«قیام برای خدا»،‌ مهمترین اصل قرآنی انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4121248
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

«قیام برای خدا»،‌ مهمترین اصل قرآنی انقلاب اسلامی است

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با تبیین ارکان انقلاب اسلامی گفت: «قیام برای خدا»، مهمترین اصل قرآنی انقلاب اسلامی ایران است.

محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنای فارس گفت: انقلاب اسلامی اصول و ارکانی برگرفته از قرآن کریم، سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) دارد که اولین اصل آن  قیام برای خدا بوده است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ آغاز گر قیامی برای خدا با همه مخاطرات و سختی‌های آن دوران بود و یاران خودش را با این اصل برای قیام دعوت کرد. اصل اخلاص در انقلاب اسلامی و حرکتی که به وجود آمد یکی از اسرار پیروزی انقلاب و تدام آن بوده است کما اینکه در دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف شاهد بروز این موضوع هستیم. خداوند متعال در آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا می‌فرمایند که بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین استوارمیمندی  با بیان اینکه برپایی قسط و عدالت دومین اصل قرآنی انقلاب اسلامی ایران است، اضافه کرد: انقلاب برای مبارزه با اختلاف طبقاتی، تبعیض و حکم فرمایی عدالت در جامعه برپا شد. قدم‌های بزرگی در این راستا برداشته شده است اما رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که ما تا نقطه مطلوب که تجلی عدالت علوی در جامعه است، کماکان فاصله داریم.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه افزود: در آیه هشتم سوره مبارکه مائده خداوند متعال می فرماید که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ  وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا  اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ: ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر (از هر عمل) است، و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است».

این کارشناس مذهبی اصل سوم انقلاب اسلامی ایران را استقلال امت اسلامی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست و تاکید کرد: این استقلال بدین معنی است که  وابستگی به کشورهای خارجی نباید در مراوده‌های جهانی برای کشور ما وجود داشته باشد کما اینکه در زمان حکومت ستم شاهی حاکمان کشور برای تصمیم گیری‌ها باید از سفارت خانه کشور‌های آمریکا و انگلستان اجازه می‌گرفتند و حق انعقاد قراردادهای بین‌المللی بدون اذن اجانب را نداشتند.

