سِرّ محبوبیت شاهچراغ، گام نهادن در وادی عاشقی و وفاداری است
کد خبر: 4143544
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۵

سِرّ محبوبیت شاهچراغ، گام نهادن در وادی عاشقی و وفاداری است

حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را «امین ولایت» می‌نامند چرا که با وفاداری به ولی امر زمان خویش، موجب تثبیت و قوام مکتب تشیع شد. آن حضرت همانند ابوفاضل سیدالشهدا(ع) برای امام زمان و برادر بزرگوارش در وفاداری و ولایتمداری سنگ تمام گذاشت.

گلباران حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، در تقویم رسمی کشورمان، 6 ذی‌القعده در دهه‌ کرامت، روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم(ع) ملقب به حضرت شاهچراغ(ع) نامگذاری شده است. امامزاده واجب‌التعظیمی که نقش بزرگی در قوام مکتب تشیع داشته است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سفری که در اردیبهشت‌ماه سال 1387 به شیراز داشتند، لقب سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی را به حرم مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم نهادند و تأکید فرمودند که تمام فعالیت‌های فرهنگی شیراز و استان فارس باید حول محور این حرم مطهر برگزار شود.

حرم شاهچراغ(ع) را «چلچراغ شیراز» می‌نامند چرا که مردم نه تنها این دیار بلکه خطه جنوب کشور آن را چون چراغ و نگینی درخشان در دیار خود دانسته و همواره عرض ارادت خود را در تمام مناسبت‌های مذهبی و حتی ملی مثل ایام نوروز و لحظه تحویل سال به ساحت مقدس این امامزاده واجب‌التعظیم نشان می‌دهند.

او را «امین ولایت» نامیده‌اند چرا که وفای به عهد را از اجداد پاک و طاهرینش به ارث برد و به درستی از امانت ولایتی که به‌دست او سپرده شده بود، محافظت کرده و به‌دست صاحب اصلی آن یعنی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) سپرد. عشق و علاقه این دو برادر همانند عشق و علاقه حضرت اباالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع) بود که چون ابوفاضل برای سرورش سیدالشهدا(ع) در وادی عشق و وفاداری گام نهاد و برای محافظت از جان و لبیک به ولی امر زمان خویش، جان در طبق اخلاص نهاد و شهید شد و اینگونه بود که شیعیان جهان وامدار وفاداری و ایثار ایشان هستند.

در شیراز به‌مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است که از جمله آن می‌توان به زیارت دسته‌ها و گروه‌های مختلف مردمی از ابتدای دهه کرامت به خصوص روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و حتی شنبه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز در حاشیه زیارت دسته جمعی گروه‌های مختلف مردمی که در روز پنج‌شنبه، 4 خردادماه انجام شد، گفت: امیدواریم به برکت وجود این اعاظم، خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که معرفت صحیحی نسبت به سیره و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کسب کنیم و براساس رهنمودهای خداوند بزرگ، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و اهل بیت پاکش، در زندگی فردی و اجتماعی گام برداریم و در عرصه اجتماع آن‌طور که شایسته است نقش‌آفرینی کنیم و حرکتی استوار در مسیر حق و حقیقت داشته باشیم.

همچنین در همین روز نیز جمعی از فرمانداران شهرستان‌های استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان همراه با استاندار فارس به زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) رفتند.

مسئولان از ظرفیت حرم شاهچراغ(ع) استفاده کنند

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در حاشیه این مراسم ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه کرامت، زندگی در زیر سایه این امامزاده محترم و معظم را افتخاری، برای مردم شیراز و استان فارس دانست و گفت: امیدواریم مسئولان استان فارس و شهر شیراز، به این افتخار و نعمتی که نصیب این شهر و استان شده توجه ویژه داشته باشند و با تمام قوا از این نعمت استفاده کنند و بتوانند وظیفه خدمتگذاری خود را به آستان اهل بیت عصمت و طهارت انجام دهند.

وی بیان کرد: امیدواریم خدمات مسئولان استان و شیراز با درایت و توجه به الزامات بافت تاریخی و مذهبی این منطقه، به نحوی صورت پذیرد تا مردمان عزیزی که در این محدوده زندگی می‌کنند، بتوانند از خدمات ویژه‌ای که مخصوص این بافت است، استفاده کنند.

برگزاری کرسی تلاوت تخصصی بانوان، نشست غوغای نقاره‌ها، گلباران مضجع شریف حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و سیدمیرمحمد موسی(ع)، برپایی مولودی‌خوانی و زیارت دسته جمعی کارکنان ادارات مختلف از جمله جهاددانشگاهی فارس از دیگر برنامه‌هایی است که طی این ایام به‌مناسبت سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) انجام شده و خواهد شد.

