تصویب 50 مصوبه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی تهران
کد خبر: 4119024
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
فخاری خبر داد:

تصویب 50 مصوبه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی تهران

استاندار تهران از تصویب 50 مصوبه فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی این استان خبر داد و گفت: نشاط اجتماعی، ایجاد فضای آرامش برای جامعه هدف و زیست عفیفانه و مطمئن برای تأمین نیازهای روحی از مهمترین این مصوبات بود.

علیرضا فخاریبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علیرضا فخاری، استاندار تهران به مناسبت تشریح برنامه‌های ایام دهه فجر امروز، ۱۲ بهمن‌ماه در محل سالن شهید مجید عرب استانداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، استاندار تهران طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه رجب‌المرجب و دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: استان تهران در واقع با جمعیتی بیش از ۱۷ میلیون نفر از استان‌های پرجمعیت کشور بوده و مقام اول را در این زمينه داراست، اما به لحاظ سرزمینی در جایگاه بیست و نهم قرار دارد و فشردگی و تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع، تقریباً حدود یک‌ هزار نفر است.

وی افزود: ۹۳ درصد مردم استان در قالب جمعیت شهری و ۷۴ درصد از جمعیت استان نیز در تناسب با کشور با جمعیتی که در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند، مغایرت دارد. ضریب شهرنشینی در تهران نشان از این دارد که ما با گروهی از جمعیت شهرنشین مواجه هستیم که به تبع آن مسائل و مشکلات شهری نیز افزایش پیدا می‌کند. بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه استان تهران فعالیت دارند و امروز بیش از ۵۰ در صد از سهم گردش اقتصادی و بالای ۵۰ درصد از سپرده‌های بانکی نیز در استان تهران در گردش است و تهران از این نظر سهم بزرگی در اقتصاد ملی دارد.

استاندار تهران تصریح کرد: این استان با چنین ویژگی‌ها و تراکم‌ جمعیت نیازمند اختصاص نگاه نو و برنامه جدید برای تغییر وضعیت است. البته تهران و استان تهران قابلیت‌های ویژه‌ای داشته و در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی نیز جایگاه والایی دارد. بخش بزرگی از صادرات کشور در حوزه‌های غیر نفتی از استان تهران انجام می‌شود و از لحاظ سرانه مصارف حوزه‌های خاص از جمله خدمات و سایر نیازمندی‌های کنونی نیز بیشترین سهم مصرف در استان تهران قرار دارد.

وی افزود: قابلیت‌ها و ویژگی‌های تمرکز جمعیت فرصت‌ها یا محدویت‌هایی را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند. امروز در حوزه‌های حمل و نقل، مسکن و خدمات با مواردی مواجه هستیم که باید چشم‌انداز جدیدی را برای آینده ایجاد کنیم و چگونگی تأمین ‌نیازمندی‌های اساسی از جمله موارد مشکل‌ساز مانند تأمین آب را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

فخاری ادامه داد: توسعه جمعیت و گسترش آن در استان تهران نیز از مسائلی است که باید بدان توجه کرد. تمرکز بر شهرک‌های اقماری و قابل ساخت و برنامه‌‌ریزی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکل مسکن است که در دستور کار مسئولان قرار گرفته تا نیازمندی‌های جامعه را مرتفع کند.

وی افزود: این ویژگی‌ها ما را به نقطه‌ای می‌رساند که بدانیم آینده استان به لحاظ وسعت سرزمین و افزایش جمعیت و لزوم تأمین نیازمندی‌ها در چه جایگاهی قرار دارد. برنامه‌ریزان و آینده‌پژوهان در حوزه‌های اجتماعی به این نکات توجه دارند و طبیعی است که باید با بررسی سوابق و پژوهش‌های صورت گرفته، آینده استان را آینده‌ای روشن، توأم با توسعه و تمرکز بعضی از امورات اختصاصی در سطح استان به همراه داشته باشیم تا بتوانیم زندگی توأم با رفاه و عزت را برای مردم در استان تهران ایجاد کنیم.

