کارگروه متمرکزی برای ساماندهی آرامستان دارالسلام شیراز تشکیل شود
کد خبر: 4127743
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳

کارگروه متمرکزی برای ساماندهی آرامستان دارالسلام شیراز تشکیل شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه آرامستان تاریخی دارالسلام دارای یک طرح جامع نبوده و هر واحدی از واحدهای شهرداری به ظن خود موضوع را پیش می‌برد، از شهرداری خواست کارگروه متمرکزی برای این امر مهم برقرار شود تا موضوع به صورت یکپارچه و با رعایت جمیع جوانب مورد رسیدگی قرار گیرد.

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 21 اسفندماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا با اشاره به وقایع دیپلماتیک اخیر در کشورمان گفت: به دولت مردمي و به‌ويژه به وزارت امور خارجه كشورمان تبريك ويژه‌اي دارم آن‌هم به مناسبت برقراري روابط ديپلماتيك بين ايران و عربستان از طريق تفاهم‌نامه امنيتي بين دو كشور با ميانجي‌گري دولت چين.

وی با تأکید بر اینکه دولت تلاش مضاعف خود را در استحكام و توسعه روابط ديپلماتيك و تجاري گسترده با كليه كشورهاي همسايه به‌ویژه حوزه خلیج همیشه فارس برقرار کند، افزود: ما و همسايگان مان داراي روابط تاريخي گسترده و عمیقی بوده و هستيم و قطعا خواهيم بود.

طاهری تصریح کرد: این روابط قادر است حوزه انرژی خلیج فارس را تا دریای مدیترانه و از آنجا به اروپا گسترش دهد و انقلابی را در تجارت جهانی سبب شود، البته اگر آمریکا و اسرائیل این اجازه را به منطقه غرب آسیا و اروپا بدهند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین گفت: فرد ملعونی به نام جمشيد شارمهد فرمانده گروهك تروريستي تندر يا انجمن پادشاهي ايران كه انجمني پادشاهي‌خواه، باستان‌گرا و اسلام‌ستيز است، دستانش به آلوده خون ده‌ها انسان کوچک و بزرگ بیگناه به شهادت رسیده در فاجعه حسینیه سیدالشهدای شیراز است و بر اساس مستندات متقن در دوم اسفند ماه سال جاري توسط قوه قضائيه به اتهام افساد في‌الارض به اعدام محكوم شده است لذا تقاضا داریم در خصوص اجرای حکم تردیدی نکرده و با مجازات وی دل قربانیان آن حادثه عظیم و خانواده معظم شهدا را در این خصوص شاد کنند.

وی ادامه داد: از قوه قضائیه درخواست داریم با هدف تعقيب بين‌المللي سایر متهمان پرونده جنایت تروریستی حسینیه سیدالشهدا(ع) شیراز که منجر به شهادت 14 تن از افراد بیگناه این دیار شد، به رسالت خود عمل کرده و با صدور اعلان قرمز براي رهبران اين گروهك تروريستي خارج‌نشين به پليس بين‌الملل اقدام کنند.

طاهری همچنین با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس گفت:‌ در خصوص موضوع مبتلا به این روزها با عنوان مسموميت دانش‌آموزان مدارس دخترانه، فرمایشات مقام معظم رهبری را به قوه قضاییه يادآوري كنيم تا ضمن شناسايي آمران و عاملان و مسببين اين عمليات رواني سهمگین كه سبب بروز وحشت در جامعه و خانواده‌های این ملت شده است ضمن معرفي علنی يكايك ايشان آن‌ها را به اشد مجازات غير قابل عفو و گذشت محکوم کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت قبرستان دارالسلام گفت: در موضوع قبرستان دارالسلام شیراز به شهردار یادآور می‌شود این آرامستان دارای یک طرح جامع نبوده و هر واحدی از واحدهای شهرداری به ظن خود موضوع را پیش می‌برد و در این بین توجه لازم به مطالبات مردمی و متدینین و به‌ویژه وابستگان به دفن شدگان رعایت نشده است. تقاضا دارد کارگروه متمرکزی برای این امر مهم برقرار شود تا موضوع به صورت یکپارچه و با رعایت جمیع جوانب مورد رسیدگی قرار گیرد. این ثروت ملی را نباید با بی توجهی یا کم توجهی بلااثر ساخت.