همچنین در شامگاه روز پنج‌شنبه، 4 خردادماه حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، خطیب برجسته کشورمان در این حرم مطهر پیرامون فضایل و مناقب حضرت شاهچراغ(ع) سخنرانی کرد و در ادامه سیدمجید بنی فاطمه در مدح امین ولایت مدیحه‌سرایی کرد و صبح روز جمعه، 5 خردادماه هم از ساعت 7 مراسم قرائت دعای ندبه با سخنرانی مهدی سروری اجرا خواهد شد و بعد از نماز مغرب و عشاء هم حجت‌الاسلام و المسلمین عالی، سخنرانی و مهدی رسولی نیز مداحی خواهد کرد.

حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به خصوص از زمانی که حادثه تروریستی در آبان سال 1401 در آن رخ داد و  13 نفر از هم‌میهنانمان بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند، جهانی شد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد. از همان زمان تاکنون زیارت قبور مطهر این شهدای بزرگوار در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تبدیل به یکی از مقاصد زیارتی زائران سومین حرم اهل بیت(ع) شده است و افراد بسیاری از نقاط مختلف کشورمان برای زیارت قبور مطهر این شهدا به حرم مطهر می‌آیند.

در ادامه با برخی از زائران سومین حرم اهل بیت(ع) در شامگاه مراسم بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) هم‌کلام شدیم تا از احوال دل آنان باخبر شویم و درخواست‌های آنان را به گوش مسئولان امر برسانیم.

زائران از لحظات عاشقی گفتند

زهرا حیدری، 24 ساله‌ از اقلید فارس به قصد زیارت حضرت شاهچراغ(ع) در این حرم مطهر حضور یافته است، به خبرنگار ایکنا گفت: امام رضا(ع) و خاندان پاک و مطهرشان جایگاه ویژه‌ای میان ایرانیان دارد و من هر زمان که دلم هوای شاه خراسان می‌کند و امکان حضور در مشهد مقدس ندارم، به زیارت برادر بزرگوارشان حضرت شاهچراغ(ع) می‌آیم.

وی افزود: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برای من بوی حرم امام رضا(ع) را دارد و دلم را به سمت حرم حضرت شمس‌الشموس که این روزها در آستانه سالروز ولادتشان هستیم، سوق می‌دهد، امیدوارم که بتوانم تا روز ولادت آن حضرت نیز به مشهد مقدس مشرف شوم.

حیدری تأکید کرد: اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است و قاعدتاً باید توجه‌ای در خور آنچه که رهبر معظم انقلاب برای آن تأکید کردند، داشته باشیم و هم مردم و هم مسئولان در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

امید باقری، 30 ساله از شهرکرد که همراه خانواده‌اش به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) آمده بود نیز به خبرنگار ایکنا گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) صفای خاصی دارد و مانند نگینی در جنوب کشور می‌درخشد.

وی افزود: هرگاه به شیراز سفر می‌کنم حتماً به زیارت حرم مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم می‌آیم چون ایشان برادر بزرگوار امام رضا(ع) و قطعاً زیارت ایشان هم بهره معنوی مانند زیارت سایر امامزادگان دارد.

باقری با اشاره به حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ(ع) گفت: آن حادثه واقعاً دل‌های همگان را متأثر کرد و بارها دلم می‌خواست تا به شیراز بیایم و از نزدیک به زیارت قبور این شهدا بروم.

وی تأکید کرد: دشمنان دین خدا باید بدانند که ملت ایران و به خصوص شیعیان هیچ‌گاه دست از آرمان‌ها و مقدسات خود برنمی‌دارند به فرموده امام خمینی(ره) هرچقدر ما را بکشند، ملت ما آگاه‌تر خواهند شد.

 مریم رکنی‌زاده، 50 ساله از شیراز هم به خبرنگار ایکنا گفت: شاهچراغ(ع) تاج سر ما شیرازی‌هاست و قدر این امامزاده واجب‌التعظیم و برادران بزرگوارشان را به خوبی می‌دانیم.

وی با یادآوری رسوم مردم شیراز در مناسبت‌های مختلف تصریح کرد: یکی از رسم‌های زیبای شیرازی‌ها حضور و زیارت مضجع امامزاده واجب‌التعظیم به خصوص در ایام شادی آنان است. حضور در لحظه تحویل سال، حضور زوج‌های جوان هنگام و یا بعد از عقد و یا حتی عرض ادب زائران امام رئوف و امام حسین(ع) از جمله آدابی است که مردم شیراز تلاش می‌کنند آن را به جا آورند.

رکنی‌زاده در پایان از مسئولان خواست تا راه‌های دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را تسهیل کنند و گفت: در مناسبت‌های مختلف تقریباً مسیرهای منتهی به حرم مطهر به دلیل ترافیک زیاد بسته می‌شود و رفت و آمد برای زائران سخت است و امیدواریم مسئولان برای این مسئله چاره‌اندیشی لازم را داشته باشند تا زائران به راحتی بتوانند به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) مشرف شوند.

انتهای پیام
captcha