پیروی از امام علی(ع) حضور در مدرسه رهبری شایسته است/ ضرورت تحول در نظام بودجه‌ریزی
کد خبر: 4119410
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

پیروی از امام علی(ع) حضور در مدرسه رهبری شایسته است/ ضرورت تحول در نظام بودجه‌ریزی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران با بیان اینکه امام علی(ع) خود را در جایگاه دفاع از مظلومان و مقابله با ستمگران قرار داده بودند، افزود: اما سه جبهه ناکثین و قاسطین و مارقین مقابل این شخصیت برجسته ایستادند و این نشانه مظلومیت و حقانیت علی(ع) است؛ امروز دفاع از ایشان دفاع از مدرسه امامت و رسالت و حضور در مدرسه رهبری شایسته است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب جمعه تهران، امروز 14 بهمن در خطبه اول نماز جمعه که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و میلاد باسعات امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) در خطبه قاصعه می‌فرمایند: من دوران نوجوانی‌ام بر مردان شجاع عرب پیروز شدم و آنها را بر خاک انداختم و جایگاه من را نسبت به پیامبر اکرم(ص) خوب می‌دانید و همیشه با او بودم و در کنار او بودم و در آغوش ایشان رشد کردم.

وی افزود: امام علی(ع) در همان دوران کودکی در خانه پیامبر اسلام پرورش یافتند و پیامبر اکرم هرروز دریچه‌ای از علم و روشنایی را در ایشان می‌گشودند و مسیر روش حرکت را نشان می‌دادند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند به هیچ خانه‌ای اسلام راه نیافته بود و تنها به خانه پیامبر اسلام راه یافته بود و من در خانه ایشان بودم و تنها حضرت خدیجه(س) به اسلام گرویده بودند. مورخان اهل سنت نقل کرده‌اند برای نخستین بار که جبرئیل بر پیامبر اعظم(ص) نازل شد و او را به مقام رسالت مفتخر ساخت، علی(ع) در کنار او بود. امیرالمؤمنین(ع) در نخسین مرتبه نزول جبرئیل صدای ضجه شیطان را شنیدند و ایشان از پیامبر اکرم پرسیدند این ضجه برای چیست؟ حضرت پاسخ دادند با نزول وحی و بعثت من شیطان از گمراهی مردم مأیوس شده و این جرقه آغازگر سعادت  و هدایت بشری است.

ابوترابی‌فرد گفت: پیامبر اکرم(ص) در همان لحظه به علی(ع) می‌فرمایند ای علی آنچه را که من می‌شنوم تو هم می‌شنوی و آنچه را من مشاهده می‌کنم تو هم مشاهده می‌کنی و این جایگاه استثنایی تو است و تو در این جایگاه هستی، تو دارای مقام نبوت نیستی ولی جایگاه وزیر و هدایت‌گر را برعهده داری.

وی با اشاره به جایگاه علی امام علی(ع) تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) از نظر علم در جایگاهی هستند که در خطبه شقشقیه می‌فرمایند: جایگاه من نسبت به موقعیت حساس رهبری و زعامت جامعه اسلامی جایگاه ویژه‌ای است و من در قله علم  و دانش قرار دارم و هیچ پرنده بلندپروازی قدرت و جرئت فرود آمدن بر قله علم من را ندارد و حتی جبرئل هم این قدرت را ندارد. گنجینه علوم و معارف در فکر و سینه علی(ع) جا گرفته است. این شخصیت با آنکه در اوج شایستگی زعامت و رهبری جامعه اسلامی قرار داشت ولی برای حفظ وحدت و انسجام جامعه اسلامی صبر کردند و هیچ نگفتند. طوری که می‌فرمایند: صبر کردم در حالی که استخوان در گلو و تیغ در چشم داشتم، می‌‎توانستم برخیزم اما صبر کردم.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه علی(ع) خود را در جایگاه دفاع از مظلومان و مقابله با ستمگران قرار داده بودند، افزود: اما سه جبهه ناکثین و قاسطین و مارقین مقابل این شخصیت برجسته ایستادند و این نشانه مظلومیت و حقانیت علی(ع) است. امروز دفاع از علی(ع) دفاع از مدرسه امامت و رسالت و حضور در مدرسه رهبری شایسته است. امیدوارم امت اسلام و زنان و مردان تربیت‌یافته مدرسه پیامبر اسلام(ص) با وحدت و انسجام در این مسیر گام بردارند تا شاهد موفقیت‌های امت اسلام باشیم.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام ابوترابی‌‎فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبریک فرارسیدن 19 بهمن، سالروز بیعت همافران با امام خمینی(ره) گفت: 19 بهمن سالروز پیوند ناگسستنی همافران با انقلاب اسلامی است. نیروی هوایی در خلق امنیت و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از آسمان جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیلی دارد. نیروی هوایی ارتش برای ملت عزیز ایران افتخار خلق کرده و سید آزادگان بر دستان اینها بوسه زد و افتخار می‌کرد. اینها چه حماسه‌هایی که خلق نکردند و لذا برای کارکنان نیروی هوایی ارتش آرزوی توفیق دارم.

