هدف شاعران حفظ فرهنگ پایداری بر مبنای ذائقه امروز جوانان باشد
کد خبر: 4118440
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
سهرابی:

هدف شاعران حفظ فرهنگ پایداری بر مبنای ذائقه امروز جوانان باشد

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با بیان اینکه هدف شعرای انقلابی ما قبل از اینکه تمجید از ایثارگری‌های دفاع مقدس باشد، باید حفظ فرهنگ پایداری ملی بر مبنای ذوق و سلیقه و ذائقه امروز جوانان باشد، گفت: باید طوری شعر بسراییم تا جوان امروزی اشتیاق پیدا کرده و به دفاع و مقاومت پدران خود افتخار کند.

امیر نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشوربه گزارش ایکنا از فارس، امیر نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور امروز، 10 بهمن در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که هم‌اکنون در شیراز در حال برگزاری است، گفت: این کنگره همان جلسات و کنگره‌های تبیین دفاع مقدس است.

وی یادآور شد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وظیفه دارد که ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه و برای جوانان و نسل‌های آینده تبیین کند و این از جمله جلسات تبیینی ارزش‌های دفاع مقدس است چرا که باید ارزش‌های دفاع مقدس را به وسیله هنر برای نسل حاضر و آینده ارائه کنیم.

سهرابی با یادآوری اینکه بیش از 7 هزار شعر به بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس ارسال شد، گفت: همه ما شعر و شاعران و به خصوص شاعران دفاع مقدس و افرادی که برای شهدا شعر می‌سرایند را دوست داریم.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با تأکید بر اینکه شعرای ما باید به گونه‌ای برای انقلاب اسلامی شعر بسرایند که تمام انقلابیون دنیا برای قرائت اشعار آنان به دنبال یادگیری شعر فارسی باشند، گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید صنعت کشورمان را طوری پیش ببریم که تا 50 سال آینده کسانی که می‌خواهند به علم ما دست پیدا کنند، باید زبان فارسی یاد بگیرند و این برای ما هم یک مأموریت است.

وی در ادامه مطالبی را درباره شعر برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب بیان کرد و گفت: شعر پاسخی به نیاز درونی شاعر است و این کارکرد نخست شعر است و بخش دوم کارکرد آن تأثیری است که شعر بر روی مخاطب می‌گذارد و این بسیار مهم است. اگر اثر خوب و مثبت روی شنونده بگذارد شعر مناسبی است اما اگر شعر اثر منفی روی شنونده بگذارد و احساس خوبی از این شعر نداشته باشد، آیا باز هم این شعر مناسب است؟

سهرابی اظهار کرد: مسئله دیگر درباره شعر، کارکرد اجتماعی آن است. شعر حافظ هویت ملی و فرهنگ ماست. وقتی از ما می‌پرسند فرهنگ ملت ایران، از شاهنامه فردوسی و شعر حافظ و سعدی می‌گوییم و این فرهنگ صدها ساله ماست و مزیت‌های فرهنگی ما همین‌هاست یعنی مزیت‌های فرهنگی ملت ما سعدی و حافظ و شاهنامه است و اگر این مزیت فرهنگی از ملت ما گرفته شود برای ملت ما چه چیز فرهنگی باقی می‌ماند، این ملت هضم و نابود خواهد شد.

نقش شعر در حفظ هویت فرهنگی 

وی با بیان اینکه شاهنامه توانسته هویت ما را حفظ کرده و فرهنگ ما را تداوم بخشد؛ اگر این هویت فرهنگی نبود، انقلابمان هم پیروز نمی‌شد، افزود: اگر هویت فرهنگی قوی ما نبود امام هم نمی‌توانست انقلاب کند و این حرف رهبر معظم انقلاب است.

 سهرابی، امام را ساخته و پرداخته همین فرهنگ دانست و خواستار حفظ همین فرهنگ توسط شاعران شد و گفت: شعر باید پاسداشت این هویت باشد و این هویت فرهنگی همان عقلانیت است.

وی در ادامه به تبیین نکاتی درباره شعر دفاع مقدس پرداخت و افزود: دفاع مقدس یک مقطع و تاریخ نورانی ملت ایران بوده است که توانسته دشمن را از سرزمین خود بیرون کند و در این مقطع تاریخی و غرورآمیز پایداری ملی همه ایرانیان را به جهان نشان داد و فرهنگ ایستادگی و مقاومت را به همه ملت ایران در حد اعلا ایجاد کرد لذا باید تا نسل‌های بعدی به این مقاومت و ایثار افتخار و احساس غرور کنیم.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه شاعران ما جایگاه ویژه‌ای دارند، گفت: شعر فارسی در حماسه‌های دفاع مقدس بسیار کارگشا و روحیه‌آفرین بود. این شعر رزمندگان ما را تهییج کرده و باعث می‌شد که به قلب دشمن بزنند لذا شعر و اشعار فارسی در پیروزی‌های ما نقش مهمی داشت.

به گفته سهرابی، رسالت کنونی شاعران بسیار سنگین است که این فرهنگ پایداری ملی در آن دوران سخت را پاسداری کرده و با سرودهای جدید و پرمعنا حفاظت و حراست کنند. آن فرهنگ غنی ساخته شده از ایثار و از خودگذشتگی را هم بستایند و هم ترغیب و تشویق و هم حفظ و حراست کنند.

وی با طرح این سؤال که آیا شاعران جوان ما پی به عمق رسالت و مأموریت خود برده‌اند و می‌دانند برای ماندگاری آن غرور و افتخار چه کار باید انجام دهند، گفت: هدف شعرای انقلابی ما قبل از اینکه تمجید از ایثارگری‌های دفاع مقدس باشد، باید حفظ فرهنگ پایداری ملی بر مبنای ذوق و سلیقه و ذائقه امروز جامعه باشد. باید طوری شعر بسراییم تا جوان امروزی اشتیاق پیدا کرده و به دفاع و مقاومت پدران خود افتخار کند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: شاعران می‌توانند یک ملت را برای همیشه مقاوم کنند. ملتی که می‌تواند برای همیشه در مقابل دشمنان بایستد لذا شاعران باید اهداف بلند و آرمان‌هایی که این ملت برای خود ترسیم کرده است را بستایند و بسرایند و به سمت آن آرمان‌ها رهنمون کند.

وی در پایان گفت: این کنگره در پی دستیابی به این هدف و یافتن شاعرانی است که بتوانند راه حافظ و سعدی و فردوسی را ادامه دهند و سرزمین ما را از نظر فرهنگ غنی که ملت ما دارد، بیمه کنند.

انتهای پیام
captcha