در نشست فرماندار شیراز با فعالان قرآنی چه گذشت
کد خبر: 4134818
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

در نشست فرماندار شیراز با فعالان قرآنی چه گذشت

به منظور شنیدن دغدغه‌ها، مشکلات و درخواست‌های مسئولان مردمی فعالیت‌های قرآنی شیراز نشستی با همکاری ایکنا با حضور فرماندار در فرمانداری شیراز برگزار شد.

نشست فرماندار شیراز با فعالان قرآنیبه گزارش ایکنا از فارس، نشست فرماندار شیراز با جمعی از مسئولان مردمی فعالیت‌های قرآنی در سطح این کلان‌شهر امروز، 28 فروردین‌ با همکاری خبرگزاری ایکنا در محل فرمانداری شیراز برگزار شد.

لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز در این نشست گفت: در هفته گذشته بازدیدی از نمایشگاه قرآن و عترت فارس داشتیم که  تعدادی از کانون‌های قرآنی درخواست برپایی نشست مشترکی داشتند تا دغدغه‌های آنها را بشنویم. بنا شد تا هماهنگی این کار را خبرگزاری ایکنا انجام دهد که این کار انجام شد.

کمبود قرآن در جلسات دائمی مساجد

حجت‌الاسلام علی محمدپور، نماینده کانون‌های مساجد فارس در این نشست گفت: در سطح کانون‌های مساجد طرح تلاوت نور به صورت روزانه اجرا می‌شود و در برخی از مساجد هم جلسات هفتگی قرآن برگزار می‌شود اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی جلسات کتاب قرآن ندارند، جمعیت بالایی مخاطب دارند اما به تعداد آنان قرآن ندارند.

وی با بیان اینکه هزینه تأمین کتاب قرآن برای جمعیت مخاطب جلسات بسیار بالاست، گفت: متأسفانه چندین سال است که حتی یک قرآن از سوی ارشاد یا تبلیغات اسلامی به مساجد اهدا نشده است یا اینکه حداقل می‌توان تخفیفی برای خرید کتاب قرآن برای این جلسات قائل شد.

احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس در پاسخ به این قضیه گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یکی از مراکز توزیع قرآن است اما ما طی دو سه سال اخیر حتی یک جلد کتاب قرآن هم از تهران دریافت نکردیم و هیچ سهمیه‌ای به ما اختصاص نیافته است و به طور کلی چند سال است که وزارت ارشاد اصلاً قرآن چاپ نکرده است. البته لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر کسی به ما برای تأمین قرآن مراجعه نکرده است وگرنه ما خودمان قرآن تهیه کرده و به آنان اعطا می‌کردیم.

امین امیری، نماینده اداره قرآن تبلیغات اسلامی فارس نیز در این زمینه گفت: در سال‌های گذشته از طریق تهران قرآن به صورت رایگان یا سوبسیدی به استان‌ها ارائه می‌شد و هم با توجه به درخواست‌ها قرآن‌ها را توزیع می‌کردیم اما بعد از آن بنا شد تا هر مجموعه‌ای که نیاز به قرآن دارد، اعتبار یک میلیون تومانی پرداخت کند و تهران هم دو برابر این مبلغ را ارسال می‌کرد اما همین هم در سه چهار سال اخیر انجام نشده است.

فرماندار شیراز هم در پاسخ به این قضیه گفت: اداره ارشاد اسلامی باید پیگیر قضیه تأمین کتاب قرآن باشد و اینکه بگویند سهمیه‌ای به استان فارس داده نشده است، پاسخ قانع‌کننده‌ای نیست.

اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس هنوز دفتری ندارد

حجت‌الاسلام خدابخش سجادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت فارس نیز در این نشست گفت: یکی از معضلات ما این است که اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس هنوز دفتری ندارد البته سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی واگذاری اتاقی به عنوان دفتر به اتحادیه است اما اتحادیه می‌خواهد استقلال داشته باشت.

وی با بیان اینکه به سراغ شورای شهر و امام جمعه رفتیم و درخواست کردیم تا مؤسساتی که مجوز می‌گیرند، درصدی بودجه هم برای کارهای فرهنگی بگیرند، گفت: باید کارگروه آموزش قرآن در مقاطع پیش‌دبستانی و مدرسه تخصصی قرآن تشکیل شود.

