تمهیدات آموزش و پرورش برای فعالیت‌های قرآنی تابستانه دانش‌آموزان
کد خبر: 4142152
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

تمهیدات آموزش و پرورش برای فعالیت‌های قرآنی تابستانه دانش‌آموزان

با نزدیک شدن به فصل تابستان و پایان سال تحصیلی بهره‌مندی از اوقات فراغت دانش‌آموزان دغدغه اصلی والدین می‌شود،‌ در همین رابطه آموزش و پروش فارس با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با مؤسسات قرآنی تمهیداتی اندیشیده است.

فعالیت قرآنی دانش آموزانتابستان فصلی است که دانش‌آموزان و نوجوانان با شرکت در برنامه‌های مختلف سعی در بهره‌وری از اوقات فراغت خود دارند و در همین رابطه وزارت آموزش و پرورش تمهیداتی می‌اندیشد تا زمینه‌ای برای فعالیت قرآنی دانش‌آموزان فراهم کند. در این میان، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان با انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش از سال گذشته طرح‌های ۴۰ روزه تا یک ساله قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان را برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) پیش‌تر به ایکنای فارس، گفته بود: طرح حفظ همراه با تحصیل در سال تحصیلی آینده ویژه دانش‌آموزان برای دومین سال متوالی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما برای سال تحصیلی پیش‌رو اجرای این طرح در ۴۰ نقطه کشور است یعنی اضافه شدن ۳۰ مرکز، گفت: در این طرح دانش‌آموزان مقاطع هفتم، هشتم و نهم در مدارسی تحت عنوان «حفظ همراه با تحصیل» ثبت‌نام می‌کنند و در طی سال به حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، مفاهیم و آموزش تجوید قرآن می‌پردازند و در کنار آن هم دروس تحصیلی خود را به صورت کامل ادامه می‌دهند.

حجت الاسلام شاهسونی

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز به ایکنا گفته بود: دستورالعمل اعلام آمادگی برای تغییر رویکرد مدارس تخصصی قرآن به حفظ محور سال گذشته به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده است.

بنا به گفته باقری، مدارس تخصصی حفظ فقط از دانش‌آموزان علاقه‌مند و دارای استعداد ثبت‌نام می‌کند و در کنار مدارس حفظ، مدارس تخصصی باید بتوانند دیگر دانش‌آموزانی که این شرایط را ندارند تحت آموزش قرار دهند.

میکائیل باقری

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک هزار و ۳۰۰ مدرسه قرآن تخصصی در سراسر کشور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم تا از اوایل مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، شاهد شروع مدارس حفظ باشیم.

محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز به خبرنگار ایکنا گفت: به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص تربیت حافظان قرآن، تفاهم‌نامه‌ای وزارت آموزش و پرورش با مؤسسه بیت‌الاحزان منعقد کرد که امسال این تفاهم‌نامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسید.

محمدخلیل عسکری

وی ادامه داد: در راستای این تفاهم‌نامه طرح حفظ همراه با تحصیل در مدارس انجام می‌شود که در سال تحصیلی که گذشت این طرح را انجام دادیم و برای سال تحصیلی آینده هم آمادگی اجرای آن را داریم.

عسکری با بیان اینکه قطعاً طرح مدارس حفظ محور در استان فارس اجرایی خواهد شد، افزود: امسال هرچقدر بتوانیم به توسعه مدارس حفظ محور مخصوصاً در مقطع متوسطه اول کمک خواهیم کرد.

صدرالله زین‌العبادی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: برنامه‌ریزی شده است تا دوره توانمندسازی برای داوران و دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزی برگزار شود.

صدرالله زین‌العبادی

وی تصریح کرد: ۷۳ دارالقرآن آموزش و پرورش فارس پس از اتمام امتحانات پایانی دانش‌آموزان دوره‌های تابستانه اوقات فراغت را در رشته‌های حفظ، روخوانی، روانخوانی، تفسیر قرآن کریم، گفتمان مهدوی، رشته‌های عترت و امام‌شناسی را برگزار می‌کنند.

زین‌العبادی با بیان اینکه به دلیل تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظ قرآن کریم لذا رشته حفظ مورد توجه ویژه برای حضور دانش‌آموزان استان فارس است، گفت: دوره‌های کوتاه ۴۰ روزه حفظ طرح رحله همانند سال گذشته با همکاری مؤسسه بیت‌الاحزان اجرا می‌شود و برای حضور دانش‌آموزان نیز در طرح یک ساله حفظ برنامه‌ریزی لازم در حال انجام است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اینکه در گذشته مدارس قرآنی فعالیت داشتند، اظهار کرد: در حال شناسایی مجدد ظرفیت مدارس مطابق دستورالعمل وزارتخانه آموزش و پرورش هستیم تا مدارسی که پیشینه کار قرآنی دارند را در کنار دارالقرآن‌ها برای فعالیت قرآنی قرار دهیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha