«باغ رمان ایرانی» «در کوچه‌های انقلاب» ثمر می‌دهد
کد خبر: 4118369
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
اعلام برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در دهه فجر

«باغ رمان ایرانی» «در کوچه‌های انقلاب» ثمر می‌دهد

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری طی نشست خبری برنامه‌های این مرکز به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

نشست خبری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری روز دوشنبه ۱۰ بهمن در حوزه هنری برگزار شد.

محمدرضا شرفی‌خبوشان در این نشست از نگاه ویژه در برنامه‌های تدارک دیده شده برای چهل‌وچهارمین سالگرد پیروز انقلاب اسلامی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به حضور جدی ادبیات در انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: بخش مهمی از پیام‌های انقلاب اسلامی ایران در شعر شاعران و آثار نویسندگان متعهد انقلاب اسلامی بوده و حضور فعال و جدی نویسندگان و شاعران را در عرصه‌های مختلف قیام، حتی پیش از بهمن ۵۷ شاهد بودیم، بنابراین قطعا شاعران و نویسندگان در خط مقدم برنامه‌های مناسبتی انقلاب هستند.

وی در ادامه ضمن دسته‌بندی برنامه‌های تدارک دیده شده برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دو گروه برنامه‌های مناسبتی متمرکز و محدود به ایام دهه فجر و برنامه‌های پایداری که به میمنت و مبارکی ایام پیروزی انقلاب اسلامی کلید می‌خورد؛ اعلام کرد: برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری شامل هر دو گروهند که برنامه‌های تبیینی، ترویجی، پژوهشی مرتبط با انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند.

«اثرخانه» کلید می‌خورد

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پایدار این مرکز که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی کلید می‌خورد و در طول سال ادامه خواهد داشت را افتتاح سامانه نقد و تحلیل آثار ادبی با عنوان «اثر خانه» اعلام کرد و گفت: این سامانه که روز 17 بهمن در تماشاخانه ماه حوزه هنری به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد، قرار است مدرسه بزرگ و همگانی برای شاعران و نویسندگان علاقه‌مند از سراسر کشور باشد که می‌خواهند در بستری که این سامانه فراهم کرده و نویسندگی و شاعری را تجربه کنند.

شرفی‌خبوشان شکل‌گیری سامانه «اثر خانه» را به‌نوعی تحقق عدالت آموزشی در حوزه شعر و داستان خواند و افزود: با پدید آمدن این سامانه که در طول سال پذیرای آثار داستانی و شعری علاقه‌مندان از سراسر کشور خواهد بود و آثار ایشان توسط جمعی از اساتید و پیشکسوتان ادبیات نقد و بررسی خواهد شد، شاهد اتفاق نوینی در عرصه ارائه خدمات به دوستداران شعر و داستان‌ خواهیم بود.

آغاز رویش در باغ رمان ایرانی

وی آغاز رویش «باغ رمان ایرانی» را از دیگر برنامه‌های پایدار مرکز آفرینش‌های ادبی در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: «باغ رمان ایرانی» حرکتی در جهت نوشتن 44 رمان با موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی توسط رمان اولی‌ها در سراسر کشور و از برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی در سال 1402 است.

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در توضیح این برنامه اضافه کرد: 44 نفر از نویسندگانی که از قبل با این مرکز ارتباط داشته و آموزش‌های لازم و اولیه را دیدند، پس از افتتاح «باغ رمان ایرانی» تحت آموزش اساتید در یک دوره هفت تا هشت ماهه کار نوشتن رمان خود را آغاز خواهند و پس از اتمام دوره آثار ان‌ها توسط انتشارات حوزه هنری به چاپ خواهد رسید.

شرفی‌خبوشان با اشاره به اینکه «باغ رمان ایرانی» به‌نوعی اتصال پیشکسوتان و جوانان در عرصه نوشتن رمان‌های متعالی با موضوعات ارزشمند است، اضافه کرد: روز 19 بهمن در تماشاخانه ماه حوزه هنری آغاز رویش «باغ رمان ایرانی» را جشن خواهیم گرفت.