وی با اشاره به اینکه آیه ۱۴۱ سوره نسا خاستگاه تئوری اصل استقلال در مبانی انقلاب اسلامی است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به استقلال سیاسی رسیدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین استوارمیمندی با بیان اینکه استقلال اقتصادی نیازمند کار و تلاش دارد، تاکید کرد: طبق آیات قرآن کریم، کفار بر مومنان نباید تلسط داشته باشند و یکی از راه‌های آن اقتصاد است. بنابراین راهبرد انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد خودکفایی و قطع وابستگی بوده که تا حدود زیادی حاصل شده است.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه چهارمین اصل انقلاب را استکبار ستیزی و زیر بار ظلم نرفتن اعلام کرد و با اشاره به آیه 28 سوره آل عمران اظهار کرد: در این سوره مبارک خداوند متعال به پیامبر می‌فرماید که مومنان نباید کافران را هم پیمان بگیرند؛ متاسفانه امروز در بین دولت‌های اسلامی، اصل استکبار ستیزی بدلیل منافع و سود های کلان به فراموشی سپرده شده اما انقلاب اسلامی ایران با اهتمام به این اصل در مقابل آمریکا به عنوان یک استکبار جهانی ۴۴ سال ایستاده و از حقوق منافع مردم ایران و مسلمانان دفاع کرده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دین اسلام یک اصل مسلم دارد که آن دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است.  مردم فلسطین، مردمی هستند که بیش از ۸۰ سال از خانه‌های خودشان رانده و سرزمینشان غصب شده است. بنابراین امروز جلوه بارز مظلومان عالم هستند. خداوند متعال در آیه‌های ۳۹ و ۴۰ حج به این موضوع اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین استوارمیمندی با بیان اینکه حمایت مظلومان یک گفتمان قرآنی است، گفت: قدس به عنوان قبله اول مسلمانان و یکی از بخش‌های جغرافیای اسلام مورد تاخت و تاز استعمارگران قرار گرفت و انقلاب اسلامی از زمان پیروزی از مردم فلسطین حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه «جهاد و دفاع از کیان سرزمین» در آیات متعدد قرآن کریم همواره مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر مردم ما در ناملایمتی‌ها و سختی‌ها سربلند شدند به خاطر فرهنگ جهاد و شهادت بوده و دلیل ترس دشمنان به کشور نیز همین موضوع است. آیه ۹۵ سوره نساء نیز به همین موضوع اشاره می کند بنابراین یکی از اصول مهم در انقلاب اسلامی جهاد در راه خدا است.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، اجرای احکام الهی و احیای امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان اصل هفتم قرآنی انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی برای تثبیت و استقرار حاکمیت دین در جامعه روی کار آمد  تا احکام الهی را به عنوان آرمان مردم اجرا کند. خداوند متعال در آیه 110 سوره مبارکه آل عمران می فرماید که شما (مسلمانان حقیقی) نیکوترین امتی هستید که پدیدار گشته‌اید (برای اصلاح بشر، که مردم را) به نیکوکاری امر می‌کنید و از بدکاری باز می‌دارید و ایمان به خدا دارید. و اگر اهل کتاب همه ایمان می‌آوردند بر آنان چیزی بهتر از آن نبود، لیکن برخی از آنان با ایمان و بیشترشان فاسق و بدکارند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با پیروزی انقلاب بسیاری از مراکز فساد جمع شد و دشمن طی این سال‌ها با تهاجم‌های فرهنگی متعدد در صدد جلوگیری از اجرای احکام الهی بود اما ره آورد انقلاب عطر معنویت و اخلاق را در جامعه منتشر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین استوارمیمندی آیه 257 سوره مبارکه بقره را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: خداوند در این آیه ولایت خود را بر مومنان و ولایت شیطان را بر کافران مطرح می کند. استقرار ولایت خدا در زمین یکی از اصول انقلاب اسلامی بود تا حاکمیتی که در صدر آن خدا و ولی پرودگار باشد استقرار یابد.

بنابه گفته وی، انقلاب آمد تا ولایت خدا را در این سرزمین مستقر کند و خداوند متعال در سوره ۵۵ مائده می فرماید که ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ولایت فقیه در امتداد ولایت معصومین و رسول الله(ص) است، گفت: در عصر غیبت کبری فقهای جامع الشرایط اداره جامعه اسلامی را در دست دارند بنابراین ولایت فقیه نیز تا زمان ظهور امام عصر(عج) در امتداد ولایت خداوند بر روی زمین است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه آیه 103 سوره آل عمران بر اتحاد و وحدت بین مسلمانان تاکید دارد، افزود: دشمن همواره در ایران و سایر کشورهای اسلامی به دنبال اختلاف بین اقوام مختلف، مذاهب مختلف، ادیان آسمانی است بنابراین اتحاد ملی و انسجام اسلامی همواره یکی دیگر از اصول انقلاب است.

وی تصریح کرد: در آیه ۲۲ سوره لقمان خداوند متعال می‌فرماید که  هر کس روی تسلیم و رضا به سوی خدا آرد و نکوکار باشد چنین کس به محکم‌ترین رشته الهی چنگ زده است، و (بدانید که) پایان کارها به سوی خداست. انقلاب اسلامی عروه الوثقی قرن ۲۰ و ۲۱ بود که با رهبری ولی فقیه به راه خود ادامه می دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین استوارمیمندی در پایان سخنان خود تاکید کرد که امروز ایران به برکت انقلاب و اصول گرفته شده از قرآن مسیر پیشرفت و عزت خود را در حال پیمودن است.

انتهای پیام
captcha