وی همچنین بر ضرورت خروج زندان عادل آباد از مکان موجود در شهر شیراز تأکید کرد و گفت: برای این امر لازم است با بهره‌گیری از تمام ظرفیت و استعدادها در دستگاه‌های استان محل کنونی به صورت محیط شهری به شهر شیراز اضافه شده و زندان جدید در خارج از شهر و با محلی که برای آن پیش‌بینی شده است احداث شود. شورا تمام قد آماده همکاری با شهرداری در این راستاست.

طاهری ادامه داد: مطالعات زمين‌شناسي و شناخت گسل‌های شیراز علی‌رغم مطالعات قبلی که به صورت جامع نبوده این بار به صورت جامع توسط مرکز مطالعات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری مشترک توسط شهرداری شیراز و اداره‌کل راه و شهرسازی استان فارس است که امیدواریم نتایج آن به زودی اعلام شود. از شهردار تقاضا دارد در این خصوص اهتمام لازم برای پیگیری آن را معمول دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد:‌ مطالعات جامع هیدرولوژی دشت شيراز مورد تصویب و دستور برای شهرداری بوده تا این مهم را از طریق مشاور ذیصلاح و با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول مدیریت کند تا یک‌بار برای همیشه در قالب یک مطالعات جامع همه دستگاه‌های مسئول تکالیف خود را برای رسیدگی به همه مسائل حوزه آب اعم از روان آب‌ها، آب‌های سطح‌الارضی و تحت‌الارضی در شیراز بدانند. در این خصوص از شهردار درخواست می‌شود تاکید و اهتمام ویژه داشته باشند.

وی همچنین گفت: در باب رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شیراز و اساسا در موضوع محروميت‌زدايي بارها تاکید کرده‌ایم، تا زمانی که نقشه ژئودیتای عناوین محرومیت‌های شهر شیراز و در اولویت اول همان 40 محله ی موصوف تهیه نشود و در انتشار عمومی قرار نگرفته و عموم مردم و متخصصین امر دقیقا ندانند چه چیزی محرومیت دیده شده و پروژه‌های مقابل آن‌ها برای رفع محرومیت کدام است و در چه زمان با کدام منبع و توسط چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شوند، کماکان در مسیر صحیح رفع محرومیت قرار نداریم. این فرآیند با استاندار نیز مذاکره شده و ایشان با تمام توان آمادگی همه نوع همکاری را دارند.

طاهری با بیان اینکه در زمان واحد حل مسئله‌های متعدد برای یک معاونت شهرداری نه تنها سخت بلکه ناممکن است و راهی به‌جز برون‌سپاری حل مسائل وجود ندارد، از شهردار درخواست کرد تهیه این نقشه و استقرار آن در سامانه‌های زمین داده یا ژئو دیتا را تسریع بخشیده زیرا وقت این شورا رو به پایان است. تنها در این فرآیند امکان گزارش دقیق همراه با درصد پيشرفت وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در خصوص برخی از جلسات غيرعلني شورا و محرمانه بودن مصوبات اخیرا سئوالاتی مطرح شده که قبلا هم تشریح کرده‌ایم و اکنون نیز از باب تنویر افکار عمومی مجدداً توضیح داده می‌شود، از آنجا که گاهی اوقات طرح یا لایحه از مبدأ توسط دستگاه یا نهاد تنظیم کننده با مهر طبقه‌بندی محرمانه وارد دستور شورا می‌شود به جهت رعایت قوانین جاری کشور رسیدگی به این نوع از موضوعات به صورت غیرعلنی بوده و مصوبات نیز در قالب محرمانه خواهند بود و این امر موضوع تازه‌ای برای شورای ششم نبوده و مسبوق به سابقه نیز است.

