فلسفه روزه‌داری در قرآن
کد خبر: 4129915
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه تبیین کرد

فلسفه روزه‌داری در قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی به تشریح و تبیین ریشه‌های قرآنی روزه‌داری در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: روزه‌داری در فرهنگ قرآن کریم جزو واجباتی است که نه تنها بر مسلمانان بلکه بر همه اقوام و ملل فرض شده بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرار رسیدن ماه رمضان با اشاره به «ریشه‌های قرآنی روزه‌داری» این ماه مهم دین اسلام، گفت: روزه‌داری در فرهنگ قرآن کریم جزو واجباتی است که نه تنها بر مسلمانان بلکه بر همه اقوام و ملل فرض شده بود چراکه خدای متعال در آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان‌گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید».
 
وی به دلایل واجب شدن روزه در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: یکی از آثار و خواص روزه‌داری از منظر قرآن کریم این است که شخص روزه‌دار با ترک برخی از حلال‌های خداوند از اذان صبح تا اذان مغرب تقوا پیشه کند تا اراده و خویشتن‌داری خود را تقویت سازد.
 
استوار میمندی ادامه داد: انسانی که تمرین خویشتن‌داری می‌کند خود به خود تمرین تقوا را انجام می‌دهد تا سرسختی خود را مقابله با محرمات الهی بالا ببرد و خود را دچار معصیت نکند.
 
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به وجود احکام روزه‌داری در قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه‌های متعدد قرآن کریم همان‌طور که روزه‌داری را واجب کرده، برای بیماران و مسافران دستور دیگری می‌دهد تا بعد از اتمام دوره بیماری قضای روزه خود را به‌جای آورد و کهنسالان  و کسانی که توان روزه‌داری را ندارند به مساکین و نیازمندان فدیه دهند.
 
وی با بیان اینکه نزول قرآن کریم یکی دیگر از ویژگی ماه مبارک رمضان است، اضافه کرد: قرآن که مایه هدایت بشر است در ماه رمضان طبق آیه 183 سوره مبارک بقره نازل شده است بنابراین هرکس که می‌خواهد ماه رمضان و کتاب خدا را درک کند باید روزه‌داری را پیشه کند.
 
این استاد حوزه افزود: برخی از افراد عنوان می‌کنند که واجب کردن روزه‌داری برای این است که خداوند می‌خواهد بشر را به سختی بیندازد در صورتی که با تفکر در فواید روزه متوجه عمق توجه خداوند و آسان‌گیری به بنده خود می‌شویم بنابراین روزه‌داری فواید بسیاری دارد و خداوند متعال نمی‌خواهد بنده خود را به سختی دچار کند.
 
وی با بیان اینکه یکی از فواید بسیار مهم روزه سلامت جسم و بدن انسان است، گفت: انسان در هنگام روزه‌داری حال فقرا را درک می‌کند و به یاد آنهاست؛ سختی روز محشر که گرسنگی و تشنگی همراه است در ذهن فرد روزه‌دار مجسم می‌شود باورمندی روزه‌دار به معاد تقویت می‌شود.
 
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، کسب اراده قوی در ترک محرمات با روزه‌داری را یکی دیگر از دستاوردهای روزه برای انسان دانست و اظهار کرد: روزه‌داری برای این است که مؤمنین خدا و احکام الهی را بزرگ بشمارند. روزه مخصوصاً در ماه مبارک رمضان یکی از فرائض الهی در کنار نماز، جهاد، حج و غیره است و از واجباتی است که ریشه قرآنی دارد و قرآن ما را توصیه به انجام آن می‌کند.
انتهای پیام
captcha