به گزارش ایکنا از فارس، علی فاتحی، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، ۱۱ مردادماه در نشست هماندیشی اعضای ستاد برگزاری رویداد «هزار کودک، هزار امید» در شیراز با بیان اینکه این رویداد در شهریور برگزار میشود، گفت: دامنه این برنامه محدود به شهر شیراز نیست و تمام نقاط استان فارس را شامل خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم تفکیک دقیق میان دانشآموزان ترکتحصیلکرده و بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: عوامل مؤثر در هر یک از این دو گروه متفاوت است و گاهی برای رسیدگی مؤثر، نیاز به ورود نهادهای خاص و هماهنگ داریم.
فاتحی نقش سازمانهای مردمنهاد را در حل این مسئله بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: ادارهکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز باید بهعنوان یکی از نهادهای محوری، فرایند تقسیم کار بین دستگاهها را بهسرعت مدیریت و هماهنگ کند.
در ادامه این نشست، محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه بازماندگی از تحصیل تنها یک آسیب فردی نیست، گفت: این پدیده، تهدیدی جدی برای سلامت اجتماعی محسوب میشود و میتواند به آغاز مسیر بزهکاری منجر شود.
وی افزود: بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش، وظیفهای است که آموزش و پرورش بهتنهایی از عهده آن برنمیآید و نیازمند مشارکت فعال سایر نهادها و تشکلهای مردمنهاد است.
کلاری با اشاره به تأثیر تربیت و آموزش بر آینده فردی و اجتماعی بیان کرد: اگر آموزش درست و هدفمند باشد، میتواند چرخه فقر، آسیب اجتماعی و محرومیت را در جامعه در هم بشکند.
وی همچنین از رشد ۱۲ درصدی ثبتنام دانشآموزان پایه اول ابتدایی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۷ درصد دانشآموزان واجد شرایط در مدارس ثبتنام شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر نقش جامعه در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: همه شهروندان باید نسبت به این مسئله حساس باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی، موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.
سیدمحمدحسن موسوی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه رسیدگی به موضوع بازماندگان از تحصیل یک ضرورت اجتماعی است، اظهار کرد: تصمیمگیریها باید مبتنی بر آمار دقیق و بهروز انجام شود.
ژیلا حیدری، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اقدامات انجامشده برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده به مدارس، گفت: مدیران مدارس در این زمینه فعال شدهاند و روند شناسایی و برنامهریزی برای بازگشت این افراد در حال انجام است.
وی دلایلی همچون نداشتن نشانی محل سکونت، اطلاعات تماس نادرست، مهاجرت، معلولیتهای جسمی و بیماریهای سختدرمان را از مهمترین عوامل بازماندگی از تحصیل در استان برشمرد.
حیدری همچنین عوامل فرهنگی و اقتصادی را از موانع جدی همکاری والدین در ادامه تحصیل فرزندان عنوان کرد و بر لزوم حمایت بینبخشی برای رفع این موانع تأکید کرد.
انتهای پیام