دوبرابر شدن حجم تبادلات تجاری ایران و عمان
کد خبر: 4144277
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
سلطان عمان بیان کرد:

دوبرابر شدن حجم تبادلات تجاری ایران و عمان

هیثم بن طارق آل سعید در جریان سفر به ایران و در گفت‌وگو با رئیس جمهور بیان کرد: اگر چه حجم تبادلات تجاری 2 برابر شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز، 7 خرداد در جریان سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دو جانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.

رئیس جمهور، ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات امروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کرد.

وی، به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین اشاره و از نقش عمان و به ویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.

هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان نیز در این نشست با سپاسگزاری از دعوت و استقبال گرم رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: پس از سفر سال گذشته جنابعالی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و اگر چه حجم تبادلات تجاری 2 برابر شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.

انتهای پیام
captcha