وی در بخش دیگری از این خطبه به لایحه بودجه 1402 اشاره کرد و افزود: رهبر معظم در بیانات اخیر خود تصریح فرمودند نبود انضباط مالی، عدم اصلاح ساختار و ناترازی بودجه‌ریزی و تعهد بدون منابع مالی مطمئن، از مسائل و مشکلات کشور هستند که باید متوقف شوند. همچنین ایشان تأکید فرمودند در مجلس شورای اسلامی نباید تعهدات جدید بدون منابع مطمئن به دولت تحمیل شود.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه از نظر منابع و مصارف نقش مهمی در عملکرد نظام اداری و اقتصادی کشور دارد. تحول در نظام بودجه‌ریزی منجر به تحول در نظام اداری و اقتصادی خواهد شد. متأسفانه هرچه می‌گذرد فاصله ما با قواعد صحیح حکمرانی مالی در بخش بودجه عمومی بیشتر می‌شود. اصلاحات لازم شکل نمی‌گیرد و فاصله با نقطه مطلوب بیشتر شده است.

خطیب جمعه تهران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: درخواست داریم در پاسخ به دغدغه‌ها و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اهتمام داشته باشید و تلاش کنید بدون افزایش هزینه‌های جاری به این دغدغه‌ها پاسخ دهید. همچینن کنترل حداکثری هزینه‌ها و مخارج اداره کشور و ارتقای کارایی دولت باید در دستور کار نمایندگان ملت قرار داشته باشد. درواقع کنترل هزینه‌های جاری می‌تواند زمینه افزایش ذخایر ریالی و ارزی و رشد منابع صندوق توسعه ملی را با هدف تقویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌های راهبردی در پی داشته باشد.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رهبر انقلاب می‌فرمایند انجام این مهم ضروری و قطعی است و خواهش داریم این رهنمودها را با تمام وجود به عنوان دستورالعمل قطعی در بررسی بودجه 1402 مورد توجه قرار دهند.

وی بر ضرورت تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم تأکید کرد و گفت: باید در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه هفتم از تمام ظرفیت علمی و کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی استفاده کرد و هم اینکه باید از بودجه‌ریزی افزایشی و دستگاه‌محور به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه‌ها حرکت کرد. مردم باید بدانند هر ریال برای تحقق کدام هدف هزینه می‌شود و چه تأثیری بر ارتقای کارایی علمی و اقتصادی دارد و آن روز اگر فرا برسد روز جشن ملی و روز ارتقای نظام اداری است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: بیانات رهبر معظم انقلاب را باید در راستای شفافیت و جلوگیری از تحمیل ناترازی بودجه بانک‌ها بکار گرفت. بودجه باید شفاف باشد و مردم باید بدانند کشور چگونه اداره می‌شود و با چه هزینه‌ای اداره می‌شود و عدم شفافیت در بودجه آغاز ناکارآمدی‌ها و ناترازی‌هاست و یکی از علل کسری بودجه نبود شفافیت است. جلوگیری از کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها مسیر ثبات اقتصادی و مهار تورم را فراهم می‌آورد و با ایجاد ثبات در اقتصاد کلان زمینه رشد اقتصادی پایدار فراهم می‌شود.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم قدرت اقتصادی و بنیه مالی، پایه و اساس و از عوامل کلیدی قوام و پایداری حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند، گفت: باید بسترها را برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌‎بنیان فراهم کرد. رهبر انقلاب در نشست اخیر با فعالان اقتصادی آینده کشور را نیازمند رشد سریع و مستمر اقتصادی دانستند و در برنامه هفتم بر پیشرفت توأم با عدالت تأکید فرمودند.

وی افزود: حل مشکلات محسوس معیشتی و دشواری‌های زندگی خانواده‌ها، رشد اقتصادی را کاملاً ضروری کرده است. از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص و استفاده مناسب از ظرفیت نیروی انسانی برای ساخت ایرانی ثروتمند امری مهم محسوب می‌‍شود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با ترسیم نقشه راه بر تحقق این اهداف والا بر رعایت اصولی تأکید فرموده‌اند که چشم‌انداز و برنامه بلندمدت در دستگاه‌های حکومتی، کوچک شدن حجم دولت و بزرگ شدن اقتصاد غیردولتی با هدایت و نظارت حاکمیت و اجرای درست همراه با انضباط، ارتقای بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار با اصلاح و تنقیح قوانین، تولید محصول و کالا و خدمات با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت تمام‌شده و افزایش سهم ایران در بازار پررقابت جهانی، اهتمام به تأمین مالی بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی، حذف مداخلات سلیقه‌ای و بی‌مورد نظارتی و غیرنظارتی و ارتقای دانش و تولید علم و تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم بخشی از این تأکیدات هستند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی پیوست اقتصادی بیانیه چله دوم انقلاب اسلامی و حرکت به سمت قله‌های پیشرفت اقتصادی است و باید نخبگان اقتصادی و علمی این بیانات را به عنوان یک دستورالعمل فراروی خود قرار دهند و از تمام ظرفیت کشور برای خلق اقتصاد بزرگ و رشد اقتصادی در اندازه انقلاب اسلامی استفاده کنند. باید در نظر داشت که انقلاب در عرصه‌های سیاسی و علمی و زیرساخت‌های اقتصادی به پیروزی ما بر قدرت‌های استکباری می‌انجامد و دارای جایگاه ویژه‌ای است.

ابوترابی‌فرد در پایان بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد و در ادامه به مقایسه تراز تجاری ایران بعد از انقلاب با پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی تمام پول نفت برای واردات سرمایه‌گذاری می‌شد نه برای سرمایه‌گذاری و صادرات ولی امروز با تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده صادرات ایران بیش از صد میلیارد دلار است. تجارت خارجی کشور در سال 1401 نسبت به سال 1399 حدود 38 درصد افزایش پیدا کرده  و این نقطه قوت و موجب افتخار انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام
captcha