چرا امام زمان(عج) برای بیماران طلب شفا می‌کند
کد خبر: 4151328
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

چرا امام زمان(عج) برای بیماران طلب شفا می‌کند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری فرازهایی از حضرت حجت که برای بیماران شفا و راحتی طلب می‌کند، به بیان انواع شفا و همچنین وظایف منتظران و مسلمانان در برابر بیماران پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 9 تیرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با یادآوری فرازهایی از دعای حضرت حجت گفت: در دعای امام زمان(عج) می‌خوانیم «وَ عَلَی مَرْضَی الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ؛ و بر بیماران شفا و عافیت عنایت بفرما.» در این قسمت از دعای شریف، امام زمان(عج) برای تمام بیماران دو چیز را از خداوند تقاضا می‌کند؛ شفا، صحت و سلامتی و راحتی و رهایی از درد و رنج بیماری.

وی با اشاره به آیه 82 سوره اسراء «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌‏كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى‏‌افزايد»، افزود: همچنان که در تفسیر این آیه می‌خوانیم نه تنها در این آیه که در بسیاری دیگر از آیات قرآن می‌خوانیم، دشمنان حق به جای اینکه از نور آیات الهی دل و جان خود را روشن سازند و تیرگی‌ها را بزدایند، بر جهل و شقاوتشان افزوده می‌شود. این به دلیل آن است که خمیرمایه وجودشان بر اثر ظلم کفر و نفاق به شکل دیگری درآمده است، لذا هرجا نور حق را می‌بینند به ستیز با آن برمی‌خیزند و این مقابله و ستیز با حق بر پلیدی آن‌ها می‌افزاید و روح طغیان و سرکشی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز یادآور شد: یک غذای نیروبخش را اگر به عالم مجاهد و دانشمند مبارزی بدهیم، از آن نیروی کافی برای تعلیم و تربیت و یا جهاد در راه حق می‌گیرد ولی همین غذای نیروبخش را اگر به ظالم بیدادگری بدهیم، از نیروی آن برای ظلم بیشتر استفاده می‌کند. تفاوت در غذا نیست، تفاوت در مزاج‌ها و طرز تفکرهاست.

وی با بیان اینکه آیات قرآن طبق مثل معروف همچون قطره‌های حیات‌بخش باران است که در باغ‌ها لاله می‌روید و در شوره‌زارها خس، گفت: درست به همین دلیل است برای استفاده از قرآن باید قبلاً آمادگی پذیرش را پیدا کرد و به اصطلاح علاوه بر فاعلیت فاعل قابلیت محل نیز شرط است و از اینجا پاسخ این سؤال که چگونه قرآن که مایه هدایت است، این افراد را هدایت نمی‌کند، روشن می‌شود زیرا قرآن بدون شک مایه هدایت گمراهان است، اما برای گمراهانی که در جست‌وجوی حق هستند، به همین انگیزه به سراغ دعوت قرآن می‌آیند و اندیشه خود را برای درک حق به کار می‌گیرند اما متعصبان لجوج و دشمنان قسم خورده حق که با حالت صد درصد منفی به سراغ قرآن می‌آیند، مسلماً بهره‌ای از آن نخواهند داشت بلکه بر عناد و کفرشان افزوده می‌شود، چراکه تکرار عمل خلاف به آن عمق بیشتر در جان آدمی می‌دهد.

حدائق بیان کرد: اینجا این نکته حائز اهمیت است که قرآن کتابی برای هدایت همه انسان‌هاست. قرآن آمده است تا بشریت را هدایت و به سوی حقیقت راهنمایی کند، اما انسان‌ها باید ضمیری پاک و مبرا و دور از عناد و لجاجت در خود ایجاد کنند تا از هدایت قرآن بهره ببرد.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً قرآن در ضمیرهایی که آمادگی ندارد یا عناد و لجاجت می‌ورزند، تأثیری نمی‌گذارد، گفت: خداوند در آیه 2 سوره بقره می‌فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در حقانيت آن هيچ ترديدى نيست و مايه هدايت تقواپيشگان است» یعنی کسانی که ظرفیت و زمینه و آمادگی را در خودشان ایجاد کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال برق مصرفی کشور از مراکز تولید و به سمت شهرها و روستاها و منازل فرستاده می‌شود، اما گاهی اوقات بسیاری از خانه‌ها برق دارند و برخی دیگر تاریک هستند چون ظرفیت ارتباط و گیرندگی برق در آن خانه‌ها ایجاد نشده است. برق‌کشی نکرده‌اند یا تجهیزات برق در این خانه نیست یا کنتور نصب نشده است. به هر حال ایراد در گیرنده است نه در فرستنده.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه قرآن فرستاده‌ای است که در هدایتگری آن هیچ تردیدی نیست. اگر در من نوعی اثر نمی‌گذارد، ایراد از قرآن نیست، از گیرندگی ناقص و معیوب من است، اظهار کرد: قطعاً هرچه از سوی خداست رحمت است و قرآن هم چون از سوی خداست رحمت است، مرگ هم از سوی خداست لذا رحمت است. خداوند در آیه 60 سوره واقعه می‌فرماید: «نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ...؛ ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كرده‏‌ايم...» مرگ در کام و ذائقه ما تلخ جلوه می‌کند چون ما سر و حکمت مرگ را نمی‌دانیم.

