خانه‌های میراثی اطراف حرم شاهچراغ(ع) در اختیار هنرمندان قرار گیرد
کد خبر: 4137077
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
استاندار فارس:

خانه‌های میراثی اطراف حرم شاهچراغ(ع) در اختیار هنرمندان قرار گیرد

ایمانیه با اشاره به خانه‌های میراثی در اطراف حرم شاهچراغ(ع) در شیراز، گفت: پیشنهاد می‌شود وزارت ارشاد تعدادی از این منازل را خریداری کرده و در اختیار هنرمندان قرار دهد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، شامگاه جمعه، 8 اردیبهشت‌ در آیین اختتامیه هفته فرهنگی بزرگداشت سعدی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جوار آرامگاه شیخ اجل سعدی برگزار شد، سعدی را افتخار تمام ایرانیان و استان فارس و شیرازی‌ها دانست و گفت: اردیبهشت‌، ماه شیراز است.

وی با بیان اینکه بین کلان‌شهرها تنها شهری که حتی یک روز هم روز آلوده در سال گذشته نداشته است، شیراز بوده است، افزود: در تاریخ آمده است که شیراز 5 هزار هکتار باغات داشته است و در گذر زمان به یک هزار هکتار کاهش پیدا کرده است اما شهردار شیراز قول مساعد داده‌اند تا طی 10 سال آینده وسعت باغات شیراز به همان 5 هزار هکتار بازگردد.

ایمانیه در ادامه با اشاره به وضعیت تالار مرکزی شیراز اظهار کرد: امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم تالار مرکزی شیراز به بهره‌برداری برسد و نمای آن به شکل نما و معماری ایرانی اسلامی باشد تا جزو بناهای دوران انقلاب اسلامی همواره بدرخشد.

احداث کتابخانه مرکزی شیراز

استاندار فارس با بیان اینکه طی دو روز اخیر کلنگ احداث کتابخانه مرکزی شیراز به زمین زده شد، افزود: بنا شد تأمین اعتبار این پروژه یک سوم توسط استانداری و یک سوم شهرداری شیراز به عهده گرفت و یک سوم مابقی آن هم درخواست می‌شود در سفر دوم دولت مصوب شود.

وی با یادآوری اینکه کتابخانه شهید دستغیب در سال 1303 با همت مردم و خیران شیراز ساخته شد، افزود: به زودی بازسازی این کتابخانه تمام خواهد شد زیرا این کتابخانه یک نوستالژی برای مردم فرهنگ‌دوست شیراز و استان فارس است.

ایمانیه همچنین خواستار همکاری وزارت ارشاد در بازسازی تالار حافظ شد و گفت: تأمین اعتبار این کار به صورت 50، 50 توسط استانداری و ارشاد انجام شود.

استاندار فارس با اشاره به وضعیت تالار ابوریحان شیراز نیز گفت: شهرداری شیراز قول مساعد داده‌اند تا در راستای بازسازی این تالار و اطراف آن اقدامات خوبی انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه در پروژه‌های احداث مجتمع‌های مسکونی طرح جهشی مسکن، احداث کتابخانه، مسجد، مدرسه، درمانگاه و پاسگاه نیروی انتظامی را الزام کردیم، گفت: کتابخانه‌های عمومی چند شهرستان استان فارس هنوز تکمیل نشده‌اند و از وزیر ارشاد درخواست می‌شود در بحث تأمین اعتبار آنان، استان را یاری دهند.

ضرورت تعریف بسته‌های حمایتی هنر و فرهنگ

ایمانیه همچنین خواستار همکاری وزارت ارشاد در ارتباط با رفع مشکلات راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی زاگرس در استان شد و گفت: تعدادی خانه‌های میراثی در اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز وجود دارد که پیشنهاد می‌شود وزارت ارشاد تعدادی از این منازل را خریداری کرده و در اختیار هنرمندان قرار دهند و هر کدام از آنان خانه‌ای برای هنرمندان قشرهای مخلتف شود. با انجام این کار منازل میراثی هم آسیب نخواهند دید و از سوی دیگر هنرمندان برجسته استان فارس هم به خوبی دیده می‌شوند و در بحث گردشگری هم مؤثر خواهد بود، علاوه بر این‌ها پیشنهاد می‌شود در شورای فرهنگ عمومی بسته‌های حمایت از فرهنگ و هنر دانشگاه‌های استان تعریف شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در دانشگاه‌ها آنقدر کمبود اعتبار وجود دارد که مجبور هستند بیشتر به مباحث عادی آموزشی و پژوهشی بپردازند و بعضاً کم پیش می‌آید که به مباحث فرهنگی و هنری پرداخته شود لذا پیشنهاد می‌شود بسته حمایتی از حوزه هنر و فرهنگ کانون‌های فرهنگی دانشجویی از سوی وزارت ارشاد تعریف شود.

ایمانیه همچنین خواستار تعریف بسته‌های حمایتی وزارت ارشاد از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و مباحث دانش‌آموزی شد و گفت: با توجه به تأییدیه رهبر معظم انقلاب از کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت»، لذا از وزارت ارشاد درخواست می‌شود تا اسپانسر اصلی این کنگره باشد.

استاندار فارس در ادامه با بیان اینکه اخیراً شورای فضای مجازی با مدیریت ارزشمندی در استان تشکیل شده است که امیدواریم بتواند الگوی برای سایر استان‌ها باشد، گفت: وزیر کشور نیز در این زمینه پیشنهاد داده‌اند که چنین شورایی به کل کشور تسری یابد. علاوه بر این‌ها پیشنهاد می‌شود تا خانه هنرمندان تبدیل به نمایشگاهی برای فروش محصولات هنرمندان شود تا هنرمندان به ادامه و گسترش هنر خود تشویق شوند و برای این کار نیاز به حمایت وزارت صمت هم داریم.

اجازه نابودی را به روزنامه‌ها نمی‌دهیم

ایمانیه در ادامه با اشاره به مشکلات روزنامه‌ها نیز گفت: نباید اجازه نابودی روزنامه‌ها در عصر جدید دهیم و فضای مجازی نباید باعث شود که روزنامه‌های کشوری و محلی از بین بروند لذا باید حمایت ویژه‌ای از آنان انجام شود.

استاندار فارس همچنین پیشنهاد تعریف بسته حمایتی از شعرا و هیئت های مذهبی که نقش بزرگی در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی دارند، از سوی وزارت ارشاد داد و افزود: حاضریم از تبصره‌های خود مثل 16 و 18 هم در این مباحث و هم بحث‌های تولید نوشت‌افزار و پوشاک اسلامی حمایت کنیم.

وی با اشاره به مسئله عفاف و حجاب نیز گفت: زحمت مباحث ایجابی حجاب و عفاف را به وزارت ارشاد می‌دهیم که البته در استان هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود. این حرف درستی است که در بحث ایجابی باید قوی‌تر از قبل ظاهر شویم البته مباحث سلبی هم سر جای خود با قوت باقی است.

ایمانیه خواستار برندسازی حافظ، سعدی و ملاصدرا از سوی وزارت ارشاد شد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های متنوع در رشته‌های مختلف هنری مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، خاتم‌سازی و... بسیار مورد استقبال جوانان قرار می‌‎گیرند.

استاندار فارس در پایان با بیان اینکه تمام این موارد نیازمند اعتبارات شایسته مالی است که بحمد الهی لایحه جامع حمایت از فرهنگ و هنر نیز توسط دولت تعریف شده است، ابراز امیدواری کرد: امسال بهترین سال حمایت فرهنگ و هنر در استان فارس و کشور باشد.

انتهای پیام
captcha