حجتالاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا از فارس با اشاره به نقش امام رضا(ع) در شیعه اثنی عشری شدن ایرانیان اظهار کرد: نقش امام هشتم شیعیان در این زمینه پررنگ و غیرقابل انکار است.
وی تصریح کرد: مأمون تمام تلاشش این بود که جلوی گسترش مقبولیت و محبوبیت شیعه بین مردم را بگیرد و اصلاً هدف اینکه امام رضا(ع) را به شهر توس فراخواند، همین بود. او تلاش زیادی کرد تا امام را از شهرهایی بگذراند که تعداد شیعیان کمتری داشته باشند، اما امام در نیشابور مورد استقبال ویژه قرار گرفت. راویان حدیث هم آنجا جمع شده و حدیث معروف سلسلةالذهب را نیز انشا کردند. این سیل استقبالها به مرور گسترش پیدا کرد. بعد از آن هم مأمون در مناظراتی که برگزار میکرد، هدفش این بود که در امام را مغلوب نشان دهد و به محبوبیت ایشان لطمه بزند، اما اتفاقاً در همین مناظرات، گرایش به مذهب شیعه افزایش پیدا کرد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه به دنبال حضور امام در توس، علویان و ذریه اهل بیت(ع) نسبت به قبل از آن، توجه بیشتری به کشور ما پیدا کردند، گفت: بعد از حضور ایشان در توس و در ادامه ورود معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) در این مسیر و حضور در شهرهای قم و شیراز، عملاً گرایش به سمت شیعه روز به روز سرعت بیشتری گرفت.
رصاف ادامه داد: حتی ابنیههایی که بهخاطر حضور و یاد این بزرگواران ساخته میشد، روز به روز توجهات را افزایش داد، بهطوری که شهرهای مشهد و توس به کانون توجه و گرایش به شیعه تبدیل شدند. نه تنها کشور خودمان، بلکه از اقصی نقاط دنیا این توجهات رو به افزایش بود، تا اینکه مأمون متوجه شد به اهداف خود نرسیده و با شیطنتی، امام را به شهادت رساند. شهادت امام، نشاندهنده همین مسئله بود که سیل گرایشها به شیعه در کشوری که او فکر نمیکرد، بیشتر از حد تصور بوده است.
دبیر جامعه اساتید حوزههای علمیه استان فارس نکته مهم در این میان را مسئله ولایت دانست و گفت: امام در حدیث سلسلةالذهب فرمود به شرطها و شروطها. شرط کلمه «لا اله الا الله» ولایت است. بنابراین دهه کرامت در حقیقت یعنی پیوند با ولایت. جایگاه ولایت، یک جایگاه مهم و رکنی در دین ماست. یعنی اگر این جایگاه وجود نداشته باشد، فهم ما از دین، فهم ناقصی خواهد بود.
رصاف ادامه داد: فهم ناقص و خطرناک داعش از دین، بهخاطر دوری از ولایت است. آنها ادعای توحید میکنند، اما این همه جنایت به دستشان اتفاق میافتد. ولایت است که معارف را برای ما به یادگار گذاشته است. ولایت است که به واسطه آن میتوانیم به حقیقت توحید و فهم دقیق از دین دسترسی پیدا کنیم. بنابراین دهه کرامت باید جدی گرفته شود. تمام متولیان فرهنگی در هر جای کشور، خصوصاً در این سه شهر مقدس، باید کاری کنند که حرمهای مقدس بهعنوان کانونها و قطبهای بزرگ فرهنگی بتوانند بیش از پیش گسترش پیدا کنند.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه با این ارتباط و پیوند است که میتوانیم از ایمان خود محافظت کنیم، اظهار کرد: آن نوع دستگیری که حضرت رضا(ع) دارد، یک دستگیری خاص است. تا انسان آن پیوند را با امام ایجاد نکند، نمیتواند به فهم بلندی در مسیر سیر و سلوک الهی دسترسی پیدا کند. دقت کنید و ببینید چه بزرگانی آمدند از مکتب و وجود نورانی حضرت معصومه(س) بهرهمند شدند. شاهد هستیم مراجع و بزرگان اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) دفن شدهاند. اینها کسانی هستند که دستگیری توسط حضرت معصومه(س) شامل حالشان شده است و این در زندگینامهشان منعکس شده است.
وی افزود: بعضی علمای ما مثل آیتالله بهجت و آیتالله نجفی مرعشی مقید بودند هر روز به زیارت حضرت معصومه(س) بروند، به این دلیل که میدانستند این ارتباط بسیار راهگشاست و میتواند انسان را رشد دهد. اصلاً بدون آن نمیشود که انسان به جایی برسد. در شیراز هم همانطور که مردم همیشه عنایت خاصی به حضرت احمد بن موسی(ع) داشتهاند، جا دارد که باز هم این ارتباط گسترش بیشتری پیدا کند و این کانون فرهنگی بتواند نقش مؤثرتری را ایفا کند.
دبیر جامعه اساتید حوزههای علمیه استان فارس در پایان بر جدی گرفتن دهه کرامت تأکید کرد و گفت: دهه کرامت یعنی انس با ولایت. باید با برنامهریزیهای بهتر و بیشتر، به مسئله ولایت بپردازیم که بسیاری از معارف بلند ما در دامان اهل بیت(ع) و از طریق ولایت بهدست میآید.
انتهای پیام