دستور عفو رهبری آرامش و امنیت روانی به جامعه می‌بخشد
کد خبر: 4120026
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
غلامحسین کرباسچی:

دستور عفو رهبری آرامش و امنیت روانی به جامعه می‌بخشد

دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه عفو بسیاری از متهمان و محکومان حوادث اخیر کشور از سوی رهبر انقلاب، در جامعه آرامش و امنیت روانی ایجاد می‌کند، گفت: پس از مرحله عفو، باید به سمت اقدامات عملی و اصلاح حکمرانی حرکت کرد تا ریشه اعتراضات و نارضایتی‌های مردم خشکانده شود.

غلامحسین کرباسچی

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیام عفو رهبر معظم انقلاب نسبت به جمع زیادی از متهمان و محکومان حوادث اخیر کشور گفت: عفو همیشه پیام خوب و مثبتی برای جامعه دارد و یک نوع آرامش و امنیت روانی در جامعه ایجاد می‌کند و هیچکس از عفو و رأفت هیچوقت نگران نمی‌شود.

وی افزود: در واقع عفو و هرگونه گرایشی که نشان دهد مسئولان کشور از رهبری تا مسئولان عالی‌رتبه با معترضان مدارا دارند، پیام مثبتی به جامعه ارسال ‌کرده و جامعه را نسبت به ترمیم رابطه خود با مسئولان و حاکمیت امیدوار می‌کند.

تناسب اقدامات قوه قضاییه با دستور عفو

کرباسچی با تأکید بر اینکه این عفو در ادامه باید با اقدامات متناسب همراه شود، گفت: در قضایای چند وقت اخیر ریاست قوه قضاییه تلاش کرد در خصوص اعتراضات اخیر روش مدارا را دنبال کند و توصیه‌های زیادی هم به زیرمجموعه‌های خود ارائه داد که نمونه آن تلاش ایشان برای جلب موافقت رهبر انقلاب با عفو کلی متهمان و محکومان اعتراضات اخیر بود اما در زیر مجموعه قوه قضاییه بعضا برخوردهای دیگری می‌شود که نمونه آن بازداشت خانم خبرنگار فعال روزنامه ما (هم‌میهن) همزمان با انتشار دستور عفو رهبر انقلاب بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: این با توصیه‌ها و روش‌های مدنظر رئیس قوه قضاییه و تأکید آقای اژه‌ای بر حفظ کرامت انسانی و این عفو تناسب ندارد. لذا به اعتقاد من این رفتارها باید با دستور عفو اخیر رهبر انقلاب تناسب پیدا کند.

لزوم حرکت به سمت اصلاح حکمرانی

کرباسچی در ادامه با اشاره به اینکه پس از مرحله عفو و ایجاد فضای گفت‌وگو باید به سمت اقدامات اصلاحی عملی حرکت کرد، گفت: باید دید ریشه نارضایتی‌های مردم چیست. در واقع اگر قبول داریم نارضایتی‌هایی در بخش‌هایی از مردم وجود دارد و مردم اعتراضاتی دارند، چه آنهایی که در خیایان بودند و چه آنهایی که ناراضی بودند اما در خیابان حاضر نشدند، باید به سمت فهم این نارضایتی‌ها برویم.

دبیرکل سابق حزب کارگزاران در پایان اظهار کرد: شناخت این نارضایتی‌ها چندان دشوار نیست و حکومت برای فهم این مسئله دستش بسته نیست و می‌تواند با یک نظرسنجی واقعی در سطح جامعه از اقشار مختلف متوجه شود که اکثریت جامعه از چه مسئله‌ای ناراضی است و گرفتاری و مشکل اساسی او و عامل و ریشه اصلی که مسبب این اعتراضات شده، چیست تا در جهت اصلاح شیوه حکمرانی گام بردارد تا ریشه این اعتراضات و نارضایتی‌ها خشکانده شود.

انتهای پیام
captcha