پیشنهاداتی به دست‌اندرکاران برنامه «محفل»
کد خبر: 4137388
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
یادداشت

پیشنهاداتی به دست‌اندرکاران برنامه «محفل»

برنامه «محفل» با درخشش خود در پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی انتظارات را بالا برده است. عموم مردم خواستار استمرار قوی‌تر این برنامه هستند که در این راستا پیشنهاداتی ارائه می‌شود.

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازبرنامه «محفل» با درخشش خود در پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی حالا انتظارات را بالا برده و عموم مردم خواستار استمرار قوی‌تر آن دست کم در ماه مبارک رمضان بعدی هستند، همین امر ضرورت تشکیل یک موج نخبگانی اندیشه‌ورز را دو چندان می‌کند تا بتواند ضمن انتقال اولویت‌ها و معرفی چهره‌ها به دست‌اندرکاران برنامه غایت مطلوب فوق‌الذکر محقق سازد.

نگارنده در این راستا در حد بضاعت اندک خود پیشنهاداتی را ارائه می‌کند:

۱- شکل دادن جریان رسانه‌ای پر دامنه و پرونده ویژه در قالب برنامه‌های گفت‌وگو محور رسانه ملی نهادهای فرهنگی کشور و خبرگزاری‌ها به ویژه ایکنا  جهت نقد منصفانه و ارائه راهکار در ارتقای کمی و کیفی برنامه محفل.

2- جمع‌بندی‌ آرا و پیشنهادات مردمی به عنوان مهم‌ترین بازوی حمایتی برنامه و اعمال آن‌ها در توازن با آرا نخبگان فرهنگی و قرآنی.

3- دست نزدن به ترکیب برنده تا حد امکان و استمرار برنامه با گروه سازنده فعلی.

4- استفاده از ظرفیت برنامه در معرفی ایده‌پردازان موفق و روزآمد در عرصه تفسیر و ترجمه و معارف قرآنی خصوصاً در حوزه کودکان نوجوانان و جوانان.

5- معرفی هنرمندان قرآنی در عرصه‌های مختلف.

6- تأکید بیشتر بر معرفی منشدین دینی و قرآنی و آثار آن‌ها به‌عنوان یک ظرفیت پر مخاطب در جذب جوانان و نوجوانان مانند آثار که در برنامه عصر جدید ظرفیت بالای خود را نشان داد و کاملاً با هویت قرآنی و دینی برنامه محفل نیز هماهنگ است.

7- استفاده از ظرفیت برنامه در معرفی قاریان به نام جهان اسلام به ویژه قاریان عصر طلایی مصر و پخش فرازهای صوتی و تصویری آن‌ها در برنامه که کمک زیادی به ذائقه‌سازی تلاوت و میل مردم به استماع مستمر قرآن کریم خواهد داشت.

8- استفاده از قاریان برجسته مصری که خوشخوان و خوش اخلاق و جوان پسند باشند در کسوت میزبانان برنامه افرادی مانند طه عبدالوهاب شیخ عصفور محمود شحات عبدالفتاح طاروطی.

9- استفاده از ظرفیت برنامه در معرفی موسسات تألیفات تفاسیر جلسات و نرم‌افزارهای قرآنی در حوزه‌های ترجمه و تفسیر و روخوانی و روانخوانی و تجوید.

10- تشکیل دبیرخانه دایمی و گروه‌ اندیشه‌ورز نخبگانی جهت دریافت نظرات و معرفی سوژه‌های متناسب.

11- طرح گزینش فرازهای برتر قرآنی مصری و ایرانی  از طریق آرا مردمی به صورت پیامکی‌‌ در هر برنامه.

12- پخش کلیپ‌های منتخب را قرآنی نوآورانه با محوریت قطعات ارسالی نونهالان و نوجوانان که با همراهی خانواده و در فضای خانه یا طبیعت و... ضبط شده است.

13- پخش سکانس‌هایی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نام‌آشنا به همراه تلاوت آیات هم مضمون.

14- معرفی نخبگان قرآنی به ویژه نونهالان و نوجوانان از سر تا سر جهان اسلام.

15- تکرار منتخب برنامه در طول سال در شبکه‌های سه و قرآن توصیه می‌شود پخش قسمت‌های جدید بنا به درخواست‌های بسیار زیاد مردمی می‌تواند یک‌بار در هفته استمرار یابد.

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز

انتهای پیام
captcha