داروخانه معنوی

حدائق قرآن را داروخانه معنوی توصیف کرد و افزود: گاهی اوقات دارویی استفاده می‌کند و در مقطعی هم این دارو جواب می‌دهد، اما در کنار فایده، بعضی اوقات دارو ضرر می‌کند یا ممکن است حساسی ایجاد کند یا ممکن است فرد بیماری دیگری هم داشته باشد و این دارو آن را تشدید کند. داروهای دنیایی تاریخ مصرف دارند و بعد از مدتی فاسد می‌شوند. گاهی ممکن است دارو اصلا پیدا نشود، اما قرآن، داروخانه معنوی است که اولاً هیچ ضرری برای کسی به همراه ندارد. ثانیاً کهنه شدنی نیست و تاریخ مصرف آن به پایان نمی‌رسد. ثالثاً در نسخه‌های الهی، اشتباهی رخ نمی‌دهد و همیشه در اختیار انسان‌هاست.

عضو جامعه روحانیت شیراز با یادآوری حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند قرآن، شفایی است از بزرگترین دردها که همانا کفر و نفاق و انحراف از مسیر و گمراهی است، گفت: بدون شک بیماری‌های روحی و اخلاقی انسان، شباهت زیادی با بیماری‌های جسمی او دارد، هر دو کشنده است، هر دو نیاز به طبیب و درمان و پرهیز دارد، هر دو گاهی سبب سرایت به دیگران می‌شود. هر دو باید ریشه‌یابی شوند و پس از شناخت ریشه اصلی باید به درمان هر دو پرداخت.

وی با بیان اینکه هر دو گاهی به مرحله‌ای می‌رسند که غیرقابل علاج هستند ولی در بیشتر موارد می‌توان آن‌ها را درمان کرد، افزود: چه تشبیه جالبی و پر معنی و پرمایه‌ای. قرآن نسخه حیات‌بخشی است برای آن‌ها که می‌خواهند با جهل و کبر و غرور و حسد و نفاق به مبارزه برخیزند.

حدائق با تأکید بر اینکه قرآن نسخه شفابخشی است برای برطرف ساختن ضعف‌ها و زبونی‌ها و درس‌های بی‌دلیل، اختلاف‌ها و پراکندگی‌ها، گفت: قرآن داروی شفابخشی است برای آن‌ها که از بیماری عشق به دنیا، وابستگی به مادیات و تسلیم بی‌قید و شرط در برابر شهوت‌ها رنج می‌برند. قرآن نسخه شفابخشی است برای دنیایی که آتش جنگ‌ها در هر سوی آن افروخته است و در زیر بار مسابقه تسلیحاتی کمرش خم شده و مهم‌ترین سرمایه‌های اقتصادی و انسانی خود را در پای عول جنگ و تسلیحات می‌ریزد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه قرآن نسخه شفابخشی است برای آن‌ها که پرده‌های ظلمانی شهوات آن‌ها را از رسیدن به قرب پروردگار مانع شده است، آیات 57 سوره یونس و 44 سوره فصلت را از دیگر آیاتی عنوان کرد که در آن قرآن به عنوان مایه شفا و هدایت معرفی شده است.

وی همچنین با تصریح اینکه قرآن نه تنها شفا می‌بخشد بلکه بعد از بهبودی یعنی در دوران نقاهت بیماران را با پیام‌های گوناگونش تقویت می‌کند، چراکه بعد از شفا، رحمت است، گفت: جالب اینکه داروهای دردهای جسمانی غالباً اثرهای نامطلوبی روی ارگان‌های بدن می‌گذارند تا آنجا که در حدیث معرفی آمده است هیچ دارویی نیست مگر اینکه خود سرچشمه بیماری دیگر است، اما این داروی شفابخش هیچ‌گونه اثر نامطلوب روی جان و فکر و روح آدمی ندارد، بلکه به عکس تمام آن خیر و برکت است.

