چاره‌اندیشی برای مؤسسات قرآنی تعطیل و نیمه‌تعطیل
کد خبر: 4144081
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد:

چاره‌اندیشی برای مؤسسات قرآنی تعطیل و نیمه‌تعطیل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن عذرخواهی از اینکه موفق به بازدید از بخش مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد نشده است، خواستار چاره‌اندیشی برای مؤسسات تعطیل و نیمه‌تعطیل شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، هفتم خردادماه در نشست تجلیل از اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران ارشد سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن طی سخنانی نمایشگاه قرآن را متعلق به مردم برشمرد و افزود: تجربه ممتازی را در این دوره با تلاش تک تک عزیزان و همکاری معاونت قرآن و عترت و مشارکت دستگاه‌های دولتی و شهرداری، مؤسسات مردم‌نهاد و ... به دست آوردیم و قدردان همگان هستیم.

رئیس کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم با اشاره به اینکه گروه‌های مردمی به خوبی در نمایشگاه قرآن به ویژه در بخش عفاف و حجاب درخشیدند، افزود: این درخشش توانایی بالای مجموعه‌های مردمی را نمایان می‌کند، همچنانکه ماهیت نهضت امام(ره) نیز بدون حضور امت به معنای اعم تحقق پیدا نمی‌کرد. انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که تمام ملت پای پیروزی آن آمدند و تا الان در این نظام اسلامی، هیچ کاری مگر با حضور مردم به پیش نرفته است.

اسماعیلی ادامه داد: اتفاق کم‌نظیر در نمایشگاه قرآن امسال، این بود که در ایام عید نوروز و ماه رمضان در فضای شهر تهران با این جمعیت انبوه برگزار شد و همانطور که در آمارها اعلام شده است، شاهد توزیع ۲۰۰ هزار بسته افطاری از سوی شهرداری تهران بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برخی به دلیل رخدادهای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر عبارات مجهولی چون تحریم و انجام برخی از هنجارشکنی‌ها نگران برپایی نمایشگاه بودند، اما مردم با عزمی راسخ‌تر به صحنه آمدند.

نمایشگاه قرآن؛ نمایش عزتمند فرزندان انقلاب و رهبری

اسماعیلی اضافه کرد: نمایشگاه قرآن 1402 نمایش عزتمند فرزندان قرآن، فرزندان انقلاب و فرزندان رهبری شد. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران اینگونه عاشق رهبرشان هستند و حال آن که می‌خواهند آنها را به گروه کم تقلیل دهند. نمایشگاه، محلی برای نمایش برکت خون شهدا و رهنمون‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب است‌. در نمایشگاه موضوعی که ملموس بود، عفاف و حجاب و تحکیم ارزش‌های انقلاب بود‌. برخی فکر می‌کردند با هنجارشکنی شاید پایه‌های انقلاب سست شود و حال آن که بالعکس، پایه‌های آن تحکیم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حداکثر وظیفه خود را تسهیل‌گری و نظارت می‌دانیم، لذا کار باید دست مردم باشد. نمایشگاه قرآن بهانه‌ای برای گسترش ارزش‌های دینی و الهی و مناسک دینی است و نباید برپایی نمایشگاه قرآن صرفاً به تهران اکتفا شود، بلکه باید شاهد برگزاری این رخداد در شهرهای بزرگ باشیم. 

وی با اشاره به اینکه باید قدرت ایرانیان را به رخ جهانیان کشید، گفت: خیل مشتاقان نمایشگاه قرآن، فوق‌العاده زیبا بود و اشک شوق خیلی از دوستان امام(ره) و رهبری با دیدن این صحنه‌ها جاری شد. صدها خردسال و نوجوان مشغول اجرای برنامه در فضای مصلی طی برپایی نمایشگاه بودند و نیز در شبستانی دیگر در مکان مصلای تهران، مردم مشغول خرید کتاب، و در شبستانی دیگر مشغول خرید پوشاک عفیفانه بودند.

نمایشگاه قرآن؛ آغازی برای سال دیپلماسی قرآن

اسماعیلی با اشاره به اینکه از اکثر بخش‌ها جزء بخش مردم‌نهاد بازدید کردم که همین جا از فعالان این عرصه عذرخواهی می‌کنم، افزود: در نمایشگاه سی‌ام، شاهد بازدید مقامات کشورهای مختلف بودیم. نمایشگاه قرآن، آغازی برای سال دیپلماسی قرآن ایران و بهاری برای این آغاز شد. ما ظرفیت بالایی داریم و شکرانه آن گسترش و حل مشکلات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدید پایان هفته از سه شهرستان لرستان و دو شهرستان همدان گفت: در کوهدشت ۳۰۰ نفر از معلمان قرآن عضو صندوق هنر و بیمه فعالان قرآنی بودند، همچنین اجرای طرح قرآنی «بشری» در سراسر کشور نیز با استقبال روبرو بود‌. این نشان می‌دهد در هر جا فعالیت‌های قرآنی را گسترش دهیم، شاهد مصونیت از تهاجم فرهنگی خواهیم بود و اگر در استقرار مرحله چهارم جامعه اسلامی قرآن را سرلوحه کارمان قرار دهیم، موفق خواهیم بود. جامعه قرآنی یعنی گسترش سیر و سلوک مؤمنانه در کشور که ایمان جز با قرآن به دست نمی‌آید.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کار قرآنی

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی در اولویت نخست برنامه‌های این وزارتخانه است، بیان کرد: باید سعی شود تا مؤسسات قرآنی از تعطیلی و نیمه‌تعطیلی نجات پیدا کنند و نیز امیدوارم بتوانیم با همکاری مرکز بسیج و سایر دستگاه‌ها و نهادها در تهران و در همه شهرستان‌ها شاهد برپایی محافل پرجمعیت قرآنی باشیم. می‌توانیم از ظرفیت مصلاها و مساجد جامع و ... در سطح استان‌ها برای برگزاری جلسات قرآن استفاده کنیم و به سنت محفل قرآنی رهبر انقلاب در نخستین روز ماه مبارک رمضان تأسی کنیم. 

اسماعیلی در پایان با اشاره به اینکه قرآن، نور است و نگاه کردن به آیاتش برکت و نورانیت همراه دارد، اظهار کرد: باید با استفاده از فضای مجازی برای گسترش معارف حقه الهی تلاش کنیم. قرآن کلمه به کلمه‌اش نور است و به برکت دهه کرامت و وجود فرزندان امام موسی کاظم(ع) در کشورمان شاهد آبادانی معنوی روزافزون باشیم.

انتهای پیام
captcha