سیدمجتبی علوی اردکانی، مدیرکل فرهنگی و زیارت استانداری فارس در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه دستگاههای تبلیغاتی به چه روشهایی باید در مقابل تبلیغات رسانهای دشمن اثرگذار باشند و تاکنون چگونه عمل شده که تأکید مقام معظم رهبری را در این زمینه بهدنبال داشته است، گفت: تبلیغات در زمینههای مختلف، میتواند بر ذهن، اندیشه و افکار مخاطب تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد، بهگونهای که میتواند یک حق را ناحق و یا یک عمل خوب را بد جلوه دهد و برعکس؛ بهویژه کسانی که در دوران کنونی شبکههای مختلف ماهوارهای، اینترنتی و فضاهای مجازی را در اختیار دارند و اذهان مخاطبان خود را به این طرق کنترل میکنند، میتوانند تأثیرات بسیار زیادی در جامعه جهانی داشته باشند.
وی ادامه داد: هماکنون اکثر شبکهها با وارونه جلوه دادن واقعیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران در ذهن مخاطبان خود واقعیتها را آنگونه که خود دوست دارند القا میکنند. بنابراین، همانگونه که جنگ سخت و نظامی ابزار و وسایل خاص خود را برای مقابله با دشمن نیاز دارد، در این جنگ نرم(جنگ رسانهای و فرهنگی) که مقام معظم رهبری از آن بهعنوان غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمنان کشور نام برده است، باید به همان شیوه خودشان و با استفاده از ابزارهای خاص خود مانند فضاهای مجازی و شبکههای صداوسیما بهویژه شبکههای قدرتمند برونمرزی و درست کردن برنامههای خوب و جذاب با زبان علم و فرهنگ، واقعیتهای کشور را در جامعه جهانی نشان داد.
علوی اردکانی با اشاره به اینکه رسانه میتواند توطئههای دشمنان را خنثی کنند، گفت: رسانههای درونمرزی و برونمرزی توانایی دارند که نگذارند تبلیغات دشمن به روی افکار عمومی چه در جامعه جهانی و چه در درون کشور اثر داشته باشد.
دبیر ستاد بزرگداشت دهه فجر استان فارس تصریح کرد: ساختن فیلمها و کلیپهای کوتاه از پیشرفت کشور در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمران و آبادی کشور، سیاسی و نظامی در نظام جمهوری اسلامی و مقایسه این پیشرفتها با ایام قبل از انقلاب و نشر این کلیپها در شبکههای مختلف صداوسیما و فضاهای مجازی بهویژه فضاهای مجازی پرمخاطب میتواند بسیار تأثیرگزار باشد.
مدیرکل فرهنگی و زیارت استانداری فارس در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان در جامعه امیدآفرینی ایجاد کرد و تأثیر یک جامعه امیدوار در پیشبرد اهداف و توسعه همهجانبه کشور چیست، گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی که نتوانستند از طریق نظامی و جنگ سخت به نظام و مردم ایران ضربه بزنند، تمام تلاش خود را خواهند کرد تا با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند و نیز با استفاده از جنگ روانی، جنگ فرهنگی و جنگ نرم مردم را از این نظام ناامید و دلسرد کنند.
وی درباره ایجاد ناامیدی توسط دشمن مثالی زد و گفت: بهعنوان مثال یکی از روشهای دشمنان در جنگ فرهنگی و تبلیغاتی خود شبههافکنی با تقطیع فیلمها و برنامههای مختلف است، بهگونهای که از یک صحبت، سخنرانی یا برنامه با قطع کردن قسمتهایی از آن، آن نکاتی که مدنظر خودشان است را جدا کرده و به خورد مخاطب میدهند تا مردم و مخاطبان با دیدن این کلیپهای تقطع شده بهویژه اگر از زبان بزرگان کشور و نظام باشد، ناامید شوند و نسبت به مسئولان و نظام بدبین شوند و از این حربه در جهت نیل به اهدافشان استفاده میکنند.
علوی اردکانی اظهار کرد: یکی از وظایف کارشناسان و نخبگان فضای مجازی، رسانه و مطبوعات بهویژه متخصصان این امور، این است که با نشر و پخش فیلمها و کلیپهای کامل و واقعی جلوی این شبههافکنیها را بگیرند و نگذارند با استفاده از این کلیپهای تقطیع شده در اذهان و افکار عمومی مردم تأثیر بگذارند و موجبات ناامیدی و دلسرد فراهم نشود.
وی بیان واقعیتها و پیشرفتهای کشور بهصورت دقیق و درست و دمیدن روح امیدواری به آیندهای خوب و مطمئن به جامعه، بهویژه توسط گروهای مختلف مردمی، جوانان و نوجوانان را در امیدوار کردن جامعه بسیار مؤثر دانست و گفت: جوان امروز با استفاده از ابزارهای اینترنتی و فضاهای مجازی خیلی سریع و آسان به اطلاعات، اخبار و واقعیتهای روز دسترسی دارد. بنابراین مسئولان ما باید بهگونهای برنامهریزی کنند که جوانان، پیشرفتها و واقعیتها را به چشم خود ببینند و فریب شایعهپراکنی دشمنان را نخورند و ناامید و سرخورده نباشند.
انتهای پیام