتند جهت شرکت در این مراسم و خاطره‌گویی به سوسنگرد اعزام می‌شوند.

سوسنگرد تنها شهری است که به نام شهادت نامگذاری شده است
ابراهیمی با بیان اینکه مسجد جامع سوسنگرد در آن زمان مکان نگه‌داری اسرا، مداوای زخمی‌ها و مقاومت محاصره‌شدگان بود، عنوان کرد: سوسنگرد را شهر مقاومت و شهادت نام گذاشته‌اند و این تنها شهری است که به آن عنوان شهادت اطلاق کرده‌اند.
این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌های انجام شده در سالروز آزادسازی سوسنگرد پرداخت و گفت: از سوی استانداری به فرمانداری‌های تمام شهرستان‌ها غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدای سوسنگرد ابلاغ شده است ضمن اینکه ما مراسم بزرگداشت این روز را همراه با اختتامیه هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس تحت عنوان «کلمات در کمین» برگزار خواهیم کرد.

captcha