اربعین فرصتی برای تبیین گفتمان انقلاب است
کد خبر: 4165274
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام رصاف:

اربعین فرصتی برای تبیین گفتمان انقلاب است

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به حضور ملت‌های مختلف در راهپیمایی اربعین، گفت: این مراسم فرصتی برای تبیین گفتمان انقلاب و تفکر تشیع است بنابراین زائران می‌توانند با راه‌اندازی نشست‌های گفتمانی‌ دینی در مواکب، نقش آگاهی‌بخشی ایفا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در خصوص سبقه زیارت اربعین در تاریخ تشیع، گفت: جابر ابن عبدالله انصاری یک شخصیت برجسته بود که به دلیل نابینا بودنش نتوانست در کربلا یاری‌گر امام حسین(ع) باشد اما اربعین خود را به کربلا رساند و اولین زائر اربعینی شد.

وی افزود: امام سجاد(ع) و امام محمدباقر(ع) به شکل‌های مختلف توصیه به برگزاری روضه امام حسین(ع) و اطعام نیازمندان داشتند، اما در زمان آن امامان همام فضا خفقانی حاکم بود از این رو زمان که گذشت در دوران امام صادق(ع) فضای بسیار مطلوب فراهم شد و عنوان زیارت اربعین را از امام ششم شیعیان داریم که دارای مضامین عالی و درس‌آموز است.

رصاف با بیان اینکه بزرگان حدیثی ما همچون شیخ عاملی، طوسی و مفید در کتب حدیثی خود از اربعین یاد کردند، اظهار کرد: حتی امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرمودند که «عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالییمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. نشانه‌های مؤمن پنج چیز است که نخستین آن نماز پنجاه و یک رکعت واجب و نافله در طول شبانه‌روز بوده و دوم زیارة اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، سوم انگشتر در دست راست نمودن. چهارم پیشانی بر خاک گذاردن و پنجم بلند گفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم در نماز‌های جهریه «صبح، مغرب و عشاء» است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه، زیارت اربعین را به‌صورت خاص برای امام حسین(ع) دانست و اضافه کرد: در سالیان گذشته زیارت اربعین به این گستردگی برگزار نمی‌شد که همه مردم در روز اربعین در کربلا حضور یابند. در دوران دفاع مقدس تمام آرزوی رزمندگان و شهدا این بود که بتوانند به زیارت امام حسین(ع) بروند، اما انسان وقتی دقت می‌کند این احساس را دارد که دستی از سمت اهل بیت(ع) اکنون این جمعیت میلیونی و قلوب آزاده را سمت سیدالشهدا(ع) می‌کشاند چراکه ما در روایات داریم که در دوران آخرالزمان مقبره سیدالشهدا قبله عالم می‌شود و توجه دل‌ها به سمت کربلا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه زائران باید در راهپیمایی اربعین بصیرت و معرفت خود را نسبت به اهل بیت(ع) افزایش دهند، تأکید کرد: زائران در طول مسیر از وحدت بین خود و مردم کشور عراق مراقبت کنند چراکه بعضی‌ از افراد و فرقه‌ها به دنبال اختلاف‌افکنی هستند که مردم باید هوشیاری خود را نسبت به این موضوع افزایش داده و مواظب باشند و بدانند که وحدت ما رمز موفقیت برای پیروزی شیعه و اسلام است.

رصاف با اشاره به حضور اقوام مختلف در راهپیمایی اربعین حسینی،‌ مراسم اربعین را بهترین راهپیمایی و تجمع برای تبیین گفتمان انقلاب و تفکر تشیع دانست و گفت: زائران می‌توانند با راه‌اندازی نشست‌های گفتمانی‌های دینی و مذهبی در مواکب، نقش آگاهی‌بخشی ایفا کنند از این رو باید از فرصت گفتمانی راهپیمایی اربعین استفاده و مورد توجه واقع شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: آزادی و امنیت که اکنون شاهد آن هستیم، به برکت خون شهدا به وجود آمده و هیچ کشور زور گویی نمی‌تواند آن را از ما بگیرد. همچنین گزینه نظامی از روی میز دشمن برداشته شده چرا که توان مقابل با قدرت دفاعی ما را ندارند و نظامیان و دانشمندان ما با تأسی از مکتب سیدالشهدا(ع) در برابر استکبار جهانی ایستادگی می‌کنند و روز به روز بر قدرت دفاعی و نظامی کشور‌های مسلمان به خصوص ایران افزوده می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha