حلقه مفقوده برخی از مشکلات مدیریت صحیح است
کد خبر: 4119111
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰

حلقه مفقوده برخی از مشکلات مدیریت صحیح است

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس حلقه مفقوده برخی از مشکلات را مدیریت صحیح دانست و افزود: در حوزه نمایشگاه مشکلات متعددی طی یک ساله گذشته داشتیم اما با مدیریت می‌توان بخشی از مشکلات را برطرف کرد.

علی فرهادی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، علی فرهادی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس امروز، 12 بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد پیش رو به تشریح عملکرد این شرکت طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: در حوزه نمایشگاه مشکلات متعددی طی یک ساله گذشته داشتیم اما با مدیریت می‌توان بخشی از مشکلات را برطرف کرد.

وی، حلقه مفقوده برخی از مشکلات را مدیریت صحیح دانست و افزود: در حوزه نمایشگاهی تنها از منابع خود بهره‌برداری می‌کنیم و هیچ برنامه‌ای اول برای حفظ و سپس برای ارتقای منابع در سیستم‌های مدیریی نیست، یعنی نگاهمان دقیقاً ضد مدیریتی است در صورتی که مدیر خوب اول حفظ ساختار و سرمایه‌‌ را در دستور کار قرار داده و در کنار آن توسعه هم مدنظر  قرار می‌دهد که در شرکت نمایشگاه‌ها چنین چیزی نبود لذا از روز اول که مسئولیت این شرکت به عهده گرفتیم، توان ما این بوده است که چگونه از آسیب‌ها جلوگیری کنیم و مخاطبان ما حداقل رضایت‌مندی را داشته باشند و در این زمینه نیز نسبتاً موفق بودیم.

فرهادی اولین اقدام در این راستا را مکانیزه کردن پارکینگ خودروها در نمایشگاه برشمرد و افزود: بحث ورود به نمایشگاه و سیستم کنترل ورود و خروج یکی از معضلات اساسی اینجا بوده است که شئونات مردم در آن رعایت نمی‌شود لذا این مسئله را به جد دنبال می‌کنیم تا به یک سیستم الکترونیکی عبور  و مرور دست یابیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس یادآور شد: مهم‌ترین نقش نمایشگاه‌ها، برپایی نمایشگاه‌هاست که در آن آخرین دستاوردها معرفی می‌شوند لذا از طریق زمینه‌سازی برای معرفی محصولات به نوعی حمایت از تولید و کمک به رونق تجارت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های فرصتی برای تبادل تجربیات تولیدکنندگان و متخصصان نیز فراهم می‌شود که از درون این گفت‌وگوها نیازهای واقعی کشور احصا شده و یک تولید هدفمند شکل می‌گیرد، گفت: در برپایی نمایشگاه‌ها، بحث توجه به کیفیت مورد توجه است لذا در یک سال گذشته تلاش کردیم تا همه مسائل در چارچوب و طبق استانداردها جلو رود و فرصت حضور تولیدکنندگان و صنعتگران و قهرمانان این حوزه را در سایت نمایشگاهی فراهم کردیم.

فرهادی با تصریح اینکه همچنین به مجریان بومی و استانی در کنار مجریان ملی برای برپایی نمایشگاه‌ها میدان دادیم، گفت: طی یک سال گذشته شاهد رشد کیفی مجریان استان فارس نیز هستیم که این یک آورده برای ماست.

افزایش 300 درصدی عناوین نمایشگاه

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سال 99 این شرکت به خصوص به دلیل شیوع کرونا زیان ده بود و در آن سال 23 عنوان نمایشگاهی در متراژ 30 هزار متربع برگزار شد و در سال 1400 که ما نمایشگاه را تحویل گرفتیم، با وجود معضل کرونا در سه ماه پایانی سال، 21 عنوان نمایشگاهی با متراژ 65 هزار متر مربع برگزار کردیم یعنی نسبت به سال 99 رشد 110 درصدی داشتیم و در سال 1401 نیز تا پایان دی‌ماه 74 عنوان نمایشگاه با متراژ 106 هزار و 500 متر مربع یعنی افزایش 300 درصدی در عنوان نمایشگاه و افزایش 80 درصدی متراژ نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی دلیل این موفقیت را برنامه‌ریزی و داشتن نگاه و باور استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود عنوان کرد و گفت: همچنین فضا را برای مجریان و تولیدکنندگان فراهم کردیم تا بتوانند از ظرفیت نمایشگاه استفاده کنند. بسیاری از این افراد عنوان می‌کردند که پیش از این اصلاً اجازه ورود به نمایشگاه شیراز را نداشتند و این نمایشگاه انحصاری بوده است و افراد خاص و گروه‌ها سلسله‌وار می‌آمدند.