وی با تصریح اینکه هدف از بودجه‌بندي بر مبناي عملكرد، ايجاد ساختاري در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در باره منظم سازي تعهدات، تخصيص و كنترل منابع شهرداري بر اساس آثار عيني و پيامدهاي سنجش‌پذير است، افزود: اين مبنای صحیح برای تصمیم‌گیری در مورد تخصیص منابع اگر رخ ندهد و تبعاً اگر نتایج پيامدهاي مورد انتظار از آنچه از تخصیص بودجه بر آن تعيين شده است، سنجش پذير نشوند به جرأت مي‌گويم چون فرآيند بودجه‌ريزي بدون چنين مبنايي است موضوعيتي هم براي كنترل بودجه وجود نخواهد داشت.

طاهری بیان کرد: آشکار است زماني كه ارتباطي منطقي میان مبانی بودجه و نتایج عملکرد آن وجود ندارد، مبنايي براي پاسخگويي در مقابل استفاده از منابع و مديريت كيفيت آن هم نيست فلذا بهبود عملكرد هم معنای منطقی ندارد و علي‌الاصول نظارت بر اجرای عملیات تنها اثرات نقطه‌ای دارند و قادر به سنجش اثرات نظارت برنامه نیستند و به همين دليل فرق وجود يا عدم وجود مشوق‌ها نيز ديده و در سازمان حس نمي‌شود. اینکه چرا کسی تشویق می‌شود و کسی خیر و از همه مهم‌تر مردم و شهروندان به عنوان سرمايه انقلاب  اسلامی و كارفرماي اصلي نيز قادر به تشخيص صحیح عملكرد نيستند.

وی گفت: ‌مدتي است شهرداري شيراز در تلاش است تا نظامي را پياده‌سازي کند تحت عنوان ارزيابي عملكرد. اكنون يك سؤال علمي دارم، وقتي نظام بودجه‌ريزي و تخصيص بر مبنای عملکرد نیست، وقتی بودجه مبنای بهای خدمات ندارد، چه ارتباطی بین بهبود و عدم بهبود وجود دارد. بودجه یک جزیره است و عملکرد خود خوانده در شهرداری که احتمالا نیم نگاهی تحقیرآمیز به تحقق ارقام بودجه دارد نیز یکی از پارامترهای آن دیده شده‌اند. اينجا فرق بين كسي كه تلاش خود را براي بهبود عملكرد مصروف مي‌دارد با كسي كه تلاش ندارد در دو جزیره مختلف مورد محاسبه قرار می‌گیرد. شورا و شهرداری شیراز اگر به دنبال یک تحول اساسی است راهی به جز عبور از نظام بودجه‌ریزی موجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه این روزها مواجه با بروز و ظهور نقد و انتقاد در حوزه‌های متنوع مدیریت شهری و کشور هستیم، گفت: جدا از ضرورت شناخت شکلی و ماهوی موضوع نقد و ضرورت‌های آن که بی تردید اساس آن مایه استمرار حیات انقلاب اسلامی است اما بازخوانی فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه ضروری است.

وی یادآور شد: از نظر مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌ای، اهتمام به مسائل اساسی کشور و «نقد منصفانه» امری ضروری در مسیر حرکت جامعهی اسلامی به‌سوی آرمان‌ها است و مسئولان نیز باید ظرفیتِ شنیدن انتقادات، پاسخگویی و پذیرش نقد عالمانه را در خود ایجاد کنند. قیدهاي مهم در این میان، پایبندی همگان به سه ركن اصلي  «ضوابط شرعی و اخلاقی» و «پرهیز از هتک حرمت» و «تخریب» است.

انتهای پیام
captcha