حدائق تأکید کرد: کافی است که یک ماه خود را متعهد به پیروی از این نسخه شفابخش کنیم، فرمانش را در زمینه علم و آگاهی و عدل و داد و تقوا و پرهیزگاری، اتحاد و صمیمیت، از خودگذشتگی و جهاد و... پذیرا شویم، خواهیم دید به سرعت نابسامانی‌هامان سامان می‌یابد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که این نسخه مانند نسخه‌های دیگر وقتی مؤثر است که به آن عمل شود والا صد بار اگر بهترین نسخه‌های شفابخش را بخوانیم و روی سر بگذاریم ولی به آن عمل نکنیم، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

وی در ادامه سخنان خود احادیثی درباره سلامتی بیان کرد و افزود: حضرت رسول خدا(ص) فرمودند هیچ مرد مؤمن و زن مؤمنه‌ای نیست و هیچ مرد مسلمان و زن مسلمانی نیست که مریض شود، مگر اینکه خداوند به خاطر همین مریضی، گناهان او را پاک می‌کند. همچنین در جای دیگر می‌فرماید گناهان و خطاهای مریض ریزش پیدا می‌کند همان‌گونه که برگ از درخت می‌ریزد. امام صادق(ع) فرمودند اگر بیماری شبی را از درد و بیماری نخوابد و تا صبح، بیمار بیدار بماند، اجرش بیشتر و افزون‌تر است از عبادت یک سال این فرد.

حدائق با تأکید بر اینکه سلامتی، یک فرصت است همان‌طور که ثروت هم فرصت است، افزود: امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، فرصت‌هایی است که می‌گذرد. همین حیات ما دلیل بر رفتن ماست. این حیات ما، ظرفیت محدودی است که دلیل بر پایان یافتن زندگی ماست. از این حدیث استفاده می‌شود که افرادی هم که سالم و تندرست هستند باید از فرصت‌های سلامتی، خوب استفاده کنند و دوران بیماری را فراموش نکنند.

عیادت؛ وظیفه‌ای در قبال بیماران

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند اگر کسی به دیدن بیماری برود، هفتاد هزار ملک او را بدرقه و همراهی می‌کنند و برای او استغفار می‌کنند تا به خانه خودش برگردد، گفت: یکی از توصیه‌هایی که در شرع مقدس اسلام شده، عیادت بیمار است. پیامبر(ص) فرمودند روز قیامت، خداوند به برخی از بندگان خودش می‌فرماید بیمار شدم، به دیدنم نیامدی. آن بنده خطاب می‌کند خدایا چگونه به دیدن شما می‌آمدم با اینکه شما رب‌العالمین هستید؛ می‌فرماید آیا نمی‌دانستی که فلانی مریض شد و به عیادت او نرفتی؟ نمی‌دانستی که اگر به دیدن آن بیمار می‌رفتی، کنار بستر بیمار بودم.

حدائق با بیان اینکه خدا کنار بستر بیمار حاضر است. اطباء و پرستارها این فرصت را از دست نمی‌دهند. رسیدگی به بیمار و همراهی با بیمار، عبادت خداوند سبحان است، گفت: در عین حال پیامبر(ص) فرمودند بهترین عیادت، کوتاه‌ترین آن‌هاست. باید حال مریض و وضع مریض را رعایت کرد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تصریح کرد: حضرت امام زمان(عج) سفارش کرده‌اند که دعا به بیماران را فراموش نکنیم و از خداوند تقاضا کنیم که تمامی بیماران را بهبودی و عافیت و راحتی از مریضی و رنج عنایت کند. البته برخی از بزرگان این را هم می‌گویند که گاهی بیماری، از وجود فرد رها نمی‌شود و راحتی این فرد، در رفتن اوست. بعضی اوقات فردی مدت‌ها در کماست. هم خودش در حال رنج است و هم اطرافیان او در رنج هستند.

وی ادامه داد: این دعا برای بیماران هم مفید است «وَ عَلَی مَرْضَی الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ» که اگر مصلحت است، بهبودی و تندرستی یابد و اگر مصلحت نیست و این مریض در این وضع سخت رنج می‌کشد، از این درد و رنج دنیایی نجات یابد و رهایی پیدا کند.

حدائق با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند به عیادت بیماران بروید و در تشییع جنازه شرکت کنید که آخرت را برای شما یادآور می‌کند، گفت: دیدن عزیزی که بیمار شده و در بستر بیماری افتاده است یا عزیزی که در تابوت، به سمت قبرستان تشییع می‌شود، انسان را به این نکته وامی‌دارد که سلامتی، برای او هم پایدار نخواهد بود و او هم روزی خواهد رفت. امروز این فرد بر بستر بیماری است، چه بسا فردا، انسان‌های سالم دیگری جای او باشند، لذا تشییع جنازه و عیادت مریض تأکید شده است، چون بیداری و آخرت‌نگری را در انسان‌ها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha