اعلام آخرین وضعیت پرونده حادثه حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4142374
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

اعلام آخرین وضعیت پرونده حادثه حرم شاهچراغ(ع)

رئیس کل دادگستری فارس به تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارسبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بسیج دانشجویی فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس شب گذشته، 30 اردیبهشت‌ماه در نشست صمیمی با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) گفت:‌ این حادثه دو بعد دارد که یک قسمت مربوط به قصور و کوتاهی در بخش انتظامات است که در دادسرای نظامی فارس پرونده در دست رسیدگی است. همچنین قسمت دوم پرونده این موضوع در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی شد و کیفر خواست برای متهمین صادر شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تروریست اصلی این حادثه در شب وقوع حادثه به درک واصل شد از تعداد 5 نفر تروریست دیگر دو نفر حکم اعدام آن‌ها تأیید شده است و به‌زودی در خیابان ۹ دی اجرا می‌شود.

موسوی همچنین در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان گفت: این موضوع جنبه روانی داشت و معتقدم این حادثه در فارس ساختگی بود چراکه مسمومیت دارای علائم است و با توجه به دستگیری و بازداشت چند مجرم در شهر لارستان، اغلب آن‌ها دانش‌آموزانی بوده که ترک تحصیل کرده بودند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین از دستگیری عاملین رعب و وحشت در این موضوع خبر داد و گفت: به‌زودی در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود. 

وی همچنین در آخرین پرسش مطرح شده از سوی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس، درباره فساد در برخی دستگاه‌های اجرایی گفت: در خصوص فساد در یکی از دستگاه اجرایی مطرح حوزه شهری، تحقیق و بازپرسی از چهار نفر ادامه دارد و به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظار‌ت‌های مستمر در ادارات و دستگاه‌های اجرایی

رئیس کل دادگستری فارس اضافه کرد: با توجه به برخوردها و نظار‌ت‌های مستمر صورت گرفته فساد در ادارات و دستگاه‌های اجرایی بسیار کاهش یافته است.

موسوی در ادامه به تشریح گزارشی از عملکرد دادگستری استان پرداخت و افزود: دادگستری همچون سایر ادارات دیگر نیست که بتوان هر موضوع و اطلاعاتی را به راحتی بیان کرد چرا که موضوع جان، مال و آبرو افراد و مردم در اینجا مطرح است و بسیاری از موارد جنبه شخصی و محرمانه‌ای است که نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد.

رئیس کل دادگستری فارس یادآور شد: دادگستری فارس بزرگترین حوزه قضایی استان در کشور بوده و به عنوان استان پیشتاز کشور در رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی با بیان اینکه دادگستری استان فارس ۶۳۰ قاضی و ۵۰ حوزه قضایی دارد، افزود: با توجه جمعیت استان فارس و میزان ورودی پرونده‌ها اما بر امور فائق آمده‌ایم.

موسوی با تصریح اینکه پرونده‌های مختومه حوزه دادگستری تقریبا مساوی بوده و هیچ پرونده‌ای بر زمین نمی‌ماند، گفت: عمده پرونده‌های کیفری به سرعت رسیدگی می‌شود. در سطح استان بالغ بر ۹۸ درصد ابلاغیه‌ها به صورت ارسال پیامک و از طریق سامانه ثنا بر روی تلفن افراد ارسال می‌شود و دیگر به شکل سنتی ابلاغیه‌ها صادر نمی‌شود.

موسوی اضافه کرد: برنامه‌ریزی در دستور کار است تا مراجعات به صورت حضوری بسیار کمتر شود و رسیدگی به پرونده‌ها از طریق ویدیو کنفرانس و به صورت الکترونیکی انجام شود و بنا داریم تا پایان سال بیشترین دعاوی از طریق این سیستم دنبال شود.

آزادسازی 3هزار زندانی با عفو رهبری در فارس

رئیس کل دادگستری فارس همچنین به کاهش تعداد زندانیان اشاره و بیان کرد: با عفو مقام معظم رهبری تعداد ۳ هزار زندانی شب خواب از زندان آزاد شده که در استان 6000 هزار نفر از این عفو بهره‌مند شدند.

وی در خصوص آزادسازی اراضی ملی اظهار کرد: فارس در این حوزه استان پیشتاز کشور بوده است. به گونه‌ای که در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار هکتار آزادسازی اراضی صورت گرفت که از این میزان تنها 2 هزار و 500 هکتار اراضی تنها در شهرستان اقلید آزاد شد. این در حالی است که علی‌رغم آزادسازی که در خصوص اراضی صورت می‌گیرد اما برخی دستگاه‌های اجرایی همکاری خوبی نداشته و این موضوع در تخریب باغشهری‌ها وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه در تلاشیم تا شرکت‌ها تعطیل نشوند، گفت: با توجه به اینکه استان فارس مبدأ داوری‌هاست و صفر تا صد داوری کشور، استان فارس انجام داده در حال توسعه این‌ حوزه هستیم. از سوی دیگر یکی از اقداماتی که دادگستری استان فارس در آن به دولت کمک بسیاری می کند تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است.

وی از دانشجویان درخواست کرد تا پیشنهادات خود را در حوزه‌ حجاب و عفاف مطرح کنند و درباره مبارزه با فساد نیز گفت:‌ در این خصوص با هیچکس شوخی نداریم.

راه‌اندازی یک مجتمع قضایی با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی 

سیدمصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب فارس نیز گفت: متأسفانه یکی از معضلات و مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم آسیب‌های اجتماعی است که جوانان و نوجوانان در ابعاد مختلف را درگیر کرده است. این در حالی است که در معضلاتی همچون شرب خمر و عدم توجه به وضعیت دسترسی به مواد مخدر مواردی از جنبه منفی آن باید رویکرد اصلاحی پیش گرفت و در مقابل به جنبه‌ها و نگرش مثبت آن دقت شود.

دادستان عمومی و انقلاب استان فارس تأکید کرد: باید بتوانیم هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان را به سمت امور ارزشی، مذهبی و دین سوق داد. 

وی از راه‌اندازی یک مجتمع قضایی با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: این مجتمع در راستای بررسی آسیب‌ها با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط با این‌ حوزه و با محوریت دادگستری فارس راه‌اندازی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز درباره مسمومیت‌ها بیان کرد: با بررسی صورت گرفته ۹۵ درصد از مسمومیت‌ها غیر واقعی بود چرا که منجر به آسیب جدی به هیچ یک از دانش‌آموزان نشد.

انتهای پیام
captcha