کد خبر: 4297953
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۶
علی فاتحی:

مشارکت مردمی در آموزش‌ و پرورش نیازمند سازوکار قانونی است

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس با تأکید بر ضرورت مشارکت داوطلبانه خانواده‌ها در امور تربیتی مدارس گفت: جذب مشارکت‌های مردمی بدون وجود سازوکار قانونی، می‌تواند مدیران مدارس را با چالش مواجه کند.

علی فاتحی،  معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، علی فاتحی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس، امروز، ۱۲ مردادماه در همایش پروژه مهر که با حضور مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز برگزار شد، با بیان اینکه تقویت آموزش‌ و پرورش زیرساخت تقویت سایر نهادهای حاکمیتی است، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش قدرتمندی داشته باشیم، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر ساختارهای اجتماعی نیز منسجم و کارآمد خواهند شد.

وی با اشاره به پیامدهای ضعف نظام آموزشی بر سایر حوزه‌های جامعه افزود: تضعیف آموزش و پرورش، اثر مستقیم و منفی بر ساختارهای مختلف کشور خواهد گذاشت.

چالش‌های تصمیم‌گیری و استفاده ناکافی از ظرفیت‌ها

فاتحی با اشاره به مشکلات موجود در ساختار تصمیم‌گیری تصریح کرد: تعدد مراجع تصمیم‌گیر و تمرکزگرایی در سیاست‌گذاری‌ها، در حوزه تربیتی کشور چالش‌هایی به‌وجود آورده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل فارس با بیان اینکه از ظرفیت‌های موجود در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به اندازه کافی استفاده نشده است، ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، هنوز نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «قاضی در مدرسه» در استان فارس گفت: این طرح طی سال‌های اخیر به‌صورت هم‌ز‌مان با سراسر کشور، در مدارس شیراز نیز اجرایی شد و سال گذشته در روزهای سه‌شنبه، قضات با حضور در مدارس به آموزش حقوقی و پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان پرداختند.

فاتحی بیان کرد: دادگستری استان آمادگی دارد در راستای ارتقای سطح آگاهی مدیران و معلمان در حوزه جرایم و تخلفات اداری، آموزش‌های لازم را به فرهنگیان ارائه دهد.

وی با تأکید مجدد بر لزوم تدوین سازوکار قانونی برای مشارکت خانواده‌ها اظهار کرد: مشارکت مردمی در امور آموزشی و تربیتی در صورتی اثربخش خواهد بود که داوطلبانه و مبتنی بر چارچوب‌های قانونی انجام شود تا هم انگیزه اولیا حفظ شود و هم مدیران مدارس در معرض مشکلات حقوقی قرار نگیرند.

تحول مدارس با عاملیت مدیران محقق می‌شود

در ادامه این همایش، محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نقش مؤثر مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی گفت: اگر قرار است آموزش و پرورش رشد و ترقی پیدا کند، این مهم به‌ دست مدیران و معلمان رقم خواهد خورد.

وی با تأکید بر اهمیت نقش مدیران افزود: پیشرفت آموزش و پرورش به تلاش و برنامه‌ریزی مدیران مدارس برمی‌گردد و به همین دلیل، مدیران مهم‌ترین رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند.

کلاری نوع نگاه مدیران ارشد را در موفقیت مجموعه‌ها بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر قرار است پیشرفتی صورت گیرد، با عاملیت مدرسه و از درون مدرسه رقم خواهد خورد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه یک مدیر توانمند می‌تواند باعث تحول مدرسه و پیشرفت دانش‌آموزان شود، گفت: جایگاه مدیران مدارس از بالاترین جایگاه‌ها در آموزش و پرورش است و به همین دلیل، عزتمندی و تکریم فرهنگیان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

کلاری ضمن تقدیر از زحمات مدیران در حوزه‌هایی چون ثبت‌نام‌ها، برگزاری امتحانات و رفع چالش‌های مدارس بیان کرد: همه فرهنگیان در هر سطح و جایگاهی که هستند، شایسته احترام و تکریم‌اند.

وی با اشاره به تداوم مشکلات یادگیری برخی دانش‌آموزان گفت: هنوز آثار دوران کرونا در یادگیری‌ها باقی است و از سوی دیگر، طرح‌های موجود پاسخگوی نیازها نیستند؛ به همین منظور طرح «راهبرد تربیت هوشمند» برای ارزیابی دقیق‌تر برنامه‌ها ارائه خواهد شد.

عملکرد فنی و قانونی پروژه مهر ضروری است

در بخش دیگری از این همایش، محسن دهقان، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس بیان کرد: کارگروه‌های مختلف پروژه مهر با تعریف شرح وظایف، تقسیم کار و برنامه‌ریزی مناسب، روند اجرای این پروژه را به‌خوبی پیش می‌برند.

وی بر لزوم به‌روزرسانی دانش مدیران تأکید کرد و افزود: تمام اعضای پروژه مهر باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، اقدامات خود را با دقت فنی و تخصصی دنبال کنند.

دهقان همچنین به ضرورت انجام فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان در چارچوب قانون اشاره و تأکید کرد: مدیران مدارس باید دقت لازم را در اجرای بدون حاشیه این فرآیند داشته باشند.

انتهای پیام
captcha