استاندار تهران تصریح کرد: ما در استان در برنامه پیش‌رو و همزمان با ایام دهه فجر امسال، با افتتاح ۸۷۴ پروژه با اعتبار 26.5 هزار میلیارد تومان در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی مواجه هستیم. همچنین، بخش اقتصادی این پروژه‌ها که دستمایه حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌ها و کسب بازار است، حدود ۱۳۸ پروژه خواهد بود که عددی نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

کلنگ‌زنی 53 پروژه در دهه فجر 

وی ادامه داد: در مجموع و در این بخش حدود ۱۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال خواهیم داشت. همچنین، در ایام دهه فجر تعداد ۵۳ پروژه کلنگ‌زنی در بخش‌های مختلف خواهیم داشت که نزدیک به سه هزار میلیارد تومان اعتبار را به خود اختصاص خواهد داد. تمرکز پروژه‌ها عمدتاً در پروژه‌های ملی و استانی بوده و تعدادی از آن‌ها مربوط به سفر ریاست جمهور به شهرستان‌های استان تهران، بخشی متعلق به شهرداری و بخش دیگر نیز مربوط به حوزه ارزش افزوده و ‌تأمین منابع است.

فخاری گفت: استان تهران با ۲۸ درصد تولید در سرانه ملی رتبه اول تولید در سطح کشور را در اختیار دارد. در حوزه کشاورزی حدود 36.5 در بخش صنعت حدود 2.1 درصد و در بخش خدمات نیز 61.6 درصد سهم تولید کشور به استان تهران اختصاص دارد. در حوزه‌های اقتصادی که امسال مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری بود، به ویژه براساس امورات دانش‌بینان، تلاش کردیم تا برای هدایت دارایی‌های استان به ویژه در حوزه چگونگی استفاده از منابع آب، تبدیل وضعیت داشته باشیم.

استاندار تهران تصریح کرد: در این زمینه در حوزه کشاورزی به سمت صنعت گلخانه‌ای حرکت کرده و حدود ۳۱۰ هکتار زمین را در استان تهران تحت پوشش قرار دادیم که در این راستا ۳۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال انجام شد. همچنین، حدود ۳۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفت. یکی از اهداف بلندی که به لحاظ کنترل آب در تهران دنبال می‌کنیم، تبدیل بخش کشاورزی از غرق‌آبی به ‌گلخانه‌ای با هدف‌گذاری ‌چهار سال آینده است که در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: امسال در استان تهران با حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات نسبت به سال گذشته مواجه هستیم. از طرفی به خاطر شرایط اقلیمی و محدودیت زمین، ترددهای شهری و بین شهری زیادی در استان انجام می‌شود و با حدود 2.3 میلیون سفر شهری در استان مواجه هستیم که این ‌جمعیت بزرگ که در شهر و استان تردد می‌کنند را به نقاط مقصد می‌روند و از این‌سفرها بخش بسیار جزئی در حوزه ریلی داریم اما بالای ۴۰ درصد سفرها به خودروهای سبک تخصص دارد که باعث آلایندگی هوا می‌شود. ما باید در ترکیب این آمار و اطلاعات بنیان‌های کار اقتصادی و مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم و بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ریلی ترغیب کنیم.

استاندار تهران تصریح کرد: یکی از نکات مهم تخصیص تسهیلات برای سرمایه‌گذاری‌ها و رفع موانع تولید است. در سال ۱۴۰۱ از محل تبصره ۱۸ برای اشتغال‌زایی حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که با پیگیری‌ها و تلاش همکاران این عدد به ۳۰۲۰ میلیارد تومان تبدیل شد و تقریباً ۶۰۲ طرح را تحت پوشش قرار داد. در این راستا 13 هزار و 967 نفر اشتغال نیز ایجاد شد. در این زمینه استان تهران رتبه اول را در جهت جذب تسهیلات بانکی از محل تبصره 18 به خود اختصاص داد.

اعطای وام برای مشاغل خرد و متوسط

وی بیان کرد: اعتبار دیگری از محل تبصره ۱۶ در اختیار استانداری تهران قرار داشت که در این زمینه ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار دریافت شده و در قالب وام‌های ارزان‌قیمت برای مشاغل کوچک‌ و متوسط به کار گرفته شد. جلسات و مصوبات ویژه این‌گونه طرح‌ها کمک کرد تا تولید و افزایش سهم تولید در مشاغل کوچک و متوسط به طور جد پیگیری شود که در این راستا نیز ۶۰ درصد از موارد مصوب محقق شده و برای ۳۰۰ هزار نفر نیز زمینه اشتغال فراهم شد.