وی افزود: همچنین در این برنامه از سید حسن حسینی ارسنجانی به‌ عنوان یکی از باغبان‌های «باغ رمان ایرانی» و پیشکسوتی که عمر خود را در جهت نوشتن رمان انقلابی صرف کرده، تقدیر خواهد شد و وی به طور نمادین نهالی در باغ حوزه هنری خواهد کاشت.

شروع سیزدهمین دوره جایزه امیرحسین فردی

 مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آغاز سیزدهمین  جشنواره داستان و شعر انقلاب با عنوان جایزه امیرحسین فردی را از دیگر برنامه‌های پایدار این مرکز در ایام دهه فجر اعلام کرد و افزود: دوازده دوره از این جایزه که مرحوم امیرحسین فردی ان را پایه‌گذاری کرده بود، برگزار شده و امسال بعد از یک وقفه دو ساله به دلیل کرونا، سیزدهمین دوره این جایزه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی کلید خواهد خورد.

شرفی‌خبوشان ضمن بیان اینکه سیزدهمین دوره جایزه امیرحسین فردی با دوازده دوره پیشین آن بسیار متفاوت خواهد بود، عنوان کرد: جایزه شعر و داستان انقلاب یکی از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی کشور هم از جهت مبلغ جایزه و هم از نظر اهمیت و شرکت نویسندگان حرفه‌ای است و امسال در مجموع نیم میلیارد تومان جایزه نقدی به آثار برتر اهدا خواهد شد.

وی ضمن اشاره به عصر شعرهای انقلاب در ایام دهه فجر، عنوان کرد: در ایام چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به همت دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عصر شعرهایی با حضور بیش از 50 شاعر سرآمد و صاحب تالیف کشور در چهار استان همدان، قم، کرمان و تهران برگزار خواهد شد.

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به برنامه‌های پژوهش‌محور، تبیینی و بیان دستاوردهای ادبی انقلاب اسلامی به مناسبت ایام دهه فجر، عنوان کرد: روز 12 بهمن برنامه «لاله هزار ساله» با محوریت بررسی تاثیر و تاثر  ادبیات عاشوورایی و انقلاب اسلامی با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار خواهد شد.

«لعن دیوارها» در حوزه هنری

شرفی‌خبوشان ادامه داد: همچنین برنامه‌ای با عنوان «لعن دیوارها» با موضوع تحلیل شعار و شعارنویسی ایام انقلاب اسلامی و با رویکرد مقایسه‌ای شعارهایی که در انقلاب‌ها و جنبش‌های مختلف بر دیوارها نوشته می‌شود، روز 16 بهمن برگزار خواهد شد و منتقدان نیم نگاهی هم به وقایع اخیر کشور با رویکرد مقایسه‌ای شعارنویسی بر دیوارها خواهند داشت.

وی افزود: در روز 16 بهمن برنامه دیگری هم در زمینه تحلیل دستاوردهای داستان انقلاب اسلامی با عنوان «در کوچه‌های انقلاب» برگزار خواهد شد و تعدادی از نویسندگان و منتقدان عرصه داستان انقلاب در یک نشست تخصصی به بررسی چیستی  ادبیات انقلاب اسلامی خواهند پرداخت.

شرفی‌خبوشان همچنین از برگزاری یک نمایشگاه سیار از دستاوردهای حوزه هنری و فعالیت‌های مرکز افرینش‌های ادبی در زمینه ترجمه اثار در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در این نمایشگاه سیار که در حاشیه برنامه‌های دیگر حوزه هنری در ایام دهه فجر برگرار خواهد شد، آنچه از ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه شعر و داستان به زبان‌های دیگر ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده، به نمایش درمی‌آید.

مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پایان از حضور و همراهی 108 نفر از نویسندگان، شاعران، منتقدان، صاحب‌نظران و اندیشمندان در برنامه‌های مرتبط با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار می‌شود، خبر داد و گفت: حضور پرتعداد این عزیزان نشان دهنده مشارکت حداکثری و حرکت عظیمی است که در حوزه بزرگداشت انقلاب اسلامی و برنامه‌های مرتبط با آن شاهد هستیم.

انتهای پیام
captcha