فرهادی با بیان اینکه همچنین عناوینی که مخاطب اعم از تولیدکننده و بازدیدکننده نداشتند نیز حذف کردیم، افزود: برخی از عنوان نمایشگاهی منطقه‌ای و برخی عمومی است که در هر جای کشور مخاطب دارد لذا عناوین نمایشگاهی را آسیب‌شناسی و اصلاح کردیم.

وی با تصریح اینکه در 6 ماهه دوم سال جاری هفته‌ای یک نمایشگاه برپا می‌کنیم که کار سختی است اما همت و زحمت و اراده‌ای برای آن به کار بستیم، گفت: امروز به لحاظ کمی و کیفی در بحث نمایشگاهی در اکثر موارد جزو اولین کشوری هستیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اظهار کرد: در حوزه صنعت نمایشگاهی شاهد توجه و رشد ویژه‌ای از بعد از انقلاب اسلامی هستیم و دلیل آن این است که متولیان این حوزه و افرادی که سیاستگذار بودند، به آثار این صنعت در دنیا توجه می‌کردند. نقش بی‌بدیل صنعت نمایشگاهی در حوزه تولید و تجارت بین‌الملل باعث شد تا تمام استان‌های کشورمان صاحب یک سایت نمایشگاهی شوند و این دیدگاه درست بوده است.

فرهادی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت ما به عنوان یک تشکیلات اقتصادی فعالیت در این حوزه است، گفت: کار اقتصادی و کمک به تولید و تجارت کشور از دیگر رسالت نمایشگاه‌هاست و در همین مسیر به موازات تلاش برای تحقق این هدف در بخش ملی طبیعتاً باید افق اصلی ما تجارت خارجی باشد زیرا زمانی می‌توانیم ادعای یک کشور توسعه یافته داشته باشیم که در بازارهای جهانی بتوانیم سهم خود را از طریق تولید کالاهای با کیفیت و استاندارد در تراز جهانی به دست آوریم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اضافه کرد: نقشی که داشتیم این بود که بتوانیم شرکت‌های تولید خارجی را دعوت کرده و جذب کنیم تا دستاوردهای ایران را ببینند بلکه تفاهم‌نامه‌هایی با تولیدکنندگان ما امضا شود و سفارش‌هایی برای صنعتگران بگیریم و بتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال منافع ملی هستیم، گفت: یکی از مراکز نشاط انگیز برای جامعه هدف، نمایشگاه‌هاست که در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی در این نمایشگاه کار می شود لذا دستگاه‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

انتقاد از عدم استقبال دانش‌بنیان‌ها

فرهادی همچنین یکی از بهترین فرصت‌های نمایشگاه‌ها را فرصت جذب سرمایه‌گذار و حضور دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و افزود: در همین راستا به تمام دستگاه‌های متولی برای همکاری اعلام کردیم و حتی فرصت حضور رایگان دانش‌بنیان‌ها را فراهم کردیم اما استقبالی از این قضیه نشد چون نگاه کوتاه مدت در بخش مدیریت داریم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس همچنین رسالت دیگر نمایشگاه‌ها را رسالت فرهنگی و اجتماعی در ابعاد حاکمیتی و مباحث عمومی عنوان کرد و گفت: البته با قله این رسالت فاصله داریم چون ابزار و حمایت لازم نداریم اما سعی کردیم به شکل‌های مختلف و در مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف آن را داشته باشیم اما همه این‌ها یک طرفه است و گروه‌های متقابل پای کار نیستند و کمک نمی‌کنند و هیچ‌جا قدم حامیانه برای ما برنداشته‌اند به جز حمایت معنوی استاندار و معاونان ایشان.

وی یادآور شد: از شهرداری درخواست کردیم تا برای تسهیل بازدید عموم مردم از نمایشگاه‌ها اتوبوس‌های ویژه شهری برای نمایشگاه‌هایی که برپا می‌شوند، در نظر گرفته شود که شهرداری نیز قول همکاری در این زمینه داده است.

فرهادی در بخش پایانی سخنان خود از برپایی جشن بزرگ سالروز ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر در سایت نمایشگاهی شیراز خبر داد و گفت: این مراسم در ساعت 18 روز جمعه با همکاری سپاه محمد رسول‌الله(ص) شیراز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha