جای خالی برخی از متولیان قرآنی در نمایشگاه قرآن فارس
کد خبر: 4131858
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

جای خالی برخی از متولیان قرآنی در نمایشگاه قرآن فارس

نمایشگاه قرآن فارس شب گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌ها در حالی آغاز به کار کرد که جای خالی برخی از متولیان امور قرآنی بسیار محسوس بود.

نمایشگاه قرآن فارس، ماه رمضانبه گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن فارس شب گذشته، 16 فروردین به‌همت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در محل دائمی نمایشگاه‌ها در حالی آغاز به کار کرد که جای خالی برخی از متولیان امور قرآنی بسیار محسوس بود.

قرار بود که مراسم افتتاحیه ساعت 15 و بعد از آن ساعت 17 برگزار شود اما به دلیل اینکه بنا بود استاندار فارس در این مراسم حضور یابد، این مراسم به ساعت 20 به تعویق افتاد. گرچه عملاً نمایشگاه از همان ساعت 15 آغاز به کار کرد و بازدیدکنندگانی از همان ساعات ابتدایی در نمایشگاه حضور یافتند.

برپایی نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان سنت حسنه‌ای است که هر ساله در نقاط مختلف کشورمان از جمله فارس دنبال می‌شود که عمدتاً متولی آن در استان فارس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بوده است و این نمایشگاه در سال گذشته در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و سایر نهادهای قرآنی برگزار شد لذا انتظار می‌رفت که نمایشگاه امسال هم مانند سال‌های گذشته رونق خوبی به لحاظ حضور متولیان امور قرآنی داشته باشد اما چنین نشد.

جای خالی متولیان امور قرآنی نظیر اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس و سازمان تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه قرآن فارس کاملا مشهود بود، گرچه در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس که هفته گذشته با موضوع نمایشگاه قرآن به میزبانی ارشاد فارس برگزار شده بود، نماینده‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشت و حتی شب گذشته مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس هم از نمایشگاه بازدید کرد، اما طبق پیگیری‌هایی که خبرنگار ایکنا از متولیان برپایی نمایشگاه داشت، جالی خالی آنان اعلام شد.

پیگیری‌ها نشان داد که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و استانداری فارس در بحث هماهنگی با دستگاه‌ها برای حضور در نمایشگاه قرآن و همچنین برپایی نشست هماهنگی و پیگیری حضور مسئولان و... همکاری داشته است اما چنین انتظاری هم از سایر متولیان قرآنی می‌رود.

نمایشگاه قرآن امسال همراه با دو نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و حج و زیارت برپا شده است و همین مسئله باعث شده است تا غرفه‌های مربوط به حرم‌های اهل بیت(ع) نظیر حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) که یکی از زیبایی‌های هر ساله نمایشگاه قرآن فارس است، در سالن دیگر نمایشگاه برپا شود و نمایشگاه قرآن تنها با حضور گروه‌های فرهنگی و مذهبی و برخی مؤسسات قرآنی و همچنین کانون‌های قرآن و عترت برخی از دانشگاه‌ها برپا شود.

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شیراز، آموزش و پرورش فارس، اتحادیه تعاونی زندانیان فارس، اتحادیه صنایع دستی برای ارائه هنرهای قرآنی و همچنین گروه‌های آموزش کودکان از جمله نهادهایی هستند که همواره حضور پررنگی در نمایشگاه قرآن فارس دارند.

دانشگاه شیراز امسال در قالب ارائه و نمایش آثار برگزیده کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در این نمایشگاه حضور یافت که با توجه به آثار هنری ارائه شده، حضور فاخری بوده است.

نمایشگاه قرآن در سالن نرگس، نمایشگاه حج و زیارت در سالن بهار و نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی در سالن سرو محل دائمی نمایشگاه‌های فارس برپا شده است که ساعت بازدید نمایشگاه که تا 19 فروردین ادامه دارد از ساعت 15 تا 21 اعلام شده است.

روز گذشته مسئولانی نظیر استاندار فارس، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس و مدیرکل زیارتی این معاونت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، مدیرکل حج و زیارت فارس و مسئول بعثه این سازمان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس و برخی از مدیران کل استانداری فارس از نمایشگاه قرآن بازدید کرده و یا در مراسم افتتاحیه شرکت کردند که حضور آنان در نخستین روز نمایشگاه جای دلگرمی بود.

حضور پویش «ستاره‌های زمین» در نمایشگاه

در این نمایشگاه غرفه‌ای به پویش جلسات خانگی قرآن با عنوان «ستاره‌های زمین» به جامعه فرهنگی قرآنی عصر استان فارس اختصاص یافته است که قرآن‌دوستان می‌توانند از این فرصت برای شرکت در این پویش ملی استفاده کنند.

در نمایشگاه امسال خبرگزاری ایکنا هم با شرکت نمایشگاه‌ها برای هماهنگی با جامعه قرآنی همکاری داشته و دارد و این جای بسی خرسندی است که وقتی از برخی از قرآنیان برای حضور در نمایشگاه با عنوان قرآن دعوت می‌شود، استقبال گرمی می‌کنند و همواره پای کار خدمت به کتاب خدا ایستاده‌اند.

آنچه که امسال در نمایشگاه قرآن بیشتر به چشم می‌آید، حضور کمرنگ مؤسسات قرآنی است که با توجه به اهمیت جایگاه فعالیت‌های قرآنی مردمی انتظار می‌رود که مؤسسات از این فرصت برای معرفی خود استفاده کنند، گرچه مؤسسه بیت‌الاحزان و چند مؤسسه دیگر در نمایشگاه حضور دارند اما انتظارات برای حضور گسترده مؤسسات بیش از این‌هاست و پیگیری‌های ایکنا حاکی از آن است که هنوز برخی غرفه‌های نمایشگاه خالی هستند و می‌توان از ظرفیت مؤسسات برای پر کردن آن‌ها استفاده کرد.

طبق اعلام متولیان برگزاری نمایشگاه قرآن در سطح شهر شیراز با همکاری شهرداری بیش از 10 بیلبورد شهری در نقاط مختلف شهر و بر روی پل‌های هوایی برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن نصب شده است و صدا و سیما هم کار اطلاع‌رسانی نمایشگاه را انجام داده است، پس اطلاع‌رسانی تا حدی انجام شده است اما انتظار می‌رود که متولیان قرآنی حداقل با ارسال پیامک به جامعه قرآنی و مؤسسات قرآنی از آن‌ها برای حضور و بازدید از نمایشگاه قرآن دعوت به عمل آورند زیرا نمایشگاه قرآن متعلق به تمام جامعه قرآنی است.

این دومین سالی است که نمایشگاه قرآن فارس در محل دائمی نمایشگاه‌ها برپا شده است که با توجه به امکانات فراهم شده در آن، جای مناسبی برای برپایی نمایشگاه قرآن است البته اهتمام ویژه مسئولان شرکت نمایشگاه‌ها هم برای برپایی این نمایشگاه جای قدردانی دارد.

زهرا عسکری

انتهای پیام
captcha