آثار «سید علیخان»؛ گنجینه‌ای برای اهالی معرفت / رونمایی از سنگ مزار در حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4200030
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

آثار «سید علیخان»؛ گنجینه‌ای برای اهالی معرفت / رونمایی از سنگ مزار در حرم شاهچراغ(ع)

امام جمعه شیراز و تولیت آستان مقدس احمدی و محمد(ع) به توصیف زوایای معرفتی و علمی علامه سیدعلیخان مدنی شیرازی پرداختند.

رونمایی از مزار «سیدعلیخان مدنی شیرازی»، حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی بزرگداشت شخصیت و تبیین آراء و آثار علامه «سیدعلیخان مدنی شیرازی» و رونمایی از سنگ مزار ایشان امروز، ۲۶ بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) واقع در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد.

در این رویداد که امام جمعه شیراز و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم حضرت احمدبن موسی(ع) با بیان اینکه علامه سیدعلیخان مدنی شیرازی یکی از ستارگان درخشان علم، معرفت و عرفان و از شاگردان شایسته مکتب اهل بیت(ع) به‌شمار می‌رود، گفت: ایشان از نوادگان حکیم بزرگ شیرازی، غیاث‌الدین منصور دشتکی، موسس مدرسه منصوریه شیراز هستند که خاندانی پر خیر و برکت برای اسلام، تشیع و خدمت به اهل بیت(ع) به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه علامه سید علیخان در قرن ۱۲ هجری می‌زیسته‌ و ۶۸ سال عمر کرده‌اند، گفت: ایشان به لحاظ علمی از نوادر روزگار خودش به شمار می‌رود و در عمر ۶۸ ساله، آثار و کتاب‌های گرانقدر و ارزشمندی را به جای گذاشته است که مورد توجه عالمان شیعه و سنی در جهان اسلام قرار گرفته است.

رئیس انجمن انقلاب اسلامی اظهار کرد: مرحوم علامه سیدعلیخان مدنی یکی از محققان و اندیشمندان بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود.

کلانتری در پایان گفت: شایسته است بارها و بارها نشست‌های علمی، کارهای پژوهشی و همایش‌های متعدد برای معرفی این شخصیت بزرگ برگزار شود. این اولین نشستی است که بر حسب وظیفه در حرم مطهر شاهچراغ(ع) آغاز شده است و امیدواریم ادامه دار باشد. امیدوارم از برکات علمی و معنوی این همایش بزرگ، بتوانیم بهره لازم را ببریم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این همایش، مقدمه‌ای برای شناخت بهتر این عالم بزرگ باشد، افزود: آشنایی بنده با علامه سید علیخان شیرازی، در همان آغاز طلبگی و خواندن کتاب‌های ایشان آغاز شد.

وی افزود: انصافا ایشان در کتاب شرح صمدیه، تسلط خود را بر ادبیات عرب را به طور ویژه نشان داده‌اند و همین ما را متوجه می‌کند که با چه انسان ادیب، متشخص و بزرگی مواجه هستیم. کتاب دومی هم که مشهور است و عمدتا ایشان را به این کتاب می‌شاسند، «رِیاضُ السّالِکین فی شَرْحِ صَحیفَةِ» است که یک گنجینه ارزشمند برای اهالی معرفت است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: باید از محضر اساتیدی که درباره این سید بزرگوار، علامه سیدعلیخان مدنی تحقیق کرده‌اند، نهایت بهره را ببریم.

وی همچنین از حرکت پسندیده تولیت حرم شاهچراغ(ع) و رونمایی از سنگ مزار مرقد علامه سید علیخان قدردانی کرد و گفت: اینکه با همت تولیت محترم آستان مقدس، چهره‌ها و شخصیت‌هایی عظیمی که در این حرم مطهر مدفون هستند، بیش از پیش به جامعه دینی و علمی اسلامی شناسانده می‌شوند، بسیار پسندیده است و امیدواریم با همت، حمایت و دلگرمی حاضرین، این همایش بتواند نقش خود را در تمدن سازی نوین اسلامی انجام دهد.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم افتتاحیه همایش، از سنگ مزار علامه سیدعلیخان مدنی شیرازی رونمایی شد و پس از آن نیز، همایش‌های تخصصی درباره آثار و آراء این عالم ربانی آغاز شد.

انتهای پیام
captcha