پیامبری که مظهر رأفت و رحمت خداوند بود
کد خبر: 4168918
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

پیامبری که مظهر رأفت و رحمت خداوند بود

سراسر زندگی رسول اکرم(ص) رأفت و مهربانی بود؛ چه در رفتارش با مردم و چه در رهنمودهایی که به امت خویش داشت. امروز نیز محبت و رأفت در بین مردم از مهم‌ترین نیازهاست.

28 صفر، رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام رضا(ع)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)آخرین روزهای ماه صفر؛ هنگامه دیگر بارِ تألم و اندوهِ عاشقان آل‌الله و محبان رسول نور و راستی، حضرت محمد (ص) و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

خداوند‌ متعال پیامبر(ص) را اسوه و الگو برای همه بشریت قرار داده و همه مسلمانان باید به پیامبر(ص) به عنوان یک الگو در تمام امورات زندگی اعم از فردی، اجتماعی و سیاسی خود نگاه کرده و تمام امورات را بنا به دستور و فرمایشات پیامبر و نحوه رفتار آن حضرت انجام دهند.

در صورت شناخت و معرفت نسبت به پیامبر و ائمه(ع) می‌توان ادعا کرد که ما پیرو رسول خدا(ص) هستیم چراکه تمام اعمال و رفتار پیامبر(ص) که از نور الهی نشأت گرفته و جنبه الهی دارد به عنوان یک الگوی کامل، قابل پیروی است، چنان که تمام ائمه(ع) بعد از رسول خدا(ص) مانند آن حضرت رفتار می‌کردند.

کفرستیزی و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است. در این مهم الگوپذیری از اهل بیت(ع) دارای برکات برای جامعه اسلامی است و امام حسن(ع) به قدری سخاوت داشت که به کریم اهل بیت(ع) معروف شد؛ اگر این ویژگی امام حسن(ع) در شرایط فعلی در کشور جاری شود بسیاری از مشکلات حل یا تحمل آن‌ها آسان خواهد شد.

در حقیقت وجود رسول اکرم(ص) سرشار از فضیلت‌های انسانی و صفت‌های پسندیده و سیر و سلوکی پایدار بود که از بزرگی، اصالت و خوی ناب وی حکایت می‌کرد.

خداوند او را نیکو تربیت فرمود و از گزند محیطی که در آن می‌زیست، در امان نگاه داشت. پیامبر خدا(ص) آراسته به سجایای نکوی اخلاقی بود، به‌همین دلیل خدای متعال او را در قرآن بدین صفت توصیف فرمود: «وإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم» بنابراین، محمد(ص) برجسته‌ترین نمونه کمال انسانی و شایسته‌ترین الگوی مسلمانان است و از این رهگذر، خداوند به ما فرمان داده است که از او پیروی کنیم و برای دستیابی به رضوان الهی، به آموزه‌های وی عمل کنیم.

خدای سبحان، مؤمنان را در قرآن مخاطب ساخته و فرموده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّه ِ اُسْوَةٌ حَسَنةٌ لِمَنْ کان یَرْجُواللّه َ وَ الیومَ الآخِرَ و ذَکَرَللّه َ کَثیرا؛ برای کسانی که به خدا و روز قیامت امیدوارند و خدا را زیاد یاد می‌کنند، رسول خدا بهترین الگو است». (آیه 21 سوره احزاب). این آیه، خود قوی‌ترین دلیل و بزرگترین گواه بر این است که رسول خدا(ص) از شایسته‌ترین اخلاق و پسنده‌ترین فضیلت‌های انسانی بهره‌مند بوده است.

نکته حائز اهمیت اینکه سراسر زندگی رسول اکرم(ص) رأفت و مهربانی بود؛ چه در رفتارش با مردم و چه در رهنمودهایی که به امت خویش داشت. آن حضرت به پیروان خود سفارش می‌فرمود: به زمینیان مهربانی کنید تا آن که ، در آسمان است [خدا] به شما مهر بورزد. کسی که با مردم مهربانی نکند، مشمول مهر و محبت الهی نخواهد بود. مهربانی از دل شقاوتمند سلب می‌شود.

محبت و رأفت در بین مردم از مهم‌ترین نیازهای امروز است و در این ایامی که متعلق به کریم اهل بیت(ع) و امام رئوف حضرت رضا(ع) است، مردم ما باید بیش از گذشته با رأفت و محبت کمک‌های مومنانه خود را به اقشار مستضعف جامعه برسانند و نگذارند این قشرها در این شرایط دچار شکست و زحمت مضاعف شوند.

در نهایت پیروی از آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تمسک به آل‌الله یقینا تنها مسیر اتصال به منبع ربوبیت و نجات و رستگاری انسان است.

شهیدان والامقام ما در دوران دفاع مقدس و شهدای گرانقدر مدافع حرم با تأسی از مکتب اهل بیت(ع) و گام گذاشتن در مسیر معرفت و حقانیت ائمه به مرحله والا و متعالی ایثار و شهادت در راه حق دست یافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدادیان، مدرس حوزه و دانشگاه

انتهای پیام
captcha