سجادی همچنین از عدم توزیع متوازن بودجه میان مؤسسات قرآنی گلایه کرد و افزود: چرا وزارت ارشاد بودجه‌های قرآنی را تنها به مؤسساتی می‌دهد که طرح رحله اجرا کنند در صورتی که هر مؤسسه عملکرد و فعالیت متفاوتی دارد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در شیراز در بخش تربیت مدرس قرآن کمبود داریم، گفت: پیشنهاد می‌شود در طرحی که اخیراً استانداری در دستگاه‌ها برای آموزش قرآن اجرا می‌کند، از ظرفیت مؤسسات قرآنی استفاده شود و هر مؤسسه‌ای بتواند برای ادارات دوره برگزار کند.

وی همچنین پیشنهاد داد تا طرح‌های پژوهشی قرآنی در مساجد و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با توجه به نیازهای روز و منویات رهبر معظم انقلاب اجرایی شوند و سپس ادامه داد: پیشنهاد می‌شود تا هر سال فرماندار شیراز با قرآنیان نشست و دیدار داشته باشند تا بتواند درخواست‌ها و دغدغه‌های آنان را از نزدیک بشنود.

مشکل مالیات اماکن مؤسسات را حل می‌کنیم

لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز نیز در خصوص موارد مطرح شده گفت: می‌توان از فضای یک مسجد برای دفتر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استفاده کرد. اما در بحث بودجه باید به این سؤال پاسخ داده شود که چقدر اعتبار برای یک سال فعالیت‌های قرآنی شیراز کفایت می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی مدیرعامل اتحادیه نیز گفت: طرح درخواست تخصیص ساعاتی از فرهنگسراها برای برگزاری کلاس‌های قرآن مؤسسات قرآنی را به ما ارائه دهید.

شیبانی همچنین گفت: طرح مالیات به خانه‌های خالی شامل طبقات دوم و حتی طبقه دهم یک منزل هم نمی‌شود اما ما می‌توانیم با اداره دارایی هماهنگ کنیم تا حتی یک ریال مالیات هم از این اماکنی که برای مؤسسات و هیئات مذهبی است، دریافت نکنند.

فرماندار شیراز با بیان اینکه علاوه بر این‌ها آماده حمایت از افرادی هستیم که بخواهند بخشی از منزل خود را به مباحث قرآنی اختصاص دهند، گفت: در بحث تعرفه آب، برق و گاز مؤسسات قرآنی هم باید از ادارات آنان پرسید که چرا اینگونه است.

وی با تصریح اینکه آماده حمایت مالی از مؤسسات و محافل و جلسات قرآنی هستیم، افزود: باید بررسی شود سهم ما از حمایت مالی فعالیت‌های قرآنی در شیراز چقدر است.

رضوان سهرابی، مدیر مؤسسه کوثر شیراز نیز در این نشست گفت: مسئولان جلسات هفتگی قرآن در مساجد، جایی را برای برگزاری فعالیت خود دارند اما برخی از مؤسسات حتی مکانی برای فعالیت ندارند. به عنوان مثال مؤسسه ما در پارک فعالیت می‌کند و برای یافتن مکان به سراغ مساجد مختلف رفتیم ولی کسی همکاری نکرد. آیا این زیبایی دارد که مؤسسه قرآنی در پارک فعالیت کند.

وی با بیان اینکه پیش از این‌ها در یکی از مساجد فعالیت می‌کردیم اما مسجد ادامه فعالیت ما را تأیید نکرد، گفت: مدتی هم در یکی از بقاع متبرکه فعالیت می‌کردیم که اوقاف مانع شد و تأکید داشت که نباید تابلوی مؤسسه نصب شود.

تمام بودجه‌های قرآنی صرف مؤسسات نمی‌شود

مریم میرزاده، مدیر مؤسسه نورالمبین نیز در این نشست گفت: مؤسسات نه از کانال اتحادیه و نه ارشاد و نه تبلیغات اسلامی حمایت می شوند و بودجه آنچنانی ندارند، پس اینگونه نیست که بودجه‌های قرآنی تنها به مؤسسات اختصاص می‌یابند.

وی با بیان اینکه اگر برنامه قرآنی مدارس از طریق مؤسسات به روز شوند، کار بسیار خوبی می‌شود، افزود: تنها حمایت مالی نمی‌خواهیم بلکه باید مسائل دیگر از قبیل تجهیزات و مکان هم را مورد توجه قرار داد.

