غربالگری 709 بیمار اوتیسم در فارس
کد خبر: 4208100
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

غربالگری 709 بیمار اوتیسم در فارس

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به فرارسیدن روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم گفت: تاکنون ۷۰۹ نفر با اختلال اوتیسم در سامانه بهزیستی این استان ثبت و غربالگری شده‌اند.

محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی فارسبه گزارش ایکنا از فارس،‌ محمدرضا هوشیار، مدیرکل بهزیستی فارس امروز، 14 فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم گفت: تاکنون ۷۰۹ نفر با اختلال اوتیسم در سامانه بهزیستی فارس ثبت و غربالگری شده‌اند.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار نفر نیز علاوه ‌بر این اختلال به دلیل بهره هوشی کمتر از 70 و معلولیت ذهنی غالب به‌عنوان افراد دارای معلولیت ذهنی توسط بهزیستی فارس پذیرش شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی فارس با تصریح اینکه فرد دارای اختلال طیف اوتیسم فردی است که در دو زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود دارای اختلال است،‌ افزود: این افراد غالباً مشکلاتی در زمینه ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری دارا هستند.

هوشیار ادامه داد: همچنین این افراد مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می‌گذارد. ممکن است فرد مبتلا به اوتیسم دارای هوش طبیعی باشد یا به همراه اوتیسم معلولیت ذهنی نیز داشته باشد.

وی در خصوص نحوه پذیرش این افراد در بهزیستی گفت: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم با تشخیص کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و یا ارائه گواهی روانپزشک و تأیید توسط پایگاه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم با اجرای آزمون تشخیصی در محدوده سنی ۲ تا ۱۵ سال در بخش آموزشی و توانبخشی پذیرش می‌شوند که در حال حاضر در استان فارس یک پایگاه غربالگری و تشخیص طیف اوتیسم در شهرستان شیراز در حال فعالیت است.

هوشیار با بیان شعار سازمان بهزیستی کشور «اوتیسم و رسالت اجتماعی همگان»، لینک ثبت‌نام سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم سازمان بهزیستی را autism.behzisti.net عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی فارس در خصوص خدمات مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی به افراد اوتیسم گفت: در این مراکز به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، به‌صورت روزانه خدمات توانبخشی، آموزشی، روانی اجتماعی و نیز خدمات فرهنگی، هنری و ورزشی و به خانواده ایشان نیز خدمات آموزشی ارائه می‌شود.

وی در تشریح خدمات توانبخشی آموزشی نیز بیان کرد: برای این منظور از رفتار درمانی، روش تعامل همه جانبه، شیوه‌های تقویت حسی ـ حرکتی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، موسیقی‌درمانی، بازی‌درمانی، ورزش و... استفاده می‌شود. خدمات توانبخشی روانی اجتماعی نیز شامل تلاش در جهت ایجاد بستر مناسب برای حضور فرد دارای اختلال طیف اتیسم در جامعه و فراهم آوردن شرایط زندگی عادی است که با آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های خودیاری و آموزش ارتباط با دیگران انجام می‌شود.

هوشیار در پایان اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز در شهرستان شیراز به تعداد ۱۱۰ نفر از کودکان این طیف در حال ارائه خدمات هستند و دو مرکز جدید هم در این شهرستان در حال راه‌اندازی هستند.

انتهای پیام
captcha