انقلاب اسلامی تغییر ظاهری حکومت نبود
کد خبر: 4118294
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
حجت‌الاسلام مصباح‌یزدی:

انقلاب اسلامی تغییر ظاهری حکومت نبود

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه افراد تیزبین، دوراندیش و بصیر متوجه می‌شوند که باورها و اندیشه‌ها به‌یک‌باره تغییر نمی‌کند، گفت: انقلاب اسلامی تغییر ظاهری حکومت نبود بلکه یک انقلاب بر اساس فرهنگ اسلامی بود.

حجت الاسلام مصباحبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز، 10 بهمن در دوره طرح ولایت کشوری که از سوی بسیج دانشجویی استان فارس در حال برگزاری است، گفت: در جبهه‌ نظامی امکانات، ادوات و ابزار جنگ پیداست، صدای انفجار را می‌شوند، خرابی‌ها را می‌بینند و باورشان هست که دشمنی در کار و حمله‌ای در جریان و خطر آن جدی است اما در جبهه جنگ فرهنگی اکثر ابزارها، ادوات و عِده و عُده پنهان است، دیدنی، شنیدنی و ملموس نیست و به همین دلیل افراد بسیاری هنوز باور ندارند که درگیر جنگ هستیم.

وی افزود: وقتی معظم‌له بحث تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی را بیان کردند که یک جبهه‌ متحد تشکیل شده و علیه فرهنگ ما کار می‌کنند و بعد هم شبیخون فرهنگی را مطرح کردند و اخیراً هم بحث جهاد تبیین را بیان کردند. افراد بسیاری امروز توجه ندارند که موقعیت ما و دشمن کجاست، باید حتماً آثار فرهنگی آن به چشم بیاید تا بفهمیم که اتفاقی در حال رخ دادن است. فرهنگ مانند یک درخت است که ما تنها شاخه و برگ و میوه آن را می‌بینیم اما اگر به ریشه آن آب نرسد، برگ‌ها به تدریج زرد شده و میوه‌ها نارس خواهند شد. در عرصه فرهنگ هم همین‌گونه است وقتی غفلت ورزیده شود، در نهایت ریشه‌ها آسیب خواهند دید.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه افراد تیزبین، دوراندیش و بصیر متوجه می‌شوند که باورها و اندیشه‌ها به یک باره تغییر نمی‌کند، افزود: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود نه یک کودتای نظامی. یک تغییر ظاهر حکومت نبود بلکه یک انقلاب بر اساس فرهنگ اسلامی بود و این‌ها را باید مدنظر قرار داد.

فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی اظهار کرد: دشمن در این میدان، مبارزه تبلیغاتی را به شدت آغاز کرده است و به همه‌ لایه‌های فرهنگ، اقتصاد، باور‌ها و ارزش‌ها حمله کرده است اما سؤال این است که چگونه در مقابل این هجمه‌ها بایستیم. اگر در مقابل توپ و تانک، توپ و تانک لازم است، اگر در مقابل موشک، موشک لازم است در جبهه جنگ فرهنگی هم نیاز به مقابله متناسب داریم و این کار هم ابزار می‌خواهد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه جواب سؤال را باید با حرف و سخن پاسخ داد چراکه فکرها، اندیشه‌ها، باورها باید قانع شود، گفت: در طرح ولایت با همدیگر بحث می‌کنیم و فضا، فضای گفت‌وگو است، در کلاس‌های این طرح باید سؤالات خود را مطرح کرد.

وی یادآور شد: طرح ولایت سعی می‌کند همان مطالب عمیق را ساده‌سازی و روان بیان کند البته بسیار منطقی و دقیق به آن بپردازد و به جرئت می‌توان گفت بعضی از مطالبی که در کتب طرح ولایت خوانده می‌شود، در مرزهای این دانش‌ها است.

مصباح یزدی در پایان گفت: مرحوم پدرم می‌فرمودند این طرح ولایت حاصل هفتاد سال کار علمی من است که جواب بعضی از این سؤالات را سال‌ها به دنبالش بودم و از اساتید مختلف پرسیدم و ساعت‌ها به آن فکر کردم تا جواب یک سؤال را پیدا کردم و بعد همه این‌ها را کنار هم چیده و نظم منطقی به آن دادم.

انتهای پیام
captcha