شاخص‌ترین پیام دهه کرامت ولایت‌مداری است
کد خبر: 4143190
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

شاخص‌ترین پیام دهه کرامت ولایت‌مداری است

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز شاخص‌ترین پیام دهه کرامت را ولایت‌مداری و امام‌شناسی دانست و گفت: گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) در دهه کرامت باید مورد توجه ویژه باشد.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: علت نامگذاری یکم تا دهم ماه ذی‌القعده به نام دهه کرامت یقیناً به دلیل وجود مناسبت‌های مهم این دهه نظیر ولادت حضرت معصومه(س)، بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) و میلاد امام رضا(ع) است.

روستایی با بیان اینکه میانه دهه کرامت سالروز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) برادر بزرگتر امام هشتم شیعیان انتخاب شده است، گفت: اگر کرامت را بخواهیم در این مناسبت‌ها بررسی کنیم باید به جایگاه و مقام این ائمه اطهار(ع) بنگریم که در فرازی از زیارت‌نامه حضرت معصومه(ع) می‌خوانیم که شما نزد خداوند جایگاه عظیم و والایی دارید.

وی با اشاره به اینکه متون تاریخی و کتاب علمای شیعه منابع مناسبی برای درک جایگاه اهل بیت(ع) هستند، اظهار کرد: علامه شوشتری در خاتمه کتاب رجال خود به بانوان محدث و شرح حال آن‌ها اختصاص دادند که از حضرت معصومه(س) به عنوان یک بانوی محدث یاد می‌کند که احادث و روایتی از ایشان نقل می‌شود که قابل توجه بوده و موضوع ولایت، امامت و محبت به اهل بیت(ع) بیشترین بخش احادیث دختر موسی بن جعفر(ع) است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز تصریح کرد: اگر زندگی سه فرزند امام موسی کاظم(ع) را مورد بررسی قرار بدهیم به پیام و درس‌های زیادی برای استفاده در زندگی خودمان برخواهیم خورد.

تجلی تبعیت از امام در زندگی حضرت معصومه(س)

این استاد علوم قرآنی با اشاره به اینکه تبعیت از امام در زندگی حضرت معصومه(س) بسیار متجلی است، افزود: بعد از اینکه امام رضا(ع) در خراسان مستقر شدند از خاندان خود دعوت به مهاجرت به ایران کردند بنابراین بسیاری از علویان به ایران هجرت کردند که حضرت معصومه(ع) نیز یکی از این افراد بودند.

روستایی ادامه داد: مسیر‌هایی که کریمه اهل بیت(ع) برای سفر انتخاب کردند مسیر‌هایی بود که امام رضا(ع) از رفت و آمد منع شده بودند بنابراین مشخص می‌شود که هدف ایشان افشای حرکات ظالمانه حاکمان و تبیین اهداف سفر برادر بزرگوار خود به ایران بود بنابراین حتی مسیر عبور سفر را با فکر انتخاب کردند.

وی سفر حضرت معصومه(س) به ایران را نمونه بارز جهاد تبیین دانست و ادامه داد: در هجرت ایشان به ایران علاوه بر اینکه اوج عاطفه لطیف یک خواهر نسبت به مقام شامخ یک برادر می‌بینیم، ولایت مداری و تبعیت از امام زمان خودش را مشاهده می‌کنیم.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز افزود: در صلوات خاصه احمدبن موسی(ع)، صفت کریم را برای ایشان یادآوری می‌کنیم و در متون تاریخی ذکر شده که امام موسی کاظم(ع) حضرت شاهچراغ را بر دیگر فرزندان خود مقدم می‌داشتند.

بنابه گفته روستایی، دو نقطه عطف در زندگی حضرت شاهچراغ مورد توجه است اول دفاعی که نسبت به امامت امام رضا(ع) دارند که وقتی مردم بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) بر در خانه ایشان جمع می‌شوند خطبه فصیح می‌خوانند و میفرمایند خودم در بیعت برادرم علی بن موسی(ع) هستم و برادرم امام به حق و، ولی خدا بر روی زمین است.

این استاد علوم قرآنی قیام احمدبن موسی(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: اطلاعات دقیقی از قیام ایشان نیست، اما از روایات و تاریخ اینطور استنباط می‌شود که بعد از توطئه‌های مامون زمینه قیام حضرت شاهچراغ(ع) فراهم شده و در دو مقطع زمان حیات امام هشتم برای آگاه شدن برای توطئه قتل امام و در شهادت امام رضا(ع) برای خون‌خواهی قیام کردند.

وی با بیان اینکه شاخص‌ترین پیام دهه کرامت ولایت‌مداری و امام شناسی است، گفت: گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) را در دهه کرامت باید مورد توجه ویژه قرار داد لذا در عصر کنونی باید فرهنگ تشیع و سبک زندگی امامان معصوم علیه السلام را تبلیغ کرد و دهه کرامت بهترین زمان برای سخنوری از خاندان کرامت است.

 مؤلفه‌های قرآنی واژه کرامت

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به مؤلفه‌های قرآنی واژه کرامت، گفت: باید تاملی بر معنای کلمه کرامت قبل از نزول قرآن کریم داشته باشم لذا به طور کلی مفهوم «کَرَم» در میان اعراب بسیار با اهمیت و ویژگی سخاوت و کرم قبل از نزول قرآن مورد توجه بوده و در ادبیات، اشعار و آثار ادبی عرب قابل مشاهده است.

روستایی تصریح کرد: با بررسی آیات قرآن کریم شاهد ذکر ۴۷ بار واژه کرم و مشتقات آن به کار رفته است که هربار ویژگی شخص، قرآن کریم یا شی خاصی را بیان کرده یا در وصف خداوند متعال مورد استفاده قرار گرفته است.

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه آیه ۷۰ سوره اسرا ویژگی کرامت را به انسان اختصاص داده است، اظهار کرد: در بین مفسران اینکه کرامت اکتسابی یا ذاتی در انسان است اختلاف نظر وجود دارد، اما با بررسی ریشه‌ای قرآن کریم معانی بزرگوار و ارجمند، جواد و بخشنده، نیکو و گرانقدر استنباط کرد. 

وی ادامه داد: دو مولفه معنایی شرافت و ببخش بروز بیشتری در آیات با مفهوم کرامت دارد لذا در دهه کرامت معلوم است معنای شرافت بیشتر از بخشش ظهور و بروز دارد بنابراین بارزترین ویژگی امام زادگان شرافت است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به اینکه اگر امام‌زادگان را طلایه‌داران حریم ولایت بدانیم همین عنوان، جایگاه والای نوادگان ائمه اطهار(ع) را مشخص می‌کند، گفت: مهم‌ترین هدفی را که امام‌زادگان دنبال کردند و باعث هجرت آن‌ها شد، دفاع از ولایت بوده است و امام‌زادگانی که در دهه کرامت مورد بزرگداشت قرار می‌گیرند به معنای واقعی کلمه خاندان کرم هستند.

انتهای پیام
captcha