میرزاده با تصریح اینکه حتی یک اتاق برای اتحادیه خود نداریم و از راهی می‌رویم جواب نمی‌گیریم، گفت: امروزه که دشمنان تلاش‌های زیادی برای از بین بردن باورهای دینی مردم می‌کنند، باید به مؤسسات قرآنی بیش از این‌ها توجه کرد.

شرکت بیش از 300 نفر در طرح رحله

حجت‌الاسلام محمدمهدی همتی، مدیر مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن آل یاسین شیراز وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان هم در این نشست به معرفی فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: در شیراز بیش از 300 نفر در طرح رحله سال گذشته این مدرسه شرکت کردند که قریب 30 نفر از آنان جذب مدرسه شبانه‌روزی شده و مشغول حفظ کل قرآن کریم هستند.

امین امیری، نماینده تبلیغات اسلامی فارس در ادامه این نشست با بیان اینکه برخی از جلسات هفتگی قرآن به دلیل عدم حمایت مساجد تعطیل شده‌اند، گفت: عمده مشکل مؤسسات قرآنی از زمان شیوع کرونا به وجود آمد که هزینه‌های زیاد پرداخت اجاره بها آنان را زمین‌گیر کرد و باعث شد که در تأمین هزینه‌های خود بمانند.

وی تأکید کرد: رسالت سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی فعالیت‌های قرآنی است و صرفاً حمایت مادی نیست. گرچه قبلاً این کار انجام می‌شد اما مبلغ بسیار کم بود که بتوان کار خاصی انجام داد در همین راستا به مؤسسات قرآنی پیشنهاد دادیم تا در کنار کار قرآنی که انجام می‌دهند یک کارآفرینی برای داشتن منبع درآمد داشته باشند که برخی‌ها آن را انجام دادند و برخی دیگر نتوانستند.

امیری با بیان اینکه در کل استان اگر بخواهیم آمار داشته باشیم شاید تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآن فعال به 100 مورد هم نرسد، گفت: استارت جلسات خانگی قرآنی از سازمان دارالقرآن بود که بعد از آن بحث شبکه‌سازی این جلسات مطرح شد و در نهایت کار تحویل جامعه قرآنی عصر شد.

فرماندار شیراز هم در ادامه این نشست گفت: برای مواردی که مطرح شده است از جمله اینکه جلسات مؤسسات را به مساجد ببریم باید طرح ارائه شود ولی باید جلسات دیگری هم برگزار کنیم و قطعاً این جلسه ادامه خواهد داشت.

برای تبلیغات به همکاری صداوسیما نیاز داریم

نجمه مؤمن، مسئول جامعةالقرآن بخش بانوان شیراز نیز در این نشست ضمن معرفی فعالیت‌های مؤسسه متبوع خود گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ حافظ قرآن در این مرکز در شیراز تربیت کردیم اما مشکل اینجاست که مؤسسه ما تبلیغات گسترده ندارد و نیاز به همکاری صدا و سیما برای این کار داریم.

وی با بیان اینکه نیاز به حمایت مالی داریم، گفت: پتانسیل خوب قرآنی در شیراز وجود دارد که برای شکوفا شدن و استفاده از این پتانسیل باید حمایت مالی وجود داشته باشد. ضمن اینکه ما آمادگی همکاری با آموزش و پرورش و گروه نوجوانان و جوانان را داریم.

سمیه زارع، مسئول واحد خردسالان جامعةالقرآن شیراز نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در خصوص تبلیغات است. با توجه به اینکه فعالیت ما با کودکان و خردسالان است، تاکنون بازخوردهای خوبی از این کار داشته‌ایم و می‌توانیم حتی نتیجه کار خود را در صدا و سیما نشان دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد بازخورد مثبت از فعالیت‌های خود برای کودکان داشته‌ایم، گفت: ما در ایام شیوع کرونا هم تعطیل نبودیم و مربیان قرآن ما تلاش زیادی برای آموزش قرآن به کودکان داشتند اما به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم برنامه جامعی داشته باشیم.

فرماندار شیراز نیز در پاسخ به این موارد گفت: شاید اشکال از مؤسسه مرکزی جامعةالقرآن باشد که هیچ تبلیغی در شیراز برای این مؤسسه انجام نمی‌شود اما ما در استان و شهرستان آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام
captcha