فخاری ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که طی سال جاری رصد شده و به نتیجه رسید، این بود که ۲۰۱ واحد راکد دوباره فعال شد. در این زمینه ۱۵۸ واحد صنعتی و ۴۳ واحد کشاورزی فعال شد و این افزایش ظرفیت بیش‌ از ۳۷۶ واحد نیمه فعال را پوشش داد. برای برنامه‌های سال ۱۴۰۲ نیز با همفکری‌های انجام شده، جهت‌گیری‌هایی را در پیشنهادات جدید برای بودجه ۱۴۰۲ داشتیم. این جهت‌گیری‌ها به لحاظ مسائل برنامه‌محور و چگونگی نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت بر منابع قابل بهره‌برداری و نظام پاسخگویی برای نهادها، ارتقای مدیریت جریان نقدی دولت با اثرات ضد تورمی، تأمین معیشت مردم به عنوان اولویت اول، توجه به اساس اشتغال از طریق ظرفیت‌های اشتعال دانش‌بنیان در حوزه‌های سلامت، خانواده، زنان، مسکن و حمل و نقل در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان استان تهران، بتوانیم به نتایج خوبی برای تثبیت بودجه مورد نیاز برای تداوم حرکت و توسعه استان در برنامه‌های آتی داشته باشیم. یکی از نکات بسیار مهم استان این است که شرایط اقلیمی و میزان‌ نزولات آسمانی و سطح مصارف ما را وادار می‌کند که به سمت مدیرت مصرف آب حرکت کنیم. شرایطی که باید امروز رصد و کنترل کنیم، بحث آب در استان تهران است که با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی مسئولان وزارت نیرو صورت گرفته، ‌کنترل‌های لازم در حال انجام است.

سطح بالای مصرف آب در تهران

استاندار تهران تصریح کرد: سطح مصرف آب در استان تهران ۵۹ هزار لیتر در ثانیه است که عدد بسیار بالایی است. در سال حدود یک و نیم‌ میلیارد متر مکعب نیاز آبی در تهران وجود دارد و چاره‌ای نیست جز اینکه بیشترین سهم برای مصرف را از آب‌های سطحی داشته باشیم و در این زمینه باید ۷۵ درصد از آب‌های سطحی استفاده شود تا کمتر به منابع زیرزمینی رجوع کنیم. لذا تمرکز ما استفاده بهینه از آب‌های سطحی است. اینجا نقطه‌‌ای است که بحث صرفه جویی در مصرف آب تهران باید به طور جد مد نظر باشد.

وی افزود: امروز با حداقل رعایت و صرفه‌جویی به تنش آبی نمی‌رسیم. یکی‌ از نکات مهم که به صورت جدی از سوی دولت پیگیری شده و می‌شود، پاسخگویی به مردم و ارتباط چهره به چهره با مردم است که همکاران ما در شهرستان‌ها و شهر تهران برای این امورات برنامه‌ریزی کرده‌امد و در مکان‌های مختلف تلاش کردند تا مراجعه مردم را پذیرا باشند. مهمترین جایگاه ویژه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده است، میز خدمت در نمازهای جمعه است که هر هفته مسئولان از این طریق پاسخگوی مردم هستند.

فخاری بیان کرد: از طریق ارتباطات غیر حضوری و شبکه ارتباطی مخابراتی نیز ما با مردم در قالب سامانه ویژه ارتباط داریم که در سال جاری تقریباً 86 هزار و 100 مورد ثبت تلفنی داشتیم که پاسخگویی انجام شده و مطالبات به ۱۱۵ مدیر ارشد ارجاع داده شد. در ایام دهه فجر به‌ویژه در روز ۲۲ بهمن‌ماه نیز مدیران ارشد سازمان‌‌ها و نهادها در مسیر حرکت مردم حضور داشته و به ‌سؤالات، ابهامات و مشکلات مردم پاسخ خواهند داد.

تصویب 50 مصوبه در شورای فرهنگ عمومی

وی با اشاره به برگزاری جلسات و مصوبات شورای فرهنگ عمومی نیز تصریح کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی با حمایت و حضور ارزشمند نهادهای مختلف برگزار و تاکنون نیز 10 جلسه در این زمینه منعقد شده است.

فخاری با بیان اینکه این جلسات دارای 50 مصوبه بوده است، اظهار کرد: عمده تمرکز مصوبات شورای فرهنگ عمومی در حوزه نشاط اجتماعی، ایجاد فضای شور و شعف و آرامش برای جامعه هدف، زیست عفیفانه و مطمئن برای تأمین نیازهای روحی، روانی جامعه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مبتنی بر راهبردهای اساسی که جزء اساس زندگی اجتماعی و در مسیر دفاع از ارزش‌ها است، تقویت زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بهتر مناسبت‌ها و برنامه‌های عمومی مردم و تمرکز بر موضوعات عام جامعه به ویژه در حوزه فرهنگ مبتنی بر نگاه عالمانه و دانش‌افزا در حیطه‌های ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی قرار دارد.

انتهای پیام
captcha