ساخت فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت شیراز
کد خبر: 4168307
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

ساخت فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت شیراز

معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس از ساخت دو فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت شیراز خبر داد.

کاشی هفت‌رنگ، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس، بهزاد احمدی فارسانی، معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس امروز، 20 شهریورماه از ساخت دو فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت شیراز خبر داد و گفت: این فیلم‌های مستند در راستای معرفی هرچه بیشتر رشته‌های کاشی هفت‌رنگ و منبت ساخته‌شده است.

وی با بیان اینکه رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و به‌ویژه رشته‌های کمتر شناخته‌شده باید با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی و تولیدات چاپی معرفی و مستندسازی شود، گفت: در ساخت این مستند تلاش شده تا ضمن معرفی این دو هنر شاخص صنایع‌دستی با بهره‌گیری از حضور صنعتگران شاخص، کارشناسان و مدیران برخی از چالش‌های موجود بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شود.

احمدی فارسانی با تصریح اینکه فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت همچنین در شبکه استانی فارس جهت علاقه‌مندان پخش شد، ابراز امیدواری کرد: در راستای معرفی سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز این اقدام ارزنده تداوم یابد.

بنا بر این گزارش، کاشی هفت‌رنگ نوعی كاشی‌كاری متعلق به معماری دوران اسلامی است که از كنار هم چيدن كاشی‌های لعاب‌دار و رنگ‌آميزی بارنگ‌های مختلف به‌دست می‌آيد و بعد از طراحی و رنگ‌آمیزی با لعاب به كوره رفته سپس آماده نصب می‌شود. هنر منبت‌کاری نیز از کنده‌کاری و برجسته‌کاری روی چوب‌ بر اساس طرح‌ها و نقش‌های موردنظر پدید می‌آید.

در رشته منبت سنتی از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می‌دانسته و به شهر جهانی منبت شهرت یافته است در این هنر از چوب‌های با بافت ریز و منسجم مانند گردو، گلابی، عناب، نارنج و... استفاده می‌شود و هنرمند منبت‌کار باید تمام مراحل کار از طراحی و کنده‌کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد. طرح‌های مورداستفاده در منبت سنتی بیشتر طرح‌های گردان ختایی است که به‌وسیله چاقوی منبت یا تبغه بر روی چوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha