کد خبر: 4297928
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۱
آیت‌الله دژکام:

ذائقه مخاطب رسانه را خودمان تربیت کنیم

نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر لزوم تربیت ذائقه مخاطب رسانه از سوی تولیدکنندگان داخلی، خواستار پیگیری جدی برای توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ای استان فارس متناسب با جمعیت و گستره آن شد.

دیدار مدیرکل صدا و سیمای فارس با امام جمعه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس، امروز، ۱۲ مردادماه در دیدار با رئوف، مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس، با قدردانی از تلاش‌های این مجموعه، بر ضرورت توجه جدی‌تر به توسعه زیرساخت‌ها تأکید کرد و گفت: طبق گزارش‌ها، هنوز در زمینه زیرساخت رسانه‌ای نیاز به کار زیادی در استان داریم. در این مسیر، هم مسئولان استانی و هم مدیران ملی باید پیگیر باشند.

وی با اشاره به وسعت و جمعیت بالای استان فارس نسبت به بسیاری از استان‌های کشور افزود: فارس سه برابر بوشهر و چهار برابر کهگیلویه‌وبویراحمد جمعیت دارد. اگر شعار عدالت می‌دهیم، باید در عمل نیز عدالت را رعایت کنیم. اینکه امکانات در جایی انباشت شود اما از آن استفاده نشود، هم به استان ظلم شده و هم به امکانات جفا شده است.

دژکام با بیان اینکه تربیت ذائقه مخاطب رسانه‌ای ضروری است، اظهار کرد: مخاطب رسانه مثل کودک هندی که به غذای تند عادت دارد، تربیت‌پذیر است. اگر ذائقه مخاطب توسط دیگران شکل گیرد و ما فقط از آن پیروی کنیم، به بی‌عملی و انفعال دچار شده‌ایم؛ این رفتار خطرناک است، چراکه آینده فرهنگی کشور را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان محتوای رسانه‌ای در صداوسیما دچار همین انفعال هستند. در حالی که رسانه باید ذائقه‌ساز باشد، نه پیرو ذائقه‌ای که رسانه‌های بیگانه ساخته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر توجه به محتوای معنوی و اخلاقی در برابر رسانه‌های رقیب تأکید کرد و گفت: همان‌طور که در جنگ‌های سخت مزیتی مانند موشک داشتیم، در جنگ رسانه‌ای نیز معنویت مزیت ماست که باید تقویت شود. نسخه اصلی معنویت در ایران است و این امتیاز باید در تولیدات رسانه‌ای بازتاب یابد.

نماینده ولی‌ فقیه در فارس با اشاره به تشکیل کمیته هنر و رسانه ذیل شورای فرهنگ عمومی استان بیان کرد: در ساختار جدید شورای فرهنگ عمومی پنج کمیته درنظر گرفته شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمیته هنر و رسانه است که صداوسیمای فارس باید نقش محوری در آن ایفا کند.

وی افزود: تولیدات رسانه‌ای باید با خلاقیت هنری همراه باشد و علاوه بر مطالعه و کارشناسی، از همکاری نهادهایی مانند آموزش‌ و پرورش، کانون پرورش فکری و سایر مجموعه‌های فرهنگی استفاده شود تا در بلندمدت ذائقه فرهنگی مردم به نفع رسانه‌های داخلی شکل بگیرد.

دژکام همچنین با اشاره به نمونه‌های موفق تولیدات رسانه‌ای، از جمله اثر خانم امامی گفت: برخی از برنامه‌های صداوسیما حتی در سطح جهانی تأثیرگذار بوده‌اند. ما باید به چنین آثاری بیشتر توجه کنیم و آن‌ها را گسترش دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: آغاز تحول در جهت تمدن نوین اسلامی شروع شده است و شرط اول پیشرفت، خواستن آن است. با پیگیری و محاسبه عالمانه، صداوسیمای فارس می‌تواند در این مسیر نقش‌آفرین باشد و به هماهنگی همه نهادهای فرهنگی در خدمت فرهنگ اسلامی کمک کند.

انتهای پیام
captcha